Gå til innhold

bryllupsfest med venner vs "ordinært"bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi er bedt på fest for å feire et par som allerede har giftet seg. festen feires med maaange venner og enkel mat, samt medbrakt drikke...

jeg tenker at man uansett gir "samme gave" som andre bryllup, men de jeg skal kjøpe sammen med, mener at dette er "feil", og at man gir en billigere gave når man blir bedt på en bryllupsfest, der maten er enkel - og drikket medbringes enn når man er i """""ordinært""""" (mange " - for hva er vel et ordinært bryllup-..)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg er enig med de du skal kjøpe sammen med, men regner med at de fleste her inne er enig med deg.

Skrevet

Jeg er veldig kjedelig og nå skal jeg bevise det:)

Jeg tipper det viktigste er at dere kommer og har det hyggelig med de relativt nygifte uten sure miner over at det ikke ble noe "skikkelig" bryllup. Ikke hvor mye gaven koster. :)

Kan dere ikke bare kjøpe noe eller gi noe på egen hånd for det dere ønsker og vennene deres gi for det de ønsker? Så blir alle fornøyde?

Skrevet

Jeg er enig med dine venner.

Kjøper en litt mindre gave når det er snakk om bryllupsfest i etterkant i forhold til bryllup.

Skrevet

Helt enig, du er kjedelig:-)

Har ingen planer om sure miner, men synes det er greit på et debattforum å høre hva som er vanlig etikette...

Skrevet

En tommelfingerregel sier at man skal gi en gave som minst tilsvarer kuvertprisen. Dermed vil det være rimelig å gi en dyrere gave om man er invitert til full middag enn om man skal i en "etterpåfest". Så vennene dine har i utgangpsunktet rett. Når det er sagt står man selvfølgelig fritt til å gi mer om man ønsker det.

Annonse

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi skal ha bryllupsfest til sommeren, giftet oss nå i høst.

Jeg forventer IKKE at folk kjøper gaver i det hele tatt. Det viktigste for meg er at de kommer! Vi hadde ikke mulighet av flere grunner til å ha et stort bryllup (mannen er ikke spes glad i så store forsamlinger når det er "stivt") så vi velger fest til sommeren med alle vi kunne tenkt oss å ha i et vanlig bryllup. Men som sagt, jeg forventer ikke gave i det hele tatt.

Skrevet

Vi hadde kun nærmeste familie i bryllupet og vennene på etterpåfest, sånn som du beskriver. Vi ble helt himmelfalne over alle gavene vi fikk, for vi hadde ikke tenkt på den biten av det, siden vi ikke hadde "vanlig" bryllup. Hadde rett og slett ikke falt oss inn at vi kom til å få gaver i det hele tatt.

Skrevet

Den tommelfingerregelen er direkte tåplig. Det skulle jo bety at jeg måtte ut med en bryllupspresang til ca 5.000,- da en ikke så nær veninne giftet seg med en mann med myyyye penger. De hadde et skikkelig dyrt, men ganske kjedelig og stivt bryllup, Det skulle også bety at det klarte seg med under 300,- til min beste veninne som var direkte fattig og trengte "alt" da hun giftet seg.

Gi det du ønsker. Hvis du ikke er enig med dem du hadde tenkt å spleise med om hva dere skal kjøpe og hvor mye dere skal bruke, kjøper du noe på egenhånd.

Skrevet

Jeg hadde nok kjøpt samme gave uansett. "Fordi jeg får mindre skal jeg sannelig gi mindre også"-holdningen liker jeg ikke. Når det er bryllup handler det ikke om at brudeparet skal gi noe til deg; du gir en gave for å vise at du setter pris på brudeparet og gleder deg på deres vegne over giftemålet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...