Gå til innhold

Solveig på full fart oppover på lista (over poppis navn) hva skal jeg nå kalle lille jenta i magen??

Anbefalte innlegg

Jeg hadde Solveig som en klar favoritt, sammen med Astrid. Har jo hatt et inlegg om det før her. Nå viser det seg at Astrid ikke lar seg bruke (slekt og nær veninne valgte samme navn) og Solveig er jo på full fart oppover på poppis lista så tør ikke velge det heller...

Forslag??? Jeg er ikke typen som døper ungen min Nathalie, Leonora, osv osv for å si det slik, dessuten styrer jeg unna topp listen.

Jeg hadde guttenavnet så klart, men UL viser jentebebis, så hun kan ikke hete Snorre likevel ;)

Foreløpig inneholder listen disse navnene:

Agnes

Liv

Sigrun

Iris (også på vei oppover)

Forslag tas imot med stor takk :)

Fortsetter under...

Jeg ville tatt topplistene med en klype salt.. Kommer veldig an på hvilket fylke du bor i. Linnea f.eks. som er helt på topp på landsbasis er ikke en gang blant topp-20 i Oslo..

Jeg har sett på topp10lista for mitt årskull (85) og det er bare ett av de navnene jeg kjenner mer enn en som heter.. Så har ikke merket mye til det på barnehage+skole osv.

Liker du Solveig best, gå for det!

Av de andre navnene på lista di liker jeg Iris :)

Enig med namedrop

Dessuten sies det ikke at Solveig blir poppisnavn, men at det og Sigurd hadde den mest dramatiske økningen i fjor. Det var nok ikke så mange av dem i utgangspunktet, så jeg tror de er langt, langt unna topp10!

Det kan fort snu også.

Men det er klart, det er noe i luften som har gjort at flere enn deg har fått sansen for denne gamle perlen.. Det er jo alltid kjipt......

(tenkte på det selv til jenta mi..)

Men liker du der virkelig synes jeg du skal gå for det likevel.

Ellers synes jeg Liv som du nevner er nydelig det også.

Solveig er kjempefint! Jeg tror jeg hadde tatt sjansen, selv om det er på vei opp. Men kan jo komme med noen andre forslag:

Synne

Sigrid

Hilde

Jorunn

Solrun

Sol

Astrid er nydelig da. Solveig liker jeg ikke så godt.

Liv - Vakkert!!

Iris - ok

Agnes - ok

Sigrun - Litt usikker på det. Må smake litt til. Men synes det er varmt og koselig.

Stemmer absolutt på Liv av dine :-)

Annonse

Solveig er foreløpig ikke på topp-40, så hvis det er favoritten, hadde jeg brukt det:-)

Ellers synes jeg Agnes er nydelig, og Liv er også flott.

Sigrun er ganske fint. Iris liker jeg ikke.

Jeg kjenner ingen som heter Solveig så jeg kan ikke skjønne at det er så mange som heter det. Solveig er forøvrig et pent navn så jeg synes du skal ta det. Vedrørende resten av forslagene dine liker jeg Agnes, Liv(evt Live men tror jeg har en knapp på Liv) og muligens Iris(litt kaldt?). Sigrun er ikke helt min greie men originalt er det jo. Agnes er vel også økende i populæritet. Liv er jo helt flott når man tenker på betydningen av ordet. Klarer ikke helt å fri meg fra tanken om min skrøpelige og svært lite nusselige tante Liv så vi valgte det bort etter hvert.

Hva med bare Sol?

Lykke til!

Som det står i artikkelen på ssb, det kan være en ren tilfeldighet at det var det som økte mest. Neste år er det kanskje over igjen? Om du virkelig liker navnet synes jeg ikke du skal kaste det fra deg pga det. Solveig er et utrolig koselig navn som passer perfekt uansett hvor gammel man er. Men Agnes er utrolig vakkert det også.

Agnes - kjempe pent navn

Iris - kjempe fint ( hadde faktisk tenkt på det selv )

Liv - godt og sikkert valg, kort og enkelt navn

Synes Sigrun og Solvei blir litt "kjerring"

Solveig er på vei oppover, men likevel laaaaangt ifra toppen. Og for å være ærlig møtte jeg ikke på nevneverdig mange av 20-30-navnene fra mitt fødeår oppover, så Solveig er trygt. :) Hun er fremdeles milevis fra topp 40, og eneste grunnen til at det trekkes frem er fordi det har hatt stor vekst. :) Ikke poppisnavn, med andre ord. Tviler på at hun møter på særlig mange navnesøstre, og sjansen for flere på kullet er fremdeles svært liten. Navnet er for øvrig helt nydelig. Ellers kan jeg kommentere:

Agnes - Vakkert, kunne valgt selv, men kjæreste liker dårlig.

