Hjåblom Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Hei, Vi har planer om å reise til Kanariøyene i permisjonstiden, men er usikker på når. Vi har en datter fra før som vil være nesten 4 år når jente nr 2 kommer i april. Vi har aldri flydd med eldstemann før. Vi står egentlig mellom å reise rundt november, da vil minstemann være ca 7 mnd. Eller reise i februar, da vil hun være ca 10 mnd. Er det noen her inne som har noen erfaring om når det lønner seg å reise for at det skal bli en finest mulig tur? Tenker litt på flyreisen (søvn osv), men også litt praktisk rundt amming og mat. Minstemann spiser jo mye mer forskjellig hvis vi venter til 10-mnd-alder. Også var det vogn da. Den store Emmajunga'n frister ikke å taes med på tur, og trillen vi har blir fort veldig enkel (hvertfall for en tulle på 7 mnd...). Synspunkter fra noen reisevandte mottas med stor takk:)
Mammantiltigerogentil Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Hei! Kan ikke si at jeg er så fryktelig reisevant, men vi reiste på sommerferie med småttis når han var 6 måneder. Det jeg husker er at jeg syntes det var superdeilig at han stort sett fullammet fremdeles (med behov for grøt et par ganger om dagen i tillegg). Da slapp jeg å stresse med at maten kanskje kunne gjøre han syk siden vi var i et fremmed land. Når minsten er 10 måneder vil imidlertid kanskje søvnen være mer etablert, og reisen bli litt enklere for alle? Min sønn sov litt dårlig om natten der nede, og hang mer enn noen gang på rutinene sine. Nektet å sove i vognen etter kl 19.00, da SKULLE han legges i egen seng - så det ble ikke mye middag ute på kvelden for å si det sånn. Men vi hadde en kjempefin tur uansett! Denne gangen skal vi reise på en 2 ukers tur til et eller annet VARMT sted (etter tidenes kjipeste vinter), og planen er å invitere BEGGE besteforeldre-par med på turen slik at jeg og mannen kanskje kan få en kveld eller to ute på romantisk restaurant Og ellers kose oss som en skikkelig storfamilie
Snøfnugg75 Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Har vore på tre kontinent med mine. Første langtur var då eldstemann car 2, 5 mnd. Kor reisevant foreldra er og kvar du drar avgjer mykje eg synest det er nokså problemfritt å reise med små barn. Har du baby er det ei. Fordel å amme ( helst fullamme). Mest slitsom tid er krabbefase og 1- 1,5 år, når dei helst vil kravle på bakken og stappar alt i munnen. Sjølve flyturen er lettast med ammebarn, og flyr du rutefly kan du få basinette, sånn lita seng som heng på veggen. Kun plass til 2 stk slike på ordinære fly, vêr tidleg ute! styr unna dei aller aller varmaste periodene, som feks Middelhavet i juli/august. Unngå malariaområder med så små barn. Det er flott åndenes med barn! God tur, kos deg!
Me.myself.agirl.and.one.more? Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Vi var i Thailand da jenta vår var ca 1 år. Vår erfaring da var at vi reiser ikke med en 1-åring igjen. Hun var da i en alder hvor hun krabbet mye, og ville opp og gå. Noe som var litt stress syns vi. I tillegg så er det en alder der alle nye smaker er interesanne. Så selv om vi hadde med mat på glass fra Norge, ville hun bare prøve det vi spiste, noe som ikke er likegreit overalt. Hun ville heller ikke ta bryst lenger... Hadde jeg reist igjen, hadde jeg, som snøfnugg 75 sier, reist med en baby på ca et halvt år kanskje....
Snøfnugg75 Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Ville heller reist m 7 mnd:) ang vogn: små reisetriller= ubrukeleg. Små hjul utan demping, på skranglete vegar, sandstrender, brustein og trapper er pes. I tillegg er det dårleg sovekomfort, dårlig solskjerming og ekkelt å feste myggnett. Men: flyselskap er barnevogndødare... Om du tar med di vanlege vogn, kjøp prampack. Det beste er å kjøpe ei billig brukt vogn på finn, m lufthjul.
Isabella12 Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Har reist masse med eldstemann fra han var 10 uker; min er at erfaring flyturer går alltid overraskende greit i alle aldre, men planlegg godt, ha med mange ekstra skift, mye mat - og etterhvert leker osv. Var på et lengre Spania-opphold da han var 10 mnd og det var helt perfekt alder, satt fortsatt mye i vogn men kunne være med endel rundt. Ellers er det lurt å alltid ta hensyn til barnet, ikke la seg hisse opp og ta ting litt som det kommer - da blir det en bra ferie for alle. Litt avhengig av land dere skal til er det greit å vite at f eks babygrøten er veldig sukret i Spania og Frankrike, de har ikke flytende mme for de minste om du vil ha det som amme-back up osv, så greit å pakke med seg litt for mye. Bommet der første gang og skulle ta alt på sparket... Av "reisetriller" anbefaler jeg McLaren, de er dyre men veldig bra - både hjemme og ute..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå