Gå til innhold

Sosiologistudier... noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å lurer på om jeg skal begynne på bachelor sosiologi. Lurer litt på hvor tøft studiet er?

Vil man klare å jobbe litt ved siden, i tillegg til småtassene, og familieliv? Eller er det mye obligatoriske forelesninger osv?

Og viktigst av alt, er mulighetene for å få jobb etterpå gode?

Blir glad for alle erfaringer, og innspill!

:o)

Skrevet

Spennende studium, men nei, virkelig ikke noe som gir spesielt gode jobbmuligheter. Ikke regnet som et spesielt tungt studium (heller tvert i mot).

Hvor mye som er obligatorisk av oppmøte varierer nok studiestedene imellom, men det har generelt blitt en del mer obligatoriske seminargrupper og slikt etter kvalitetsreformen.

Skrevet

Ok. Takk for svar! :o)

Noen fler med innspill?

Skrevet

Ok. Takk for svar! :o)

Noen fler med innspill?

Skrevet

Jeg tror generelt at bachelor i mange universitetsfag ikke gir så gode jobbmuligheter fordi de er lagt opp til at man skal ta master. Så også i sosiologi.

Jeg kjenner/vet om flere med master/hovedfag i sosiologi og de har fått seg jobb mange forskjellige steder: forskningsinstitusjoner, forvaltningsrevisjon i kommunen/Riksrevisjonen, diverse interesseorganisasjoner, direktorater, departementer, Accenture, stort dataselskap, i skolen, media, NAV, flyktningkontor e.l. Du utdanner deg altså ikke til en spesiell ting, så det er det viktig å være klar over. Du må selv være bevisst når man velger ulike retninger innenfor sosiolog å fordype deg i. Feks fordyper du deg i organisasjonssosiologi vil jeg hevde du får mer og bedre kompetanse enn de fra BI, utfordringen vil være å vise det overfor arbeidsgivere innenfor det private næringslivet som ikke er like klar over denne type kompetanse.

Nå vet jeg ikke hvordan bachelorstudiet er lagt opp, og hvor du evt har tenkt å studere. Men jeg studerte i Oslo, og det var stort pensum, og særlig på hovedfag var det masse å gjøre. Men jeg jobbet jo litt ved siden av. Da var Oslo kjent for å være krevende, og strengere enn andre sosiologistudier.

I fht jobb ved siden av er vel spørsmålet hvor stor arbeidskapasitet du har og hvor sliten du har lyst til å være... Vil imidlertid tro at ved siden av en bachelor vil det går greit å jobbe noe.

Men om du "bare" tenker deg en bachelor er jeg veldig usikker på om sosiologi er det du bør velge. Vet at karrieresenteret ved UiO er veldig dyktige, så kan være verdt å ta kontakt med de for litt rådgivning. Nettsiden deres er: http://www.sio.no/wps/portal/ks

Sosiologi er kjempe spennende, men jeg tror at du trenger en master for å få en relevant jobb...

Skrevet

Tusen takk :o) Får tenke litt mer på det!

Skrevet

Jeg har en bachelor sosiologi fra Universitetet i Bergen.

Studiet der har lite obligatorisk, noen av fagene har obligatoriske seminar og obligatoriske oppgaver. Forelesningene velger man selv om man vil gå på, men jeg vil absolutt anbefale deg å gå på de fleste om du får det til. Det er noe med å høre på foreleser, kanskje det blir tatt opp spesielle problemstillinger eller svar på spørsmål fra andre studenter.

Videre er det mye å hente i å gå på seminargrupper, selv om de ikke er obligatoriske. Kommer selvsagt an på hvilken gruppe man havner i, noen fungerer veldig bra og andre ikke så bra.

Det er jo praktisk at det ikke er så mye obligatorisk når man har små barn, man er mye mer fleksibel, og selv om man bør gå på flest mulig forelesninger og grupper er det ikke krise om man ikke får med seg alt :) Nå er det også mange som tar opp forelesninger (om foreleser tillater det) og da kan man kanskje få tak i ett lydopptak om det er noe man ikke får med seg.

Jeg synes ikke studiet var tøft. Det er stort pensum, så er mye å lese da, men det er ikke ett vanskelig eller tøft studie. De fleste fagene er veldig interessante også, og da er det jo lettere å lese :) Og de fleste jeg kjente på studiet leste ikke alt, og klarte seg bra likevel.

Jeg jobbet 20 %++ utenom, og det fungerte veldig bra, men dette var før jeg fikk barn så kunne jobbe mye kvelder og helger. Men litt jobb klarer du nok :)

Når det gjelder jobbmuligheter er det litt verre... Eller det er MANGE muligheter, som sosiolog kan man jobbe med mye forskjellig men problemet blir vel at i nesten alle stillingene man kan søke så er det noen andre som har en mer spesialisert utdannelse...Hvertfall sett fra arbeidsgivers side. Man må på en måte overbevise om at man duger til jobben nettopp fordi utdannelsen på en måte er så generell.

Enig med hun over her som sier at jobbmuligheten nok er bedre med en master, da kvalifiserer man til flere og andre typer jobber og har spesialisert seg noe bedre. HAr man bare bachelor kan det nok være lurt å kombinere med noe mer, eller i det minste være veldig bevisst på hvilke fag man tar og hvordan man tenker å bruke utdanningen og jobbe veldig målerettet mot målet.

Så konklusjonen blir vel at man med som sosiolog kan få utrolig mange spennende jobber, men at det kan være vanskelig å få dem. Kjenner dessverre mange sosiologer og sosialantropologer som sliter med å få relevante jobber, og jo lenger tid de går i lite relevante stillinger jo vanskeligere blir det å få innpass i mer spennede og relevante jobber.

Skal du bachelor i ett samfunnsfag og du ikke føler for å sette igang med en utdanning der det fort vil kreve en del innsats for å få relevant jobb ville jeg nok heller anbefale administrasjons og organisasjonsvitenskap (tidligere kalt statsvitenskap) eller sammenliknende politikk. Disse fagene skal være enklere å få jobb med, men da blir det jo kanksje litt andre jobber igjen.

I alle gradene har man såkalte frie studiepoeng, og ønsker du å ta litt sosologi kan du bruke de frie studiepoengene på det selv om du tar bachelor i ett annet fag.

Selv endte jeg med å begynne på jusstudier etter endt bachelor, og er snart ferdig med master der. Fikk eldste i starten av studiet og andremann midt i studiet. Mye mer obligatorisk, tøffere og lengre studie enn sosiologien, men har likevel gått veldig bra selv med to barn. Jobber i tillegg annenhver helg + litt ekstra. Slitsomt til tider, men ikke verre enn at det går helt fint.

Så uansett hvilket studie du velger så går det fint å kombinere med familie og litt jobb, bare man er litt strukturert :)

Lykke til med valget!

Skrevet

Når man velger et fag man synes er interessant, synes de færreste at studiet er spesielt krevende, enten det gjelder samfunnsfag, naturfag elller noe annet. Og skal man først snakke om "krevende", så vil jeg nok si at samfunnsfag på mange måter er atskillig mer krevende enn naturfag, hvor det er mer snakk om pugging enn refleksjon og krav til egen argumentasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...