Liv - Aldri blitt voldsomt glad i, men fint nok.

Sigrun - Ja! Nydelig. Sigrid er også vakkert!

Iris - Fint det, men ikke i samme klasse som Sigrun og Agnes.

Astrid er for øvrig en av de nyyyydeligste navnene jeg vet om. :D

Måtte gå inn og finlese navnestatistikken litt. Det er jo riktig at Solveig gjorde et hopp fra 76 i 2009 til 110 i fjor. Men hvis du ser i tabellen ser du at navnet tross alt har vært ganske stabilt over de siste ti årene. Det går litt opp og så litt ned, så litt opp igjen og litt ned osv. Dermed er det slett ikke sikkert at Solveig et navn som kommer til å klatre så mye de neste årene.

Du kan jo f.eks sammenligne med noen av de virkelige klatrerne, ta f.eks Lilly som har gått fra 19 i 2001 til 113 i 2010. Der går det bare opp og fortsetter antakelig bare opp. Samme med navn som Milla som har økt fra 30 til 152 i løpet av ti år.

Tror ikke Solveig havner på topp 40 med det første. Et koselig gammelt navn, ville ikke valgt bort det pga årets navnestatistikk.

Jeg liker alle navnene på listen din unntatt Iris.

Kommer med noen alternative forslag som neppe blir poppis, men som er stødige, fine og originale:

Arnhild

Åshild

Borghild

Bergliot

Dagmar

Edith

Eldbjørg

Frøydis

Gjertrud

Halldis

Herdis

Inga

Jorunn

Kjersti

Kristin

Lydia

Magnhild

Magda

Nella

Oddny

Petra

Ragna

Ragnhild

Reidun

Synnøve

Synneva

Tordis

Torill

Unni

Vigdis

Åshild

Åsta

Annonse

Agnes er veldig fint, men et navn som flere og flere for øynene opp for så jeg er nok redd det blir ganske poppis snart det også!

Sigrun er veldig fint :)

Andre forslag:

Sigrid

Signe

Synnøve

Oline

Olava

Henny

Kirsten

Kirsti

Margit

Maren

Tusen takk for mange gode forslag og innspill. Kanskje jeg ikke skal vrake Solveig likevel, siden jeg nok har tolket navnestat litt feil.

Tulla: Jeg leste over listen din og måtte smile, for jeg finner igjen mange av nanvnene i min familie! jeg har nok en familie med svært tradisjonelle navn :) Fine state navn :)

Solveig og Agnes troner på toppen nå, og jeg syns det er synd at jeg føler at jeg ikke kan bruke Astrid, for jeg digger det navnet!

Lykke til til dere andre med navnevalg! Det er veldig artig å finne navn til et helt nytt menneske!

Min skal hete Astrid, og Solveig var tredjevalget etter Hanna (etter bestemor), så vi har nok ganske lik smak!

Som de andre sier, tror ikke halve 1.klasse om noen år kommer til å hete Solveig. Selv om populariteten skulle øke noe, er det jo på en helt annen skala enn poppisnavn som Emma og Linnea!

Tror en økning i popularitet på slike gamle, norske navn uten a-ending kommer som en reaksjon på alle de sukkersøte ea-navnene som er for tiden. Jeg blir i hvert fall gal av det:)

Solveig er fint da....So bruk da=)

Synnøve

Live

Liva

Gunvor

Ingeborg

Sofie

Sofia

Jenny

Sigrid

Kari

Sigrun

Johanne

Johanna

Hanna

Hanne

Karoline

Margrete

Ragnhild

Marry

Ingrid

Ingvild

Kristin

Gjertrud

Oline

Olina

Gunnhild

turid

Kristine

Heidi

Siri

Elin

Gro

Elisabeth

Gjest Pålæææis

Tror ikke du trenger å være så ille bekymret for at navnet Solveig kommer til å pryde øverst på topplisten med det samme... Hvis du er så glad i det navnet så bør du gå for det.. ikke la en usikker vurdering av navnetoppen i fremtiden stoppe deg..

Solveig er kjempefint og jeg ville tatt sjansen! :)

En eventuell framtidig lillesøster her kunne godt fått det navnet..

Ellers er Sigrid flott (men her er jeg kanskje inhabil ;) )

Jeg digger Hulda og Elsa(poppis i Sverige)

Astrid, Solveig og Agnes er også veldig pene navn..

Ellers Margrete er jo fint...

Synnøve er jo også ganske kult:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...