Gå til innhold

Ang. Feber hos de små!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det på nettene?

Mini kom hjem fra barnehagen i dag med feber på 39,7.

Han fikk en paracet og kviknet til litt før kveldsstell og legging.

Spiste ingenting til middag, men masse til kvelds!

Når jeg skiftet på han like før legging var feberen sunket til 38,5.

Hva er vanlig å gjøre på nettene?

Mener jeg har lest en plass at man bør vekke dem, men det har jeg ikke så veldig lyst til. (er stor sannsynlighet for at han våkner i løpet av natten da, hvertfall en gang. Han bruker å gjøre dette når han er syk)

men bør jeg gå inn et par ganger i løpet av natten å kjenne på han? Bare så jeg vet sånn ca!

Og, må man gå til legen hvis de "bare" har feber?

Bare lurer jeg! Går gjerne til legen en gang for mye altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vekker aldri barna. Jeg kjenner på de før jeg legger meg, og av og til også en gang i løpet av natta. Som du sier så våkner de gjerne i alle fall en gang av seg selv i løpet av natta ved sykdom. Er de brennhete kan det være jeg vekker de for å gi Paracet :)

Jeg springer heller ikke ned legekontoret. Hvis det virker som barnet har smerter i tillegg til feberen, eller han har høy feber over mange dager har jeg tatt turen, men ellers så holder vi oss hjemme. Så lenge jeg ikke mistenker at han kan ha fått noe som burde vært behandlet med antibiotika, så prioriterer jeg søvn og hvile hjemme fremfor en kjøretur til legen og å sitte på et venterom sammen med en mengde andre mennesker.

Nå skal det vel nevnes at jeg er sykepleier selv, og som følge av det har jeg nok mer enn gjennomsnittlig is i magen når det kommer til sykdom. I alle fall ifølge mannen :)

Skrevet

Jeg pleier å kle av han på underkroppen, skyver bleia til side og setter en stikkpille på han. Våkner ikke så veldig til av det. Varmer den litt i hånda slik at den blir lettere smeltet på utsiden, så glir den lettere inn.

Skrevet

Det med å smelte den litt først var et godt tips:)

Skrevet

Lærte av søstera mi da hun hadde små barn! :-)

Trenger jo ikke å være verre enn det må. Stakkar små..

• 2 uker senere...
Skrevet

Gutten min fikk feberkrampe på tirsdag så her kan jeg bidra litt med infoen jeg har fått ang feber etter dette...

Når feberen er veldig høy kan det være lurt å sjekke tempen evt gi ny febernedsettende om nødvendig. Er det nødvendig ble vi anbefalt å vekke barnet for å se hvordan alm.tilstanden er... Men da snakker jeg om feber som er høy.

39,7 er jo mye så jeg ville kjent på ham iallefall en gang i løpet av natten bare for å være sikker på at ikke han stiger igjen... Du kjenner det med en gang om han har veldig høy temperatur.

Jeg var til legen med gutten min på tirsdag, da hadde han hatt feber siden søndag og vært forkjølet i drøye 14 dager. De sier vel feber over tre dager bør men oppsøke lege.

Vi var også til legevakten på kvelden da vi ikke fikk kontroll over feberen den steg selv om han fikk febernedsettende... Men, jammen måtte ikke ambulansen komme bare to - tre timer etter det også...

Hvis du er bekymret, gå til legen! Heller 1000 ganger for mye enn en for lite!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...