Gå til innhold

Noen andre som opplever dette (søvn, baby 6 mnd)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet utallige innlegg om manglende søvn her inne, og her kommer enda ett:)

Jenta vår er 6 mnd i dag, og sliter fremdeles med søvn om kvelden/natten. Her er døgnrytmen hennes

mellom 08 og 09: dagen begynner

ca 11: søvn ca 15-30 min

ca 13: søvn 30 min

ca 15: søvn i vogna 1 t

ca 18.30: bading, grøt og legging.

Leggerutiner:

Pupping i søvn i senga vår (Jess, vet at det ikke er anbefalt, men det er det eneste vi kan gjøre. Ellers er det vill gråt, og det gir seg ikke) i ca 30-45 min. Sovner i 10 min, gråt, og på'n igjen 30-45 min. Søvn 10 min, LYS våken. Ofte tar vi henne opp, prøver igjen ved 21.30-tida.

I skrivende stund går mannen med henne på armen, og hun gråter. Leggerutinen har vart i 4,5 timer, uten særlig resultat. Regner med at hun kollapser i løpet av en halvtimes tid. Sånn er det stort sett hver kveld. Rimelig rådvill og sliten, ja, det har jeg vært lenge. Det er ikke aktuelt å la henne skrike seg i søvn. Noen andre som har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm....

har du prøvd triksene med å få henne til å sove lengre intervaller på dagtid?

vugge, gi smokk, gå tur osv....Regner med det.

Tenkte kanskje hun sov for lite dagtid....

Vår er også litt sånn på kvelden, men om han sover godt på dagen går det lettere.

Prøvd å legge henne tidligere?

Som regel er de trøtte etter 2t.

Hadde kanskje ikke så mye å komme med, men føler med deg!

Skrevet

Det er sikkert mange meninger om dette, men det som hjalp oss var en uro over sengen. Mange mener at ordet uro sier sitt, så slikt ska ikke henge over sengen, men hos oss hjalp det godt da datteren vår hylte med en gang hun traff madrassen.

Kjøpte en uro med rolig musikk, lys(sommerfugler som lyser opp i taket) og noen dyr på.

Når det er leggetid går vi inn på soverommet som har dempet belysning, setter på uroa og legger oss i sengen for å amme.

Når vi er ferdige med ammingen synger jeg 4 nattasanger (litt gla i å synge), når jeg er ferdig med dette bøyer jeg meg over henne og hvisker noen koslie ord til henne (",) Forteller blant annet hvordan dagen har vært, hva vi skal gjøre i morgen, at jeg elsker henne og gleder meg til en ny dag med henne i morgen <3

Etter det ligger hun som regel stille å ser på sommerfuglene i taket en kort tid før hun legger hodet på siden og sovner (",)

Denne uroa er ganske beroligende, hun slapper godt av til den :)

Her er en link til den vi kjøpte:

http://www.toysrus.no/Merker/FISHER%20PRICE/FISHER-PRICE%20regnskogsuro.aspx?id=870477

Vet ikke om det var til noe hjelp, men det er verdt et forsøk :)

Masse lykke til, håpe det går seg til snart :)

Skrevet

Det første jeg føler er feil her, er at dere tar ho opp igjen.. Da har ho på en måte seiret over dere..

Det andre er at kanskje dere må forandre litt på soving på dagen, at den timen fra kl 15 blir i seneste laget?

Skrevet

Dette med søvn og soving på dagtid er veldig individuelt. Mini her sover tre lurer på dagtid, alle på mellom en og to timer, den siste en drøy time mellom fire og seks. Han legges mellom sju og åtte, likevel durer han igjennom natta som en stein. Her had det blitt helt krise om jeg skulle holdt han våken helt til han skulle legges i sju-tida.

Skrevet

Søvn avler søvn her i gården.. Vi har i mange dager nå fartet mye, så det har blitt veldig lite søvn på dagtid på lillegutt. Han har da blitt vanskeligere å legge, og han sover dårligere på natta.

I går fikk jeg han endelig til å sove en delpå dagtid. Han våkna etter 20 min gang på gang, men jeg pakka inn smokken, trakk opp spilledåsa og gikk ut av rommet. Han sovnet mange ganger på dette visel, og han hadde 2 dupper i løpet av dagen på 2 og 3 timer :-D I natt var han mye roligere og tulla litt 06.15 i morrest, men da var det bare å pakke inn smokken igjen, og han sovna :)

Regner med du har prøvd å få henne til å sove mer på dagen, men ville bare nevne det i tilfelle du ikke har og siden det funka som fjell her i gården :-)

Skrevet

Jeg er enig med Fantasiløs.

God søvn, avler enda bedre søvn.. Vi hadde nattavvenning på lille snuppa ved 7 mnd - hun var sånn som jenta deres. Sta som et esel - ville ha pupp, pupp og sove i senga til mamma hele natten (tettitett). Vi hadde en natt med skrik og skrål, hvor vi sa at natt er natt etter kl 19. Ikke komme opp igjen, og sove i egen seng.

Neste morgen sov hun to lurer a 2 timer.. Neste natt igjen var det ikke noe sutring og hun sov fra 19-0300 uten mat! Wow! Neste natt sov hun fra 19-0530 uten mat! Nå har vi hatt en set-back pga omgangssyke, men skal ta en ny runde når hun er tilbake på fulle grøtmåltider.

Tror virkelig dere må ta kontrollen. Ikke la henne skrike alene, men gi kos, stryke, bysse, etc. Sørg for at hun har fått godt med mat i forkant, og legg opp en plan for når (om) hun skal få mat (på natten). Ikke la henne skrike og så få mat - da får hun viljen sin, og dere er like langt.

Det er vår erfaring, alle barn er jo forskjellig.. ;-) lykke til!

Skrevet

Takk for svar, jenter! Mange gode råd her. Men dere som sier at babyen får viljen sin, kan man virkelig si det om et barn på 6 måneder? Jeg trodde de var for små til det. Synes det er helt grusomt å la henne skrike, selv når vi sitter ved sengen. Har prøvd det, og hun slutter jo ikke! Gråter i en time uten stans, og da MÅ vi bare ta henne opp. Jeg ser jo at hadde hun vært større, ville det vi gjør være oppskriften på å få et bortskjemt barn, men jeg er bare så usikker på hvordan de tenker når de er så små, og er redd for å gjøre henne utrygg. Jeg ser ikke helt at man skal "ta kontrollen" over et barn på 6 måneder. Vi har jo, som sagt, prøvd å la henne skrike også, med det resultatet at hun blir enda mer oppkava. Og vi kjører på med grøt på kveldstid, det hjelper INGENTING, hun pupper som besatt i timesvis etterpå likevel. Sukk, nei, det er ikke lett! Vi skal ihvertfall kjøpe en sånn uro i dag, takk for det tipset:)

Skrevet

Du kjenner barnet best, men vi merket det med vilje fra 5 mnd alder. Feks ved at hun gråt, og var strålende fornøyd når vi tok henne opp. Jeg liker ikke at hun gråter heller, så da tar jeg henne opp og bysset henne og synger.

Kan det være at hun har vondt i magen? noen får jo det ved introduksjon av grøt. Jeg hører i allefall forskjell på trassgråt og smertegråt. Er det siste, roer hun seg ikke i armene mine, eller hvis hun står opp.

Du må nesten kjenne litt på hva som er best for dere. Men de sier at "vaner" de får før de er 6 mnd ofte er vanskeligere å venne av etter de runder halvåret (uten at jeg har noe vitenskapelig å komme med).

Skrevet

Som andre skriver,barn er forskjellige..

Men min på 6.5 mnd skjønner GODT når han får vilja si nå..

Har også hatt en periode hvor han her har skreket etter han har lagt seg.. Vi har såklart tatt han opp av senga for å roe han ned, men aldri ut i stua.. Roer han ned, og legger han tilbake i senga igjen.. Natt er natt, BASTA! Måtte gjøre det flere ganger, men det gir seg til slutt!

Skrevet

Min jente er også 6 mnd og hun vet godt at hvis gråt lønner seg, så gråter hun....

Nå går leggingen som en drøm her i huset. Men jeg er knallhard på rutiner. Det var jeg med nr 1 også og det ga resultater.

Jeg synes heller ikke de skal gråte seg i søvn, men det å sitte ved siden av senga mens de gråter litt synes jeg går greit.

Ta henne evt opp, men legg henne rett ned igjen når gråten stilner litt.

Jeg har akkurat nattavvent (mat) henne. Etter 3 natta sover hun endelig hele natta (behøver i alle fall ikke mat lenger). Brukte mange timer de 3 nettene, satt ved senga hennes. Holdt hånd og strøyk over hodet. Tok henne litt opp, men som sagt rett ned i senga igjen når hun roer seg.

Dette kan brukes ved legging også.

Det er lettere sagt enn gjort og mange har gode råd. Men dere må være konsekvente og litt "hardere" (dessverre). Jeg tror det ikke gjør så mye om barnet gråter litt..... Men de skal følge seg trygge da.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg Mammas Magic, og synes ikke det blir riktig å snakke om å få viljen sin, eller vinne kampen, være streng osv når vi snakker om 6 mnd gamle babyer! Jeg synes ikke de skal måtte skrike seg i søvn uansett alder egentlig, det strider ihvertfall helt imot mine morsinstinkter, og jeg synes det hjelper lite å sitte vedsiden av sengen deres hvis de likevel gråter..

Hvordan det å skrike seg i søvn skaper trygghet og et positivt forhold til det å legge seg og sove, skjønner jeg ikke helt må jeg si, så var jeg deg ville jeg heller forsøkt å "søvntrene" henne på en mer barnevennlig måte, som ikke involverer at hun skal måtte skrike seg i søvn. Har du prøvd opp-ned metoden;

http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm

Ellers så er jeg generelt fan av enkle løsninger, og da eldstejenta mi var på samme alder var legginga et mareritt her også, med mye hyling nesten uansett hva vi gjorde. Til slutt orket jeg ikke mer, og begynte å bruke vogna istedet for, og trillet henne i søvn hver kveld. Dette funka veldig bra for oss alle; jeg fikk meg en fin kveldstur i mørket, og lillejenta sovnet som en stein uten så mye som et eneste hulk eller gråtkvalt snufs=)

Etter noen uker roet det seg, slik at vi kunne slutte med å trille henne i søvn, så dette ble absolutt ingen langvarig løsning eller dårlig vane, som så mange her inne virker livende redd for. Min erfaring med søvn er at den går i faser, med noen dårlige faser og noen gode om hverandre, og at det som gir mest søvn og minst hyling er den beste løsningen, selv om det kanskje innebærer at man ikke følger boka til punkt og prikke. Så mitt budskap er; gjør det som føles riktig for dere, og ikke tenk så mye på å være "streng", gjøre henne bortskjemt osv, da det er litt vel tidlig å begynne å tenke sånn synes nå ihvertfall jeg!

PS: etter 6 mnds alderen har leggingen stort sett gått lett som en lek her hos oss, og hun er en veldig trygg og glad liten jente, som i en alder av 1,5 år begynte å spørre selv om hun fikk gå ned og legge seg; hun elsker senga si og legger seg uten problemer nesten hver eneste kveld.

Skrevet

*Prøv å stå opp tidlegare på dagen, seinast halv 8.

*Ikkje soving etter kl. 16.15, viss de legg ho kl. 19.00

*Mykje dagslys og frisk luft på dagen, kan gi betre søvn om natta.

*Introduser kosedyr som ho alltid har med seg i senga.

*Ta ho gjerne opp, dersom det er umogleg å roe ho i senga, men ikkje skru på lyset, leik med ho, smil til ho eller gå ut av rommet for å la ho vere oppe. Ver inne på rommet med lyset av, til de klarer å legge ho igjen.

*Prøv å bysse og hysje høgt inn i øyra på ho. Dersom det får ho til å sovne, kan du trappe ned - frå å legge ho ned når ho har sovna, til å legge ho ned når ho nesten er sovna, til å legge ho ned når ho er veldig trøytt osv. Til slutt kan du kanskje legge ho ned heilt våken.

*Den same gradvise avvenninga som skissert over kan brukast med pupping i søvn også.

*Nokon har god erfaring med å spele klassisk musikk ved legging og ei stund etter at barnet er sovna, og nokre faktisk gjennom heile natta.

*Vær obs på at jenta kanskje har ein del luft, mtp at ho blir puppa i søvn fleire gonger, utan å bli rapt.

