Gå til innhold

Liam er inne på navnetoppen - gud bevare oss alle!

Anbefalte innlegg

Okey, jeg overdriver, så klart. Men det er altså ikke min type navn, for å si det svært forsiktig.

Ellers var det ikke så mye nytt under solen.

La merke til at Maja har hoppet veldig oppover, og at Pernille (35. plass og et av mine favorittnavn) og Olivia (37. plass ) er nye på lista.

Av guttenavnene er det nevnte Liam (40. plass) og Julian (38. plass) som er nye så vidt jeg så.

www.ssb.no

Nå blir det liv, rai-rai!

Fortsetter under...

Annonse

Neida, du overdriver ikke i det hele tatt prebs.

Jeg deler din bekymring. Hvorfor er det så mange som velger harry motenavn til barna sine?

Og Julian er ikke stort bedre enn Liam. For ikke snakke om Matheo - urk. Og Leander.....

Jeg har en 1. klassing på en forholdsvis stor skole. Og jeg går helt i surr i barna som har samme fornavn bare på hennes klassetrinn! Det er Emma, Maja, Maria, Sofie og Linnea over en lav sko. For ikke å snakke om hvis hun nevner noen i 2. eller 3. klasse.

Det er jo så mange som heter det samme eller nesten det samme.

I mitt stille sinn må jeg innrømme at jeg flirer av barna med det mest utpregede motenavnene - harry i mine øyne. Og jeg tenker ikke all verdens høye tanker om foreldrene. Jeg gjør ikke det.

For ordens skyld - min jente deler ikke navn med noen elever på skolen.

Liam er et pent navn synes jeg (selv om det ikke er på topplista mi) Ikke som en forkortelse av navnet William men som det hebraiske navnet Liam = jeg har et folk. (Li=hos/til meg, am=folk/nasjon).

Og Julian er et koselig navn :)

Synes ikke det er særlig Amen etter dette innlegget.

Liam er grusomt harry, det er jeg enig i. Men motenavn som Emma, Maja, Maria, Sofie og Linnea er da absolutt ikke harry etter min mening.

Folk velger navnene en liker best. Enkelt og greit. Noen er svært populære navn, men mange bryr seg ikke så veldig om det. De vil ha et navn de liker. Har ikke dårligere tanker om dem pga. det. Når jeg hører at noen har gitt datteren sin navnet Linnea, så tenker ikke jeg at de personene er harry, eller har dårligere tanker om dem på noen måte. Det blir for dumt å dømme folk på den måten.

Og at din jente har et navn som ingen andre på skolen har, fører ikke til at jeg har høyere tanker om deg. :)

Jeg har et mer avlslappet forhold til lista siden jeg er ferdig med barn (ikke at jeg har hatt et anstrengt forhold til lista, men jeg var mer nysjerrig før). Uansett så tenkte jeg det samme som deg prebs når jeg så navnet Liam på lista... Bygg flere fengsel i framtiden er min moral hehe ;)

40. plass er ganske langt nede da, det betyr jo ikke at det er så grusomt mange som har fått det. Men jeg er enig med deg i at det er et mindre pent navn...

Visste ikke at Julian var "i vinden", Olivia var forventet det har jo vært popisnavn i Australia, USA og Storbritannia allerede og er nå inne på topp 10 i Sverige. Pernille kan jeg også forstå at er på vei opp, synes det er bare ok selv.

Ja, nå koser dere dere veldig, skjønner jeg!

Jeg har da en sønn med dette navnet, og det er helt greit for meg at dere ikke liker navnet og at dere synes det er harry, det er deres mening. Men jeg synes det er litt sært at dere setter merkelapp på både foreldre (lav utdanning, dumme, ung alenemor, råner - disse har jeg sett her og i andre tråder) og barnet (bygg flere fengsler!) uten å vite noe om oss.

Men jeg har også i disse trådene lagt merke til at de som liker "gode norske og norrønne" navn, må kritisere både navnevalg og personer, mens de som liker utenlanske poppisnavn sjelden gjør det.

Så jeg vet ikke hvem som er dummest jeg.

Annonse

Jeg er litt enig med "lille and". Alle har jo selvfølgelig assosiasjoner til forkjellige navn, men med Liam blir reaksjonene så voldsomme og i noen tilfeller ufine synes jeg. Skjønner selvfølgelig at noen ikke liker det, men ikke hva det er med navnet Liam som trigger så sterke reaksjoner.

Jeg tror vi skal være glad for at folk har forskjellig navnesmak jeg :)

Ville blitt fryktelig kjedelig om alle skulle likt de samme navnene, enten de var populære navn, gamle norske navn eller uvanlige utenlandske navn det var snakk om.

Er helt greit å mene at et navn ikke er fint, men det betyr ikke at navnet ER grusomt selv om akkurat du ikke liker det! Det vil alltid være eller ikke være fint for noen...

Men å ha lavere tanker om foreldrene basert på navnevalg, det blir for dumt synes jeg...

Jeg ser absolutt poenget ditt med at man ikke skal generalisere for mye ut fra navnevalg, lille and. Men nå skal DU også være litt forsiktig med å generalisere her. Jeg er av de som liker gode norske navn, og jeg kritiserer ikke personene som velger disse av den grunn. Navnene kritiserer jeg uten å nøle, men når det legges ut på et forum bør man forvente såpass. Da pøser jeg ut mine umiddelbare assosiasjoner. :) De som liker sukkersøte og utenlandske navn kritiserer i like stor grad de navnene de ikke liker, så der er vi alle like. En del av mine favorittnavn er sikkert grusomme i dine ører, og det er i grunnen helt greit for meg. Hvis jeg ber om råd her inne så er det fordi jeg ønsker nettopp umiddelbare assosiasjoner. Hvis noen sier noe totalt usaklig, så råder jeg deg til å heve deg over det, snarere enn å generalisere alle som er uenige med deg.

• 1 måned senere...

det var da voldsomt til fordommer! litt drøyt å dømme foreldre etter navnet de gir barnet sitt..

Jeg synes navn som Dennis, Julian og Daniel er ganske harry, men går da ikke rundt og tenker lave tanker om foreldrene deres av den grunn. Selv har jeg høy utdanning og over gjennomsnittet i inntekt, og min sønn heter Liam. Jeg vet om andre smarte, oppegående foreldre med høy utdanning som også har gitt sønnen sin dette navnet, så synes ikke dere skal være så rask med å stemple det som et "fengselsnavn."

Min sønn Liam har en engelsk pappa og et engelsk etternavn som jeg synes klinger bra sammen med Liam.

Jeg har overhodet ingenting i mot norske navn, men alle kan ikke gå rundt og hete Kjell, Ørjan og Ask heller. Mangfold er bra :) Jeg var faktisk ikke klar over at Liam var et motenavn da jeg gav min sønn dette navnet, men det gjør da ingenting. Det betyr jo bare at andre også liker navnet. Jeg lar ikke være med å gi mitt barn et navn jeg synes er fint fordi nabogutten heter det samme! Hva heter datteren din da Vipsenmamma? Vipsen? Ulrikke, Tyra, Doris eller et annet navn som du antar ikke blir populært?

Er helt i orden om du ikke vil at hun skal ha en navnesøster i klassen, men er dumt om det får deg til å føle deg mer intelligent enn de andre foreldrene i klassen til datteren din, og setter deg selv over dem.

det var da voldsomt til fordommer! litt drøyt å dømme foreldre etter navnet de gir barnet sitt..

Jeg synes navn som Dennis, Julian og Daniel er ganske harry, men går da ikke rundt og tenker lave tanker om foreldrene deres av den grunn. Selv har jeg høy utdanning og over gjennomsnittet i inntekt, og min sønn heter Liam. Jeg vet om andre smarte, oppegående foreldre med høy utdanning som også har gitt sønnen sin dette navnet, så synes ikke dere skal være så rask med å stemple det som et "fengselsnavn."

Min sønn Liam har en engelsk pappa og et engelsk etternavn som jeg synes klinger bra sammen med Liam.

Jeg har overhodet ingenting i mot norske navn, men alle kan ikke gå rundt og hete Kjell, Ørjan og Ask heller. Mangfold er bra :) Jeg var faktisk ikke klar over at Liam var et motenavn da jeg gav min sønn dette navnet, men det gjør da ingenting. Det betyr jo bare at andre også liker navnet. Jeg lar ikke være med å gi mitt barn et navn jeg synes er fint fordi nabogutten heter det samme! Hva heter datteren din da Vipsenmamma? Vipsen? Ulrikke, Tyra, Doris eller et annet navn som du antar ikke blir populært?

Er helt i orden om du ikke vil at hun skal ha en navnesøster i klassen, men er dumt om det får deg til å føle deg mer intelligent enn de andre foreldrene i klassen til datteren din, og setter deg selv over dem.

Mamma Mie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...