Gå til innhold

Er det mulig å ta slankeoperasjonen på privat klinikk men samtidig få det dekket av det offentlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om en som fikk dekket brystreduksjon av det offentlige men som tok det på en privatklinikk.

Lurere på om det og er mulig med Gastric Sleeve.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg vet har ikke det offentlige avtaler med noen private tilbydere av slankeoperasjoner så du må nok fint stå i kø i det offentlige for å få operasjon dekket. Men det er jo forskjell på ventetid på de forskjellige stedene - sjekk fritt sykehusvalg.. Du må uansett gjennom en lang prosess for å godkjennes til operasjon, du må ha bmi over 40 eller over 35 med helseplager og risiko for sykdom..

Skrevet

Man vil vel spare inn utgiftene på at man spiser mindre etterpå.

Skrevet

Du skal ha stått bra lenge i kø i det offentlige for å få dekket operasjon privat. Jeg har tatt Gastric Bypass privat da jeg syntes ventetiden var for lang i Norge, men får ikke noe igjen av summen.

Skrevet

nei,du får ikke det. Jeg har tatt gastric bypass operasjon ved Aleris i Oslo.

Får ikke en krone igjen av det offentlige. Selv om jeg hadde god dokumentasjon både fra aleris og fastlegen min.

Skrevet

Nei, i utgangspunktet ikke, ikke på samme måte som ved brystreduksjon, der du kan sette deg på venteliste ved en privat klinikk forde det offentlige kjøpet denne typen tjenester fra det private. Men... jeg er gastric bypas operert ved Aleris på statens regning fordi det offentlige gikk oger tidsfristen sin for første konsultasjon, iogmed at det var i sommerferien og man ved tidsbrudd har krav på time inne 14 dager fikk jeg min første konsultasjon ved Aleris og operasjon 8 uker seinere. Totalt sto jeg 11mnd i kø..

Dersom du betaler selv kan du få tilbake 28% på skatten, ta også vare på alt av kvitteringer på medisiner og klær, dette kan du også få godskrevet.

Skrevet

du kan kanskje få igjen 28% på skatten, men det fikk ikke jeg eller to andre som ble operert samtidig med meg. Veldig få som får det igjen, helt avhengig av hvilken kommuen du bor i.

Skrevet

Dette er nok noe stygt av meg, men greier ikke la vær da jeg blir provosert over at det offentlige skal betale for slankeoperasjoner.

Mener du seriøst at det offentlige (les: indirekte litt av mine surt betalte skattepenger..) skal brukes til en slankeoperasjon fordi du har blitt feit? Kan du ikke bare slanke deg??

Skrevet

Jeg står allerede i kø. Har stått siden juli 2010 så har litt tid igjen enda.

HI

Skrevet

Pussig å sette ned foten ved slankeoperasjoner. Diabetes 2, kols, visse former for kreft, skjelettplager, hjertesykdom, karsykdom, lungelidelser utenom kols.... Staten betaler for vanvittig mye sykdom som kunne vært unngått hvis folk trente, spiste sunt, ikke røkte/drakk, passet på sin mentale helse osv osv... For ikke å snakke om uttrykninger pga overdoser, selvmord, vold i alkorus osv. Hvem i all verden skal bestemme grensen for når man skal nektes medisinsk hjelp?

Skrevet

Klart jeg "bare" kunne slanka meg 100kg...... Men er du klar over at dersom man slanker seg over 20kg så har man 5% sjanse for å greie å holde vekta? Er ikke snakk om å slanke seg fordi man vil passe inn i ei spesiell bukse, men for å overleve. Om så staten har betalt for min operasjon så har det spart dem for mangfoldige tusenlapper pga andre helseplager jeg nå ikke har; astma, diabetes 2, ryggplager..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...