Gå til innhold

Hvordan gir babyen beskjed til deg om at den er sulten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og venter du alltid til den gir beskjed før du gir mat?

Eller hvor lenge venter du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden min er så vanskelig å få til å spise så forsøker jeg å vente til hun gir beskjed ved gråt, men nå har det gått så lenge synes jeg. Blir såå nervøs. Hun drakk bare ca 10 slurker kl 13.30, så jeg tenkte kanskje hun ville drikke litt mer hvis jeg pumpet meg og gav på flaske, fikk muligens i henne 50 ml etter at hun lekte med flasken i munnen til kl 14.30.

og nå går jeg og venter på at hun skal gi beskjed om at hun er sulten.. kl er blitt 17.10..

Skrevet

Her er det ikke tvil om når hun er sulten, først "sier" hun i fra, med å lage lyder. Skjer det ikke noe da, begynner hun så smått å gråte, og etterhvert hyler hun om jeg somler litt med å lage klar flaska.

Men om jeg holder henne, vifter hun med armene og rister på hodet, som om hun leiter etter flaska. Det er jo en refleks de har, for å leite etter pupp.

Gir henne mat når hun gir uttrykk for at hun er sulten. Men på kvelden når hun er trøtt og skal i seng, får hun alltid flaska først. Da har det gjerne gått noen timer og det er på tide med mat uansett, selv om hun kanskje ikke sier i fra selv. Hun er forresten 7 uker!

Når jeg legger meg har det gjerne gått 3-4 timer siden hun fikk kveldsflaska, og da gir jeg henne mat når hun sover. Hun tar flaska da, selv om hun ikke har vært sulten nok til å våkne av det. Veldig greit synes jeg, for siden hun ikke våkner, er det bare å legge henne rett tilbake i senga igjen. Pluss at da trenger jeg ikke stå opp mer enn en gang på natta, nemlig når hun våkner rundt kl 5 for å få neste flaske.

Jeg venter ikke med å gi mat når hun sier i fra, for hun har veldig kort lunte, og begynner å hyle når hun synes jeg er for treg. Og da blir jeg skikkelig stressa! Så prøver å gi så fort som mulig.

Skrevet

Da ho var mindre skjønte vi at ho var sulten ved at ho sutta på hånda, og ga ho mat med en gang. Men nå er ho 4,5 mnd og sutter på hånda og fingrene konstant, uansett om ho er sulten eller ikke, så det er litt vanskeligere å vite nå.

Når ho blir sutrete, ikke vil ligge på magen, ikke på ryggen, ikke på fanget, ikke vil sove osv (hele-verden-suger-oppførsel), DA er det på tide med mat! Da får ho mat med en gang. Ho gråter sjelden for at ho er sulten, og vi kunne sikkert ha utsatt matinga i timesvis ved å bære ho rundt i leiligheten. Men det er jo ingen grunn til å gjøre det da :)

Skrevet

Her er det nesten umulig å vite når hun er sulten før hun omtrent eksploderer. Vært lite interesse for mat i det siste og det går omtrent alltid minst 4 timer.. Noen ganger må jeg gi flaske etter 3 timer eller noe, fordi vi må en plass og må sørge for at hun ikke slår seg vrang på veien... Men da vil hun ofte nesten ikke ha og drikker bare 20-30 ml.. rar denne tulla her. Hun sier fra "til slutt", men skulle ønske hun ville ha mat oftere og gav klarere uttrykk for det når hun begynte å bli sulten. Hun er 3,5 mnd og verden har blitt veldig spennende og mat er kjedelig.. men om natta kan hun plutselig bælme neppå 170 ml.. (og hun spiser i som regel bare 120 ml når det har gått 4-5 timer siden sist.. merkelig disse små :)

Skrevet

Der har vi en del ting felles Helt Lykkelig, bare min er enda litt mer ekstrem tror jeg (har vel aldri sett henne drikke mer enn 90 ml).

Hun begynte endelig å bli sutrete nå kl 17.30 så da gav jeg puppen. Jeg pleier å sette av melk som jeg har pumpet fordi jeg vil se hvor mye hun spiser, men når jeg kommer til stykke så gir jeg som oftest puppen. Da kan hun ikke nekte pga temperaturen iallefall.

Saken er den at hvis jeg prøver meg for tidlig, og hun drikker 20-30 ml, så blir det som et måltid og hun vil ikke ha mat på haugevis av timer igjen.

Skrevet

Huff.. det er akkurat sånn hun er her også..

Helsesøster prøver å få meg til å snike inn flere måltid siden hun spiser så "lite". Jeg forklarer og forklarer at det går rett og slett ikke.. for som hos deg.. gir jeg for tidlig, spiser hun bare bittelitt og vil ikke ha mat på 4 timer igjen. Litt sånn "kom ikke her og bestem at jeg skal spise"-holdning :P Så her må vi rett og slett vente til hun klikker.. høres fælt ut, men ellers spiser hun ikke..

Prøver å roe meg med at alle barn er forskjellige og at mi bare er småspist rett og slett..

men hun er ei utrooolig blid og smilende jente. så nekter å tro det feiler henne noe. Hun gråter kun når hun plutselig finner ut at hun er sulten eller når hun er trøtt.. så heldige på mange andre måter :)

Skrevet

Hvor lenge kan du vente Helt Lykkelig, og hvor stor er babyen din?

Skrevet

Min blir grinete og det alltid for tidlig til å ha ett nytt måldtid, så litt stress. Han er stille en stund da om han blir bært oppreist, mens vi prøver å drøye tiden...

Han spiser mme og drikker 150-180 pr måltid, og vil gjerne ha hver andre time(vi har mest lyst at han skal få hver fjerde time)!!

Han sover fra 10.00-05.00

Skrevet

Oppdaget etterhvert at eneste måten han gir beskjed om at han er sulten på, er å gjespe, men på en litt annen måte enn når han er trøtt - merkelige greier :-) Vi har ganske faste tider for mat nå, men er han sulten før, forskyver vi litt, og dytter inn f.eks. et frukt/vann/mme-måltid ekstra.

Skrevet

Vesla på 3 mnd begynner å suge tak i alt mulig når sulten begynner å nærme seg. Skjer det ikke noe umiddelbart fra mammas side da, så er det en raserieksplosjon ut av en annen verden (hun har alltid hatt kort lunte). Men hun er verre å forstå nå enn tidligere, siden hun suger på alt mulig hele tiden nå- siklet renner i strie strømmer og hendene er i munnen meste av tiden. Men har det gått mer enn to timer siden forrige pupp, så er det nesten bankers at hun er sulten igjen. Er jeg 5-10 minutter for tidlig ute så vil ho ikke ha... men tar da puppen grådig straks ho er klar. Litt slitsomt med så hyppig amming, men det gjør ikke noe- ho er stort sett blid og fornøyd ellers:)

Skrevet

Når det bikker 4-4,5 timer begynner jeg å bli utålmodig og bekymra.. men det har vel ikke gått over 5 timer enda, med mindre hun sover.

men jeg mater henne rett før hun skal sove igjen om det er mange timer siden hun spiste.. så hun ikke skal våkne etter 30 min etter mat.. men som regel spiser hun lite da.. Har bestemt meg nå for å vente til hun sier ifra.. hver gang.. da drikker hun som regel mer også :)

er så rart.. da hun var "ny".. Ville hun ha mat heeele tia.. noen ganger to ganger i timen.. men om natta ville hun sove til 7.30..da la hun på seg mange hundre gram i uka.. nå spiser hun sjelden og lite på dagen, men har begynt å våkne 2 ganger om natta :)

Hun er 3,5 mnd og veier vel ca 5600 g.. siste 2 mnd bare 100 g i uka..

din da? :)

Skrevet

Min er 3,5 mnd og veier 5100 g og 58 cm. Lagt på seg lite hele veien, var 3250 gr og 49 cm da hun ble født. Veiet henne forrige torsdag og da hadde hun lagt på seg 190 tilsammen på uker.

Skrevet

Min baby er 8 mnd og etter at hun ble mer aktiv så er det blitt mye vanskeligere å se når hun er sulten. Hun leker og har det kjempegøy, tror nesten hun glemmer sulten midt opp i det hele.. Noe som ikke er bra siden hun er veldig liten og småspist. Hadde ikke skadet med 100 ml ekstra på mme måltidene og en halv porsjon ekstra grøt og middag. Men det er vel sånn hun er. Hun har alltid vært slik..

I tillegg suger hun på tommelen sin av og til. Det tar jeg som tegn på at hun er sulten. Det dumme er at det ikke kommer noen lyd ut når tommelen er godt plassert i munnen:P

Jeg prøver ihvertfall å mate henne litt før hun blir sulten, hun trenger hver kalori hun kan få:)

Hun var forresten 62 cm og 6490 gram på forrige kontroll. Nå er hun ikke gått så mye opp (snart to mnd siden forrige veiing), hun har begynt å krabbe og raser rundt i huset og mister sikkert en del på det. Matmengden er ikke økt noe særlig heller siden forrige kontroll.

Skrevet

Lillemann her på 5,5 mnd. "sier" enkelt og grei "neih!" når han er sulten. Han blir lett irritert, begynner å sutre litt og sier neih flere ganger..

Ofte så vet jeg også litt på forhånd når han vil ha mat. Det går ganske lenge mellom måltidene om morgenen/tidlig dag, mens han vil ha mat ca. hver 3. time om kvelden.

Jeg pleier ikke la det gå mer enn 4 timer, kanskje 4,5 før jeg gir han pupp, ikke noe fan av melkespreng nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...