Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk jo en liten gutt for 17 dager siden (2160 gr), og han må mates hver 3. time eller så ofte han vil selv.

Men hvor lenge skal vi holde på med denne 3.timers regelen? Når kan han få begynne å bestemme litt selv?

Han veier 2380 gr nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det morsmelk eller erstatning han får? Kan bare svare for morsmelk, og der er vel regelen sånn at ungen skal regulere dette selv og få så ofte han vil. Eneste er vel hvis de begynner å ha 4-5 timer mellom hver gang på dagtid at man skal tilby oftere for å holde melkeproduksjonen oppe og være sikker på god nok vektoppgang.

Så hvis din vil ha minst hver 3.time eller oftere, så er vel alt som det skal være. Men jeg er ikke noen ekspert, altså. Mine har ordnet dette selv automatisk. Din er kanskje født litt tidlig ettersom han var såpass liten, og da må man vel passe på litt mer til de greier å regulere det selv.

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Jeg lurer litt på det samme selv :)

Stort sett våkner han etter ca tre timer og vil ha mat, men så hender det også at det kan gå både fire og fem timer, og da blir jeg litt bekymret. På helsestasjonen fikk jeg beskjed om at jeg burde vekke han om det gikk mer enn tre timer på dagtid for å gi han mat (han er tre uker gammel). Vekta ligger på litt over 3600 g. Men hvor lenge jeg skal gjøre dette vet jeg ikke.. Vi merker vel på de når de ikke spiser så mye lenger når de får tilbudet såpass ofte, så da kan vi kanskje trappe ned og la de bestemme selv? Så lenge vekta går stabilt oppover så får de i alle fall i seg næring :)

Skrevet

På barsel fikk vi beskjed om at vi IKKE trengte å vekke mini selv om det var gått mange timer siden han sist spiste. Men han var nesten 3900g. Gikk kun ned i vekt første døgnet og var faktisk begynt å legge på seg igjen før vi ble skrevet ut, tiltross for at han hadde noen intervaller på 5-6timer uten mat (men jeg har godt med melk).

Men en av de store fordelene med å gi mye/hyppig mat på dagen er at natta som regel får litt lenger "strekk"... Og søvn er jo bra :-P

Skrevet

Vi måtte og gi mat senest hver 3time de første ukene pga lav fødselsvekt, og jeg tror man slipper (hvertfall om natta) når de er over 3kg og litt mer selvstyrende.. Vi holdt på med hver tredje time (i tillegg til selvstyring) frem til han var 4uker tror jeg. Holdt nok på litt lengre enn vi trengte på natta. :P Om han spiser greit og du vet at han våkner etter ett par timer, så ville jeg hvertfall latt han styre det selv om natta. Kanskje dere får litt søvn etterhvert og.. :P

Skrevet

Han gir som regel beskjed før det er gått 3 timer, men på natta har det hendt at jeg har sovnet fra klokka og ikke fått vekket han, men da har han våknet selv etter ca 3 1/2 - 4 timer.

Får helsesøster på hjemmebesøk neste uke så tror jeg skal skrive meg en liste på alt jeg lurer på jeg :P

Ikke bare bare å være nybakt mamma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...