Dette er konkrete tips som eg kjem på i farta. De kan også eventuelt utsetje tidspunktet for legging, det kan jo faktisk vere at ho ikkje er klar for å ta natta så "tidleg" som kl. 19.00. :)

Meeen: Det kan hende at de er nødt til å la ho skrike litt i senga. Nokre barn er tøffe nøtter, og kan før eller seinare utvikle dårlege vanar...Men de treng ikkje stesse med det nå, då ho endå er relativt lita, viss dette er noko de ikkje klarer og ønsker å gjennomføre. Eg trur uansett ikkje eit barn over 6mnd blir utrygt av å skrike i senga, med mamma eller pappa ved sidan av. Ei heller med mamma eller pappa som går ut av rommet, og som ser til det med jevne mellomrom (maks 5 min ute), når barnet nærmar seg året.

Skrevet

Vi har vært hos en terapeut i dag, og hun mente at jenta vår har veldig sterk vilje, og trenger grenser, som igjen gir trygghet. Hun sa at vi skal la henne skrike, og gå inn til henne ca hvert 10. minutt, og la henne vite at vi er der. Jeg synes det er helt grusomt, men ser at vi nok bør prøve dette. Vi har prøvd så og si alt annet, uten å ha særlig suksess. Så i dag prøver vi å la henne ligge... Hun hyler nå, men roer seg etter noen minutter, så på'n igjen. Fælt altså. Men noe må vi jo gjøre. Prøvde også uro, men det var ikke interessant så veldig lenge.

Skrevet

Håpar det verker då, sånn at det i alle fall har noko for seg å gjennomføre eit opplegg som du opplever som grusomt! Lukke til!!

Skrevet

Takk for det, Ulydia, det håper virkelig jeg også! Mannen min er helt for dette opplegget, så det han som tar seg av det, jeg har flykta inn i stua... Det svir i mammahjertet, så jeg får se hvor lenge det går.

Skrevet

Lykke til!

Skjønner godt du synes dette er vanskelig!

10 min synes jeg var lang tid,men det er vel det de sier man skal.. Selv hadde jeg ikke klart mer enn 5 min..

Skrevet

Dette var interessant, får jeg spørre hva slags terapeut det var? Har nemlig lest flere steder at slike skrikekurer ikke anbefales før baby nærmer seg 1 år..

Skrevet

Hold ut, det går bra!!!!! :)

Dere må bare holde dere til "opplegget" så blir det bedre - helt sant!

Søstra mi gjorde noe lignende som deg. Det tok bare noen få netter før ting ble myyyye bedre.

Skrevet

Hun er en adferdsterapeut. Egentlig ikke spesialist på barn. Synes det er drøyt jeg og, tro meg! Lurer veldig på å putte baby i vogna og gå på tur isteden. Men da våkner hun alltid når jeg tar henne opp.

Skrevet

Trur også de berre må halde ut, når de nå først har starta. Viss ikkje har jo jenta ligge og gråte for ingenting - då kunne de jo berre latt vere med denne metoden i utgangspunktet. Viss de held ut, og mest sannsynleg oppnår resultat, så var grininga i alle fall hensiktsmessig. :)

Dette klarer du - og viss du synst det blir for ille, kan du sikkert gå inn med litt kortare mellomrom. :)

Skrevet

Holdt ikke helt ut... Måtte gå inn og sitte ved senga, satt der og skrudde på uro med regnskoglyd, som blir anbefalt her over (satt ned fra 550 kr til 150 på Toys R Us, se linken over) Og hun sovna! Det tok et time til sammen, etter 40 min med gråt måtte jeg gå inn og sette meg hos henne, tok henne opp og la henne ned når hun roa seg, men da tok det til gjengjeld bare 10 min før hun sovna! Våkna igjen etter 40 min, men da roa hun seg etter bare to, tre min. Veldig fornøyd, første gang jeg har fått henne til å sove uten puppen! Men gråt og inn hvert 10. minutt blir for tøft for meg.

Skrevet

Så godt å høre at du gikk inn til henne, og at hun sovnet til slutt=) Helt enig i at skrikekur ikke er rette veien å gå når baby fortsatt er såpass liten!

Skrevet

Så bra :) :)

Et annet tips: jeg har hatt prolemer med min sønn.. Han har skreket i lang tid før han sovner, eller våknet etter en stund og skreket..

På tirsdag la jeg en brukt singlet som pute i senga hans.. Tirsdag og igår sovna han på flekken!! Og sov HELE natta!!

Bare et lite tips ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...