Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Jenta vår har liksom alltid gjort det, så har ikke tenkt noe særlig mer over det- men det kan jo kanskje skyldes at hun har vondt noe sted eller plages med noe? Hun kan f.eks hyyyle høyt ut, gråte en del eller rope på mamma/ pappa.. Da hun var yngre våknet hun ofte opp av dette, men nå klarer hun som regel å roe seg ned igjen av seg selv, men det høres jo ikke noe kjekt ut uansett.. Er dette noe som mange barn sliter med, og kan det kanskje være nattskrekk el lign?
Ranveig R Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Ved nattskrekk skal barnet virke våkent (opne auge, sjå seg rundt i rommet), men vere skikkeleg redd og "umulig" å få kontakt med. Jenta vår fekk på eit tidspunkt diagnose nattskrekk på utredning, men eg meiner det ikkje var det, då vi såg at ho gjenkjente oss då vi kom inn i rommet + at skrikinga kunne vare i over ein time. Nattskrekkanfall skal visst vare i ca 10 minutt om eg hugsar rett. Uansett, no er lille fylt 3 og dei store søvnvanskane ligg heldigvis bak oss. Men det er veldig vanleg for ho å skrike til i søvne, kan rope NEI! NEI! eller rope på mamma/pappa. Av og til må vi ned for å få ho til å sovne igjen, men som regel sovnar ho av seg sjølv, eller var aldri våken. Ho roper vanlegvis i (halv)søvne fleire gongar pr natt. Eg reknar med at ho drøymer, det har i alle fall hendt at ho har kjefta på broren i søvne
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2011 Ok, nei da er det nok ikke skikkelig natteskrekk hun har, for hun er ikke umulig å få kontakt med og øynene er som regel lukket. Høres ut som at vi har det ganske likt da, med to nattlige "skravle- / skrikebøtter"
Bubba75 Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Jenta vår på 2 år og 8mnd er også slik. Hun har sovet ganske dårlig bestandig, men nå har hun begynt å rope og snakke mer i søvne. Det kom parallellt med at hun begynte å leke rollelek, så jeg regner med at det har noe med utvikling av fantasien å gjøre. I begynnelsen er det vanskelig å skille mellom virkelighet og fantasi og det virker som om noe av dette blir tatt ut i søvnet. (Dette er min egen lille teori, men jeg fikk gehør for den i bhg...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå