Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt min første blande-selv-nan, også lurer jeg på hvordan jeg kan gjøre dette mest mulig effektivt? Prøvde å lage en flaske tidligere i dag, men det tar jo en halv evighet å avkjøle den.. Til slutt ble mini så utålmodig, så det ble en ferdigblanda i dag også.

Går det an å for eksempel lage ferdig flasker for en hel dag?

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en stor drikkeflaske som jeg har kokt vann i (bruker en trakt) Da har jeg en hel dag. Lar det stå på benken og når jeg tar feks 150 ml utav opp i en flaske, så setter jeg den i en kjele med kokvarmt vann fra springen. Tar da ca 4 min, så er det fin lunk.(husk alltid å teste)

På natten er vi i en annen etasje, så da har jeg en termos med varmt vann og en flaske med kaldt for å rekke å blande fort til mini, når han våkner ca 05.00. Han er 3 mnd. Man skal visste nemlig ikke blande for lenge i forveien...

Skrevet

jeg rengjør flaskene og steriliserer ca en gang for dag, greit å ha nok flasker:)

Da koker jeg også opp vann og heller i den mengden som skal være i og lar de stå en liten stund på kjøkkenbenken før jeg setter de med tut og kork på i kjøleskapet. Har i tillegg en flaske med ekstra vann i tilfelle noe fordamper, så jeg lett kan fylle på.

Så varmer vi bare opp vannet i mikroen når det er tid for mat.

Til pulveret så har vi kjøpt inn mange uringlass fra apoteket som vi bare måler opp antall skeier, så går d fort å tømme dette oppi flasken når vannet er varmet.

Så er d bare riste det klart:) Funker veldig fint her.

Ellers kan du f eks ha en termos med varmt kokt vann og en flaske i kjøleskapet med avkjølt kokt vann. Også blander du ca halvt om halvt til ca. 40grader når baby skal ha mat, tilsetter pulver og rister.

Dette finner du ut av:=)

Skrevet

Ikke at dette er noe for deg eller for å krisemaksimere, men jeg fikk en gutt som nektet å ta pupp etter jeg var tvungen å gi tillegg. Hadde for lite, men han vil ikke kombinere, da det er "lettere" å suge fra flaske...

Altså mister melken nå gradvis, men klare å pumpe ut max 100 ml på dagen...

Skrevet

Vi koker opp vann, fordeler det på flaskene, avkjøler de og setter i kjøleskapet. Da er det bare å varme de i mikroen, ta i pulver og sette i en bolle med kaldt vann.

Skrevet

Så fint! Da vet jeg at det finnes håp, og at jeg slipper å koke og avkjøle hver eneste gang!

Tilværelsen ble plutselig mye lettere enn jeg så for meg i morges, he he :D

Skrevet

Iler til for en jomfru i nød! He, he.

Det er ikke annbefalt å lage ferdige flasker for en hel dag når du bruker et pulver som skal blandes ved 40 grader. Dette pga bakterier (som formerer seg når de får stå og kose seg over tid) som kan finnes i pulver, flasker, på dine hender osv. De drepes først ved 70 grader.

MEN, det er like enkelt for det! :) Det du gjør er at du koker opp vannet på forhånd, avkjøler og måler opp riktig mengde på flasker for et døgn om gangen. Nar du skal lage til så varmer du opp flasken med vann til 40 grader (mikro eller vannbad), tilsetter pulveret, som du også kan ha ferdig oppmålt på dispenser eller andre egnede små beholdere. Riste, riste - sjekke temp - og servere!

På forumet flaskemelk kan du finne fler tips og råd. Har laget to utfyllende tråder der som starter med holdes oppe. Jeg løper inn og dytter de opp for deg.

