Gå til innhold

Clearblue m/ukeindikator

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har noen erfaringer med denne? Jeg er etter alle beregninger i uke 6, har vært hos legen også å fått bekreftet dette. Alikevl tok jeg en graviditetstest i dag (spør meg ikke hvorfor, må vel bare ha ting trippel x X bekreftet...;)). Det er 6 uker siden jeg hadde en SA og har ikke hatt mensen etter det. Likvel viste denne testen "Gravid 1-2 uker". Gulp! Liker ikke dette... Tok testen riktignok i kveld, med litt lite (muligens noe utvannet?) urin. Kan det ha noe med det å gjøre? Noen som har noen erfaringer med dette...?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142836083-clearblue-mukeindikator/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg har bare positive ting å si om CB ukeindikator. Har stemt på dagen hos meg (testet 2 ganger, 2. gangen når testen skulle ha skiftet fra 1-2 uker til 2-3 uker - å det stemte hos meg..) Testet 1. gang 2 dager etter IKM

Annonse

Hei hei :)

Jeg tok den testen igår, for å få min graviditet bekreftet for tredje gang. Jeg er også sånn som må ha ting trippel xx bekreftet ;) Hehe.

Men iallefall, i bruksanvisningen står det veldig klart (men ikke så godt markert) at man MÅ bruke dagens første urin for å få ukeindikatoren til å gi et korrekt svar. Selve ukeindikatoren har jeg ikke så stor tro på. Ut ifra mine beregninger fra første dag av siste mens, bør jeg være omtrent 5-6 uker på vei. Testen min viste 2-3 (som da vil si at jeg er ca. 4-5 uker på vei).

Her finnes informasjon om alle testene til CB: http://www.clearblue.com/no/

Stol på legen du :) Det er ikke alltid at slike tester har rett. Men en blodprøve kan man ikke snike seg unna ;)

♥Camiliz♥

Takk for svar:)

Jeg tok en ny test i dag, med morgenurin. Den viste samme som sist! "Gravid, 1-2 uker". Har det helt forferdelig nå:( Jeg starter jo på uke 7 på mandag! Hva kan dette komme av? Frykter det verste etter å ha vært gjennom 2 SA-er det siste halvåret... Har ingen symptomer bortsett fra litt murring i magen og blir fort sliten i korsryggen. Ellers, ingen blødninger og ikke noe vondt. Hadde ømme bryster til for en uke siden, kjenner ikke noe til det nå. Men håper det kan være sånn som kommer og går litt, og at det er normalt. Uff:( Lenge å vente til mandag, men tenker jeg ringer legen da og ber om måling av HCG-nivået. Det kan vel forhåpentligvis gi et mer riktig svar...

Testen er super til å påvise graviditet, men that´s it. Variasjonsbredden i HCG produksjonen er så stor at det sier seg selv at slik ukeindikator bare må sees på som veiledende. Man kan være i samme uke og noen har høye nivåer mens andre har lave nivåer av HCG. Og da vil testen vise ulik uke.

Men det kan jo godt stemme det at du er 3-4 uker? 1-2 på testen betyr 1-2 etter befruktning og da blir det 3-4 uker. Vanskelig å vite når du hadde eggløsning etter SA.

Ta en tidlig ultralyd hvis det er viktig for deg å vite om du er kommet et par uker kortere enn du håper.

hcg i blod kan gi enn viss pekepinn ja, men som sagt ekstreme variasjoner i hva som er normalt.

For å si det sånn var jeg så toskete at jeg tok 3 x hcg i blod for å se at det steg fint. Og det steg ekstremt høyt og raskt og tydet enten på at jeg var kommet 1 mnd lenger enn jeg var, eller at det var mer enn en der inne, eller at jeg hadde mola (sjelden morkake sykdom/svulst). Men niks, lille scampien er nå akkurat der den skal være i forhold til hvor mange uker jeg er og den er alene der inne. men hcg verdiene passer ikke.

hcg i blod kan gi enn viss pekepinn ja, men som sagt ekstreme variasjoner i hva som er normalt.

For å si det sånn var jeg så toskete at jeg tok 3 x hcg i blod for å se at det steg fint. Og det steg ekstremt høyt og raskt og tydet enten på at jeg var kommet 1 mnd lenger enn jeg var, eller at det var mer enn en der inne, eller at jeg hadde mola (sjelden morkake sykdom/svulst). Men niks, lille scampien er nå akkurat der den skal være i forhold til hvor mange uker jeg er og den er alene der inne. men hcg verdiene passer ikke.

Jeg har hørt av flere leger at denne testen er helt bortkastet. Som noen andre skrev her er den like god som andre på å påvise graviditet men en slik test kan ikke påvise kvantiteten av hcg. Dessuten er det ekstreme forskjeller i hcg verdier tidlig i graviditeten. Synes veldig synd på deg for at du skal få en sånn bekymring. Helt menneskelig også å være fristet til å ta en sånn test. Hvis du leter litt finner du tabeller over variasjoner innen hcg verdier tidlig i graviditeten , da ser du hvor mye det varierer. Og da kan selv vi som ikke er helsepersonell forstå at en slik aldri kan si noe om hvor langt man er på vei. Skjønner at du er bekymret. Du trengte en bekreftelse og fikk en bekymring. Det du skal gjøre er å gå på legekontoret og ta en hcg test. Ikke at jeg tror det er nødvendig men for at du skal finne roen igjen :). Dette går bra!

Et spørsmål: Hvordan kan du være i uke 6 dersom du hadde en SA for 6 uker siden? Det tar jo tid før kroppen setter igang igjen. Når ukesindikatoren sier 1-2 uker, så er det 1-2 uker siden unnfangelse. Altså er du 3-4 uker på vei. Altså i max uke 5 og for meg høres jo det mer logisk ut men....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...