Gå til innhold

Nyfødt og for MYE melk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er nå 4 dager gammel, og i går satte melka inn for fult. Veit at de fleste sliter med det motsatte på "denne tiden", men jeg har altså problemet med at jeg har altfor mye melk. Problemet er at han ikke er i nærheten av å tømme et bryst før øynene ruller bakover og gutten sover som en stein. Selv om jeg tar han opp og steller (med sterkt baderomslys) greier jeg kun å få i han to "omganger" før han er fornøyd.

Han har begynt å legge på seg igjen etter fødsel så han får sikkert nok mat. Men hva gjør jeg med puppene mine? Er redd for å få brystbetennelse. - Det er jo vanskelig å kjenne nå hva som bare er hoventvev og hva som er tette melke kanaler. Pumpet en omgang i går for å få tømt litt, fikk ut 150ml rett etter amming....

Har en gutt fra før, og når han ble et halvår eller så ble jeg skikkelig "melkeku", pumpet greit 400ml på ti minutter.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, kan du ikke dele litt da? :) Mitt råd er å pumpe så ofte du orker (ikke så mye at det blir stress) og fryse ned i sånne små sterile beger fra avent e.l (egne til brystmelk). Melka kan så tines når du trenger ekstra, feks når du skal ut så kan barnevakten gi mm, eller kan brukes når du lager grøt når gutten blir større.

Melka er holdbar ganske lenge (er ikke sikker på hvor lenge, men det er snakk om måneder) så du kan fint spare til han blir større.

Skrevet

Det justerer seg etterhvert, men inntil det gjør det kan du jo pumpe og fryse. Det holder i 6 mnd i dypfryser; kan fint brukes senere også, men næringsinnholdet kan være noe forringet så barn som kun får frosset melk bør få den fersket mulig. Men ikke noe problem å gi ei flaske eller bruke i grøt innimellom. Smak på den før bruk, du kjenner om den er dårlig (harsk).

Alternativt kan du sjekke om du har et sykehus i nærheten som vil ha deg som morsmelkdonor. Det er ganske strenge krav, men om du har mye melk og det er praktisk mulig kan du gjøre en velidg viktig innsats om du får lov.

Dersom melkeproduksjonen fortsetter å være høy kan du forsøke en runde med tømming&blokkamming og se om den går ned. Metoden er beskrevet på http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Skrevet

Jeg har vært nødt til å gå på denne metoden, siden babyen min vil(le) spise hele tiden, og kolikkgråter ganske mye. Mye luftplager og eksplosiv bæsj og sånt. Først leste om dette i går, og så startet jeg med tømming/blokkamming i går kveld og han sov i 4 timer i natt, i motsetning til de siste nettene. Så våknet han for å spise og så sov godt igjen rett etterpå.

Håper at det fortsetter å fungere...

Skrevet

Takk for link. Når jeg leste det kom jeg på at jeg gjorde dette sist, men er vist litt senil :-P

Måtte pumpe meg tom i natt/morges, og har greid å holde brystet relativt mykt i løpet av dagen.

De vil dessverre ikke ha melka mi i melkebanken (kunne hatt litt ekstra trøbbel/styr for å kunne gitt noe), og råd om å pumpe så ofte som mulig gjør dessverre vondt verre. For det første øker det produksjonen og det ER begrenset hvor mye melk man faktisk trenger i fryser'n! Sistemann fikk kun grøt/velling med mm til han var nesten 1,5år, og da kastet vi resten pga dato.

Pink Penguin, håper du får en ny god natt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...