:-)

Skrevet

Min har aldri hatt puppeproblemer etter flaske tidligere. Ho har fått flaske nå og da fra ho ble født. Men i juleferien ble det en del flaskebruk, og det merktes på melkeproduksjonen etterhvert. Nå i det siste har ho nekta pupp også, som du sier, sikkert fordi det er for mye jobb. He he :)

Så nå slutter jeg med hele ammegreia. Har fullamma i nesten 5 mnd, og synes egentlig det skal bli befriende at ho ikke er så avhengig av meg! Tenkte å pumpe om kvelden så lenge det går, så ho får litt mm, men jeg mistenker at det ikke er lenge igjen før det forsvinner helt.

Puh! Visste ikke helt om jeg var klar for ammeslutt, men nå har jeg visst bestemt meg mens jeg skrev dette! :)

Skrevet

Lurte bare på en ting. Etter de nye retningslinjene skal mme pulveret blandes ved 70 grader. Det står også på flaskeposten sine sider. Så derfor anbefales det å koke opp vann hver gang.

Skrevet

Litt usikker på hva du egentlig lurer på, men det man skal passe på er:

1. Følg alltid temperatur annvisningen på pakken, den er gitt av en grunn og er godkjent iht forskiften om morsmelkerstatning av mattilsynet.

2. Bruker man et merke som skal tillages ved lavere temperaturer enn 70 grader må man lage ferske måltider hver gang.

3.Bruker man et merke som skal tillages ve 70 grader så kan man lage til på forhånd så sant man er nøye med hygiene, lager posjoner og ikke store kvanta, kjøler ned raskt og er sikker på at melken oppbevares ved lav nok temp.

Hva mener du med at vannet skal kokes opp hver gang? Før barnet har begynt med fast føde så skal vannet være kokt, men det kan jo godt være kokt avkjølt vann som bare er lunket opp til rett temperatur. Kokt vann kan oppbevares i kjøleskap i tett sterilisert beholder i 1 døgn.

Skrevet

Ja, det jeg lurte på var jo egentlig om det jeg gjør kanskje da er unødvendig. Altså å koke opp vann hver gang.

Med at vannet må kokes opp hver gang så tenkte jeg på at det skal blandes ved 70 grader, og da må man jo det.

Det er ihvertfall retningslinjene fra WHO.

http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=69

Mattilsynet anbefaler også at mme tillages ved 70 grader.

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00042/Veiledning_for_trygg_42899a.doc

Men som du sier, på pakken til NAN så står det jo feks 40 grader.

Ikke til å bli klok på..

Skrevet

Og på HIPP sin pakke står det 40-50 grader :)

Jeg koker opp vann til et døgn og setter i flasker i kjøleskapet.

varmer de i microen til ca 43 grader. Innen jeg da har hatt oppi pulver, er temperaturen nede i ca 39 grader. Du skjønner.. tuppa mi er litt kresen og kan finne på å nekte flaske om den er under 38 grader. rara :)

Det med å blande på 70 grader har jeg ikke hørt.. men morsmelkerstatning skal serveres ferskest mulig fordi det lettere gror bakterier enn med vanlig mm :) Altså så fort som mulig etter den er blandet. Og ikke varmes opp igjen etter den er blandet :)

Lykke til!

Husker jeg var mme-jomru og kokte vann til hvert eneste måltid. Kunne ikke forstå hva folk påsto var lettvint med det.. haha!

Skrevet

Syns denne vannkokeren er smart. Kan bare sette på 40 grader og så varmes vannet til det:) evnt 60, 80 eller 100:) bruker den også til baking når det skal være lunka vann, genialt!

Skrevet

Hei igjen Purr!

Ser at det er en stund siden flaskeposten har oppdatert sin info :( Ting har skjedd siden den gang. NB! Linken de har til mattilsynet er gammel!! Mattilsynet har forandret sin anbefaling og sier nå at man skal følge temperaturanvisningen på pakken (de har altså kommet med en klarer retningslinje slik som flaskeposten etterlyser…):

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00048/R_d_for_trygg_tilber_48251a.pdf

Skrevet

Takk Blomstre for at du gjorde meg oppmerksom på dette!

Har slukt det som stod på flaskeposten uten å tenke på at infoen kunne være for gammel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...