Gå til innhold

Ull? best med alpakkaull...enda bedre med babyalpakka ull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra Peru og da jeg flyttet til Norge, innså jeg at Alpakka fiber passet veldig bra til det nordiske været siden håret til Alpakkaen har unike termale egenskaper. Disse egenskapene er utviklet på grunn av Alpakkaen er tilpasset seg det ekstreme forholdet i Andesfjellenes, med høyder over 4000 moh og temperaturer under -15° C.

Alpakkaene er ofte kalt “Andesfjellenes gull” fordi deres ekstraordinære fiber er internasjonalt anerkjent som en av de mest luksuriøse fibrene i verden.

Alpakka kan sammenlignes med kasjmirull når det gjelder komfort, imidlertid klør Alpakka ikke. Som Kasjmirull er Alpakka utrolig myk og besitter ekstraordinær glans og tekstur. Alpakka fiberen har mange unike kvaliteter som gjør den langt bedre enn andre ulltyper:

• Alpakka inneholder mikroskopiske luftlommer som gir god varmeisolasjon, noe som får plaggene til å være utrolig varme. Den er varmere enn gåsedun, og syv ganger varmere enn saueull.

• Alpakkafiber er veldig sterk. Faktisk sterkere fiber enn mohair, tre ganger sterkere enn saueull (bare silke er sterkere) og så holdbar, at plagg av alpakkaull varer lenge og er slitesterke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg strikker berre i alpakka, stundom i alpakkasilkeblandinger berre for luksusen.

Skrevet

At vi burde bruke mer alpakkaull. Det finnes ikke så mange butikker som selger alpakkaullklær.

Det virker som alpaullklærne som kommer til NOrge er definitiv veldig dyr. Men selvsagt kvaliteten er ganske bra.

Gjest sug lut
Skrevet

Og helt urelatert til dette viser det seg snart helt overraskende at du er forhandler?

Skrevet

Vil gjene bli det...men tror ikke jeg kan gjøre det ennå. Hva med deg?

Skrevet

Vil gjerne det, men har ikke råd til det.

Skrevet

Den der var morsomt. Jeg har ikke råd tilå bli forhandler. Men vil gjerne at nordmen blir kjent med alpakka.

Gjest amandine
Skrevet

Og da har du klippet og limt fra en reklamebrosjyre for å gjøre oss en stor tjeneste og fortelle oss om ulla? Det er forøvrig også en del alpakkaer her i landet... Både i Hallingdal og i Nordfjord, iallefall, for oss som liker kortreist. Vi er vel bare skeptiske av natur overfor ting som lukter av snikreklame.

Skrevet

Vel, for en som har bodd i Norge i mindre enn 4 år, er det ikke mulig å vite det.

Det er fint å reklamere alpakka fordi det gir jobb til folk i Peru, hvor jeg kommer fra. Og hvis folk her i Norge har råd til å kjøpe alpakka, er det fint for meg å gjøre reklame for ulike nettsider som selger alpakka

Alpacasociety.com

Alpakka.org.

Babyalpakka.no

Dustorealpaca.com

Carmens.no

Alpacaspirit.no

Og jeg skal fortsette å lete etter flere nettsider, siden jeg har blitt interessert i å skrive om Alpakka mens jeg har permisjon!

Gjest sug lut
Skrevet

I så fall ville jeg valgt meg ei side med mer mottakelig publikum. Prøv skravle.

Skrevet

Du store alpakka!!

Jeg kommer fra innlandet og har innsett at ullfiber passer glimrende i forhold til den innlandske ekstreme vinterklimaet. Derfor foretrekker jeg å kle poden i div dertil egnede ullklær utarbeidet av ullfibre som klør minst mulig og som bevarer podens termale tilstand mens vi oppholder oss utendørs.

Poden kalles også mammas lille gull fordi hans ekstraordinære godhet er familiert anerkjent som helt førsteklasses...

P.S. Når du legger ut et sånt innlegg på kranglesiden så er det å be om bråk altså. Her inne ferdes ofte vi litt humørsyke som trenger å blåse ut litt damp ;)

Skrevet

Du har rett, men jeg gjorde en feil og postet innlegget her...ja ja, nybegynnersfeil. Men det er morsomt å se hvordan folk reagerer for en som er "Ny i Norge" :-)

Skrevet

Så fint at du liker alpakka :-)...og så dumt at meg å gjøre en feil å begynne om et tema som ikke passer i Krangleside...Du store alpakka!!

Skrevet

Sa jeg at jeg likte alpakka? Jeg har vel i grunnen aldri prøvd det tror jeg. Ullklær er ullklær for meg. Så lenge de er gode og myke og varme.

Gjest sug lut
Skrevet

Hehe, og du selger ingenting, du bare digger luksus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...