Collette Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Gutten min er 2 år og klarer ikke å falle til ro om kvelden. Han tuller først masse i senga. Så virker det som om han bikker over til å være overtrøtt. Da er det hyl og skrik i opptil 2 timer. I går sovnet han ikke før 21.30. Jeg tar ham ikke opp, men prøver å trøste. Likevel tenker jeg at jeg kanskje burde tatt han opp, dvs holde han/kose til han roer seg. Han sier: "Mamma holde litt". Vi har gode kveldsrutiner og gjør det samme hver kveld. Vi har prøvd tidligere legging og senere legging uten resultat. Han sover 1 time i barnehagen, sover ikke i helgene. I barnehagen sovner han ved matbordet hvis han ikke får luren sin. Noen som har noen tips?
Gjest yrild Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Slutte med dagsøvnen, eller korte den ned til 20 minutter.
Eeniemeenie Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Sånn er min også... men hun ligger i senga og hyler "MAMMAAA" ekstra slitsomt når man er alene hun er enda våken..
Collette Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. januar 2011 Uff, skjønner deg sååå godt! Gutten min roper "Mamaaaaan min" og gjerne 200 ganger etter hverandre. Til slutt blir han overtrøtt og bare skriker. I dag sovnet han etter en time, så i dag var det en god dag.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 Her var det også kutt av dagsøvn som måtte til, da hun plutselig begynte å tulle og drøye det ved legging.. (var da 1,5 år). Merker det tydelig fortsatt- hvis hun f.eks har fått duppe litt av i barnehagen en dag, så tar plutselig legginga laaaang tid, mot normalt bare et kvarter..
Gjest Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Jeg tror du kanskje legger han for sent og at han er overtrøtt. Gjetter at du legger han 19.30 siden du skrev at det kan ta opptil 2 timer å sovne og at han nylig sovnet 21.30. Jeg ville først prøvd 19.00, evt litt før. Samme tid hver dag.
Bolla P. Innsvin Skrevet 1. februar 2011 #7 Skrevet 1. februar 2011 Enig med gerbera. Mulig du har en overtrøtt unge. Hadde heller prøvd å legge mellom 1800 og 1830 enn eyter 1900. Mange lærde påstår at vi fratar 2-åringene dagsøvnen for tidlig, at de burde få tilbudet til de er 3 år, og heller prøve å legge dem før på kvelden, før alt går i ball med overtrøtthet og kampen om søvnen. Ville prøvd dette først, og så heller kutta ned på dagsovinga, hvis det første ikke hjelper.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2011 #8 Skrevet 1. februar 2011 først vil jeg spørre deg - hvor mye sover gutten på dagen? Hvor mye totalt? Kan være han får for lite søvn. jeg leser en super bok som handler om søvn. er en tysk lege som har skrevet boken og forsket mye på søvn. Et barn på 2 år trenger 12-14 timer søvn. Kanskje 10 på natten og 2 på dagen etc etc Småen her sover ca 11,5 timer natten og 1 time på dagen. Noen ganger 1,5 på dagen. Søvn avler søvn, det har jeg merket. Jeg endret søvnrytmen til småen på dagen da vi hadde en del problemer. Sov kanskje 20 min på dagen og 10 timer natten... Etter vi snudde det, har småen fått et mye bedre sovehjerte. Og småen har mye mindre sinneutbrudd og etter vi endret soverytmen. Ble et lettere barn å ha med å gjøre! Det sto også i denne boken, at barn som sover ca det gjennomsnittet var lettere å ha med å gjøre og. Søvn har så mye å si.... Jenten vår er 2 år og 4 mnd og har begynt å tulle seg mer på kvelden i den siste tiden. Men er mer bare pratesyk og vil prate om de hun leker med i bhg. Roper på mamma og roper navnene til de hun leker med i bhg. Holder da på kanskje i 1-2 min så går en av oss opp til henne og prater litt med henne. Så sovner hun for kvelden. Men alle barn er selvfølgellig forskjellig. Men tror litt mer søvn eller tidligere legging kan hjelpe - lykke til!
Collette Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2011 Gerbera, Bolla P.Innsvin, anonym og dere andre. Tusen takk for svar. Det kan godt være at han sover for lite. Han har aldri vært noen soveunge. Selv da han var nyfødt sov han bare 10 timer i døgnet. Nå sover han 9-10 timer om natten og 1,5 time om dagen. Jeg føler liksom at vi har prøvd det meste. Har prøvd veldig tidlig legging, senere legging, mye søvn på dagtid,lite søvn på dagtid osv.. Det virker som om problemet hans er å falle til ro.Han turner rundt i en evighet før han finner en god stilling. I går la jeg ham i senga kl 19 og han sovnet ikke før 20.30. Han var rolig og trøtt kl 19, men så fant han ikke roen og våknet plutselig til igjen. Uff... Ikke lett!
-trollemor- Skrevet 2. februar 2011 #10 Skrevet 2. februar 2011 håper dere finner ut av problemet! Søvn er ikke lett.... Blir han vekket i barnehagen/hjemme etter 1,5 time eller sover han til han våkner?
Collette Skrevet 2. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 2. februar 2011 Ja, håper det. Nå har jeg egentlig resignert og tenker at "sånn er det nå, det blir bedre!". :-) Han blir vekket i barnehagen, senest 13.30. Har forsøkt la ham sove, men da sover han gjerne til 14.30 og sovner ikke før kl 23 igjen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. februar 2011 #12 Skrevet 2. februar 2011 Men har du prøvd å kutte dagsøvnen i en lengre periode, dvs 1 uke eller helst 2? Det tar gjerne litt tid å falle inn i nye rutiner, så et par dager er gjerne ikke nok for å se en effekt. Positiv "bi-effekt" som vi opplevde da vi kuttet ut dagsøvnen var at hun plutselig begynte å sove mye bedre og lengre på natta, gjerne 12,5 -14 timer. Deeeilig=)
Collette Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #13 Skrevet 3. februar 2011 Tusen takk for svar, Lykkeli. Nei, har ikke prøvd over en lenger periode. Han sover ikke på dagtid i helgene, men det er sikkert ikke nok til at det blir kontinuitet. Jeg vegrer meg litt for å kutte ut søvnen i barnehagen. Vi har hatt en vanskelig tilvenning og han gråter fremdeles når jeg går. Vil gjerne at han skal få en liten hvil midt på dagen da... Men må kanskje bare hoppe i det. Vi skal snart ha tre ukers ferie, så da tror jeg at vi skal prøve å kutte det ut. Han sov bare fra 22-06 i natt. Altfor lite! Hva gjør jenta di når de andre sover?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. februar 2011 #14 Skrevet 5. februar 2011 Ja, det er nok bare å hoppe i det, og funker det ikke, så har man ihvertfall fått eliminert èn mulig årsak=) Jenta mi ligger stort sett på en madrass og hviler seg litt mens de andre sover, typisk en liten halvtimes kosestund med smokken, og resten av tiden tror jeg hun stort sett leker med et par av de andre barna som heller ikke sover/ sover korte blunder. Hvis hun har sovet litt dårlig natten i forkant hender det at hun er litt sutrete og sliten på ettermiddagen, men stort sett, sålenge natten har vært god, så er hun i strålende humør helt til hun legges, så det funker ihvertfall supert her hos oss=)
Collette Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #15 Skrevet 5. februar 2011 Så godt å høre. Tror vi går for det vi også. Han har aldri vært noen soveunge, så det er godt mulig at han ikke trenger det. I dag ble det ikke noe soving og han sovnet dessverre i bilen på vei hjem kl 17.30. Han var helt umulig å vekke, så nå håper jeg at han sover til i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå