Puppen og lillemor Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 jenta mi har lenge våknet max en gang for mat på natta - hun er 3,5 måned nå. Men de siste nettene har hun plutselig våknet flere ganger for mat - hva gjør jeg? Bør jeg bare la henne holde på? (og gå utifra at dette er en økeperiode - jeg fullammer) Eller bør jeg ta det som et tegn på at hun ikke får nok mat på kvelden (det virker som om jeg har mye mindre mat på kvelden) og begynne med en flaske mme eller eventuelt starte med grøt?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Det er veldig vanlig at de får en liten økeperiode rundt 4 mnds alder, så hvis du ønsker å fullamme lengst mulig hadde jeg ikke begynt med grøt enda hvis jeg var deg! Her spiser lillegull på 4 mnd en del på natta enda, og det har hun alltid gjort egentlig, men så lenge vi samsover våkner vi knapt av det noen av oss, så null stress hehe.
cadence Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Har et puppemonster på 3 mnd selv:) Hun våkner og vil ha mat 2- 3 ganger mellom 20 og 07. Hun sovner fra det hele etter bare ei kort stund, så hun blir ikke heeelt mett. Vet jeg har nok melk, tror det er mer vane enn nødvendig (særlig siden hun veier langt mer enn lengden skulle tilsi). Har såvidt vært innom tanken å gi MME før sengetid, men tror heller jeg vil stå skikkelig opp og "true" henne til å bli god og mett ved første oppvåkning..men vil ikke det heller *hehe* Ikke lett dette.
velsignet med to Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Det er vanlig med en økeperiode i den tiden der. Vi hadde også økeperiode på halvannen uke da frøkna var 3-3,5 mnd, hun våknet annenhver time hver natt. Var innstilt på at det var økeperiode, men etter halvannen uke bestemte jeg meg søndag for at nå var det nok, skulle ut å kjøpe mme mandag, men jaggu sov hun ikke den natta hehe ;-)
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Hei du:) jeg også har ei jente på 3,5 Mnd og hun har den siste uken våknet flere ganger om natten. Jeg også fullammer og tenker som så at det er en øke periode. Hun har sovet hele natten fra hun var 2 Mnd gammel. I natt som var våknet hun kun en gang halv 5 så det er tegn på at ting kanskje går seg til igjen:) uansett lykke til, og du kan jo som sagt begynne med litt grøt/velling og se om det hjelper:)
Puppen og lillemor Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2011 i natt våknet hun kl 2 og så igjen kl 6 - og vanligvis våkner hun ved 3-4 tiden og så ikke igjen før kanskje ved 8-tiden da vi står opp.. Men jeg føler at jeg ikke får i henne nok mat på kvelden før hun legger seg - hun sovner ofte ved puppen og det blir lite effektiv spising.. Så mulig jeg drøyer leggingen for lenge rett og slett. Skal prøve å legge henne litt før i kveld, slik at hun rekker å spise før hun blir for trøtt! Jeg ser det an litt noen dager fremover for å se om det går seg til igjen før jeg eventuelt begynner med MME eller litt grøt/velling på kvelden..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 To oppvåkninger iløpet av en hel natt er jo kjempebra da, og absolutt som forventet når baby enda er såpass liten, så det i seg selv er vel ikke noen grunn til å begynne med grøt.. Du er faktisk kjempeheldig som har en baby som sover SÅ godt, hadde det vært likedan her i heimen hadde jeg vært stoorfornøyd må jeg si
Pumba78 Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Her og har ungen gått fra å våkne kun kl 5 (legger seg mellom 8 og 9) til denne uka å våkne minst tre ganger. Har hatt mye tette melkeganger, så produksjonen er nok ikke på topp. Jeg ga litt tillegg i går kveld nen tror jeg venter og ser hva hs sier neste uke da hun ikke har lagt på seg på over tre uker (var såååå fornøyd da un hadde tippa 5kg, og nå er hun søren meg under igjen). Du kan jo la det gå noen dager og se, evt høre med helsestasjonen, og veie babyen?
Puppen og lillemor Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2011 ikke misforstå meg - jeg vet jeg er kjempeheldig som har en baby som sover så mye og godt på natten. Men jeg tenker at det er litt bakvendt å gå fra at hun våkner max en gang om natten (og da vanligvis ved 3-4-tiden, for så å sovne igjen å våkne for morgenen ved 8-tiden) til at hun plutselig skal våkne både 2 og 3 ganger. Det er det jeg tenker på.. jeg kan alltids klare å stå opp og gi henne mat, men jeg tenker mer på hva det betyr at hun plutselig våkner oftere hvis dere skjønner.. om hun får for lite mat for eksempel? men jeg tror nok at jeg bare må se det an litt.. og eventuelt ta en tur på helsestasjon for å veie henne neste uke (veide henne for en uke siden.. og hun hadde lagt godt på seg da..) Skal prøve å gi henne mat litt tidligere i kveld, slik at hun kanskje ikke er så trøtt når hun får det siste måltidet for natta - kanskje hun da ikke sovner og klarer å få i seg mer mat..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Det er som flere sier her vanlig med en liten økeperiode på denne alderen, dvs at de vil våkne oftere om natta igjen for å drikke melk og dermed øke produksjonen din! Det er altså noe hun mest sannsynlig gjør for å stimulere til økt melkeproduksjon, og sånn sett veldig logisk og ikke noe tegn på at hun får for lite mat, da snakker man vel heller om oppvåkninger hver annen eller hver time natta gjennom...
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Mi på 3,5 mnd har begynt akkurat slik som din puppemonster.. Di siste to nettene har hun plutselig begynt å våkne klokka 2 og 6 isteden for 4-5 og morra klokka 8 men hun spiser ikke så mye på dagen fordi. Hun virker blid og fornøyd, så tror jo hun får nok selv om hun spiser lite. Troe nok det er noe øking. Selv om mi får flaske, har jeg hørt at de "øker" fordi.. instinkt Som de andre sier her, så virker det her helt vanlig i denne alderen. Mi har gjort dette to ganger før, og da varte det noen dager.. så var det tilbake til 5 og 8 igjen av seg selv Og vi er nok heldige ja:) Som har slike ett-måltid-om-natten babyer
Puppen og lillemor Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 27. januar 2011 satser på at dette går seg til igjen ja.. Og all ære til de som er oppe mange ganger hver natt i mange måneder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå