Ennai Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Slik ser en vanlig dag ut hos oss: 08.30: står opp og morgenstell. ca 09.00: frokost. 150 ml mme og en posjon grøt. ca kvart over 10 kan han ned på lekematta. Gulper da bare litt. Frem til da sitter han i vippestol eller sitter i fanget. 10.30: dupp på 1-2 t. Si han sover i 1 1/2 t denne gangen. 12.00: Fullt klesskift pga all gulpinga. Lunsj: 150 mme og frukt. ca 14.00 kan han på lekematta, men da er han så trett, at han skal sove. sover 1-2 t. 15.00. Middagsglass og vann. Varierer hvor mye han spiser, men som oftest spiser han opp all maten. Nok et fullt klesskift. Skal sove igjenn ca kl 16.00 og sover ca 1 t. Her rekker vi den lengste tiden på lekematta. Står han opp kl 17.00, kan vi ligge å leke e time ilag på matta før kveldsstell og kveldsmat. Er i seng mellom 18.30 og 19.00 Tidspunktene varierer veldig. Alt etter når vi står opp. Står opp alt mellom 06.30 og 09.00. Mønsteret er at han er våken i 2 timer før han skal ha seg en dupp. Mat får han når vi står opp og ca hver 3 time utover dagen. Som oftest mat etter dupp siden han spiser frokost rett etter at han har stått opp. Så til gulpinga. Etter hver 150ml mme flaske gulper han opp en del pga at han svelger fryktelig mye luft når han drikker. har prøvd de flasketypene vi har kommet over men ingen hjelper. Gulper ut en hel slik klut fra name it. Den første timen etter mat kan han gulpe enormt hvis han blir lagt på matta. Han gulper jo hele dagen, men mest den første timen etter mat. pga dette blir han sittende en del i vippestol eller i fanget. Vil unngå begge deler men ligger han på gulvet snur han seg på magen med en gang. jeg overdriver ikke når jeg skriver at han gulper mengder med 30 sek mellomrom! I skrivende stund har jeg prøvd å ha han liggende på matta, men jeg mista tellinga på hvor mange ganger han gulpa før jeg gav opp og satte han i stolen igjenn. Er nå ca 30 min til han skal sove, så det er 1 1/2 time siden han har spist... Er sååå lei av å vaske klærne hans, samt gulpekluter. Bytter 3 sett body, strømpebukser og bukser daglig. 12-15 smekker og ca 7 kluter om dagen. Alle gulpeklutene vaskes 2 ganer i uka, og vi har maaange! Jeg vet snart ikke hva jeg kan gjøre. Flaskebytte funker ikke. Mme-bytte hjelper ikke. Begrense matinntaket hjelper ikke. Er det noe jeg ikke har tenkt på? Er desperat!!!
Super-Mish Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Har du fått ham undersøkt for pylorusstenose? Jeg har ikke vært borti det in real life, bare lest om det på skolen, så vet ikke hvor "alvorlige" brekninger det fører til, men det er kanskje verdt å sjekke? http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/pylorusstenose-9056.html
Ennai Skrevet 25. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2011 Noen av symptomene passer nok ja, bl.a det med at det virker som om magesekken aldri er tom. De få gangene han går uten mat i 4 t, kan han fremdeles gulpe. Ikke så mye, men det kommer.. glemte å nevne at det startet da han var ca 3 mnd, og han er 5 1/2 mnd nå.. Tusen takk for svar. Skal ta det opp med lege på 6 mnd kontrollen, da han ikke viser tegn på missnøye med det. legger på seg 150-200 g i uka fremdeles, så han får uansett ikke for lite.. Tusen takk for svar
Super-Mish Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Bare hyggelig Krysser fingrene for at det går seg til!
Kaspersen Skrevet 25. januar 2011 #5 Skrevet 25. januar 2011 Du skriver at du har prøvd ulike typer mme. Vil bare tipse om Enfamil i fall det er uprøvd. Fåes kjøpt på apoteket, og kan fåes på blå resept, dvs gratis, dersom det funker. Det klumper seg i magesekken slik at det ikke så lett kommer opp igjen.
Ennai Skrevet 25. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2011 Tusen takk for tipset! Det har vi ikke prøvd nei Det skal prøves ut neste gang vi skal kjøpe mme:)
Kaspersen Skrevet 25. januar 2011 #7 Skrevet 25. januar 2011 Tror ikke de har det fremme, så tipper du må spørre etter det :-)
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 25. januar 2011 #8 Skrevet 25. januar 2011 Jeg vil og anbefale Enfamil, her ble ungen en helt ny etter vi bytta til det. Koster litt mere, men er verdt det. De har det ikke fremme, men bare spør etter de, av og til må det bestilles. Har ikke hørt om at dette kan fås på blå resept da, helsesøster sa at man ikke fikk det, men kanskje man får det hvis babyen blir utredet og de finne feil eller hva jeg skal si, at den har refluksproblemer. Jeg har kjøpt det i 2 mnd nå og har ikke hørt noe om det. Lykke til:)
Kaspersen Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 Vi testet Enfamil for en tid tilbake pga mye gulp og mistanke om refluks. Vi fikk da beskjed fra barnelegen vi var hos (Volvat) om at dersom det fungerte skulle vi si ifra slik at hun kunne skrive ut resept så vi ikke skulle lide økonomisk pga dette. Medisiner til barn skal jo være gratis, men mulig dette praktiseres ulikt rundt omkring :-)
Ennai Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 26. januar 2011 Tusen takk for svar alle sammen. Skal virkelig prøve dette om han ikke blir bedre innen vi må kjøpe ny mme. Ervirkelig trist at det er slik, for jeg blir irritert over gulpinga og han kan ikke utfolde seg som han bør for å beholde mest mulig mat.. Håper virkelig dette gir seg snart.
3 prinser <3 Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 Føler veldig med deg. Hadde det på samme måte med min gutt. Ble slik at man ikke turte og dra på besøk, og kos ble det også lite med. Alle sa bare; når du startet på grøt og brød blir det bedre. Men den gang ei..... Det som fungerete på oss var behandling hos osteopat. Var på kun en behandling der jeg fikk øvelser jeg skulle gjøre hver dag. Øvelsene gjorde jeg 5min. hver dag. Etter bare 3-4 dager merket vi stor forskjell. Øvelsene var superenkle, mest massage og tøyningsøvelser. Etter 1,5uke hadde han sluttet å gulpe. Begynner minstemann å gulpe også, venter vi ikke 8mnd med å kontakte osteopaten;)
gumo Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 Hei, har dere tenkt på refluks? Det du beskriver minner veldig om hvordan jenta vår var før hun begynte på medisiner, og det startet også ved tre mnd. Vi vasket og vasket og måtte ha et fjell av rene bodyer hver morgen.
Ennai Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 27. januar 2011 Vet ikke hva det er, siden han legger så godt på seg.. Gjør de det da når det er refluks? Skal på 6 mnd kontroll den 15.2, så skal ta det opp da.. Siden han legger godt på seg, føler jeg det er greit å vente å se om det går over.. føler helsestasjonen jeg tilhører dømmer meg veldig.. Har tadd opp ting som har bekymret meg tidligere, men alle jeg nevnte det til har bare avfeid meg.. Har funnet ut at det lønner seg å passe på hva man sier til de som jobber der desverre.. Prøver den mme som er nevn over senere, og krysser fingrene for at det hjelper..
Sjusak Skrevet 27. januar 2011 #14 Skrevet 27. januar 2011 Gulping er slitsomt ja. Lille her nå trenger vi et klesbytte i løpet av dagen, og gjerne et par pysjer i løpet av kvelden. Etter hvert måltid (han får bare melk enda) er kluten klissvåt. Men jeg takker meg lykkelig for at han gulper "bare" på seg selv. Storebror hadde sprutgulp, det var ille det. Tuller iike når jeg sier gulpet stod en meter ut på gulvet hvis han rapet over skulderen. Vi finner enda gulpeprikker bak ting i stua og han er snart 5 år. Vi hadde gulp OVERALT!!! Men legene mente det var helt normalt, for han la jo bra på seg... Ingen ting hjalp, og det hendte enda at han gulpet under lunsj i barnehagen når han var 3 år stakkar. Så.... hmmmm... noen er vel bare gulpere da? usj, men det er noe møkk
gumo Skrevet 27. januar 2011 #15 Skrevet 27. januar 2011 Uff, så kjedelig å ha det sånn på helsestasjonen. Uansett, bare ca. halvparten av de med refluks går ned i vekt. Tenkte særlig på det siden du sa at han gulper flere timer etter måltid, og ikke bare rett etter Det tror jeg er ganske typisk. Lykke til!
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 27. januar 2011 #16 Skrevet 27. januar 2011 ja, kan virke som om det praktiseres ulikt rundt omkring, men vi har uansett ikke vært hos noen barnelege for dette, for fikk bare beskjed fra helsesøster om å prøve den:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå