Gå til innhold

Trenger tips til matpakke i barnehagen:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært så heldige å ha gutten vår i en barnehage der de får alle måltider. Men nå har vi flyttet som betyr ny barnehage der vi må ha med matpakke. Dette er jo et nytt område for meg, så fint om noen har tips om hva vi kan ha på skiva:) Regner med jeg kommer til å gi han det han liker her hjemme, men hører stadig vekk om kreative sjeler som har litt fancy matpakker:)

Tips mottas med takk:)

Fortsetter under...

Skrevet

Tja.. Jeg sender ofte med: grove polarbrød med favorittpålegget, kokt fersk pasta fra fjordland med fyll, fiskekaker, kjøttboller, grove tortillas med philadelphiaost+en stripe syltetøy, middagsrester som f.eks kyllingfilet og laksefilet eller kokte grønnsaker.

Skrevet

Middagsrester er en stor favoritt her. Ellers er det godt med lapper laget med grovt med og banan, eller evt gulrot oppi. Dette liker mini veldig godt. Havregrynsvafler med grovt mel er også en stor hit. Men så er mini veldig glad i brødskive og da. Han får som regel makrell i tomat, skinkeost, leverpostei, rødbetsalat, italiensk salat eller kjøttpålegg på skiva. Ost er han også veldig glad i. Ellers så putter jeg gjerne oppi noen agurkbiter, paprika eller cherrytomater. 4-5 druer blir han også superglad for å se når han åpner matboksen.

Det trenger ikke å være store forandringen, men en bitteliten forandring hver dag gjør susen her!

Skrevet

Mine barn får i 99% av tilfellene vanlig, kjedelig matpakke, men de spiser heldigvis opp alt :) Men innimellom kjøper jeg ferdig oppskjært ost, og trykker ut figurer med pepperkakeformer :) Jeg har kjøpt en pakke med ulike dyr på ikea, så innimellom har ungene skinke og ost på maten, der den ene skiva har en oste-skive med et hull formet som et pinnsvin, mens den andre skiva har fått pinnsvinet :) VELDIG enkelt, og veldig populært :)

Skrevet

i bhg spiser de ofte litt frokost når de kommer tidlig, så da blir det 3 måltider. Her går det i brød for det meste til de to første måltidene. Noen ganger har jeg med middagsrester. Prøver å introdusere ting jeg synes han skal spise på skiva i matpakka, det er lettere å spise uvante ting når mamma og pappa ikke ser på tror jeg. Til siste måltid er det yoghurt og korn, ev. frukt og grønt. Sender med en liter cultura eller stor boks med yoghurt (prøver å holde oss unna "barneyoghurtene," det er så mye sukker i de..) og en boks med havregryn og ulike frø. Stor stas med jogutåkon :)

• 2 uker senere...

Annonse

Skrevet

Sender med ein liten tett boks oppi matboksen, der eg puttar oppkutta frukt eller grønsaker, nøtter(obs, skjekk om ungen din klarar å ete nøtter først), rosiner, sopp osv. Varierar litt, pleier å vere veldig stas å ha som tillegg til resten av nista.

Skrevet

Jeg skriver bhgmenyer, så teit er jeg;) Dette er til treåringer..

Grovt rundstykke, spyd med kjøttbolle, cherrytomat, paprika, chevre, agurk

Kokt ris, crabstick, kjøttbolle, salatbønner, kikerter

Hjemmelaget baguette med salat, skinke og ost, svisker ved siden av

Hjemmelaget loff med kaviar og kokt egg, mais og valnøtter

Grove pannekaker med brunost, blåbær ved siden av

Arme riddere, blåbær og pinjekjerner

Rundstykke med eggerøre, jordbær

Brød med kveitekake, posjert egg og mais

Makaroni, minipølser og erter

Skinke og løkomelett, grissini, babybelost

Pasta med bacon og bønner, grissini

Grove lapper, blandet salat

Skrevet

VI har ikke så fancy matpakker akkurat, storesøster på 5 vil smøre selv. Stort sett ei skive med skinkeost og ei skive med salami. Lillebrorer er åpen for litt mer variert kost i matpakken, og trenger det for å få i seg nok næring. Til han varierer vi med govt brød, rundstykker, havregrynsvafler, pitabrød, matmuffins, kjøtt/fiskebiter fra middag, pasta, polarbrød, knekkebrød, riskjeks, rislapper (små pannekaker med rester av risgrøt i), yoghurt med korn (i to ulike bokser, blander selv), grønnsaker, frukt og egg. Deler alltid brødskivene i to og har ulikt pålegg på alle delene. Stort sett dette vi sender med, litt forskjellig fra dag til dag.

Skrevet

Her er det alltid skive og eller knekkebrød i matboksen - med det pålegget som er in akkurat nå :) i tillegg legger vi alltid med en ekstra godbit i matboksen...

-grove minimuffins med gulrot og rosiner (suuuperpopulært)

-middagsrester, fullkornspasta, kylling, omelett er også populært.

-litt frokostblanding, minifras eller cheerio-de som er nøkkelhullsmerket.

-litt oppskåret frukt i en boks

-yoghurt, prøver også å unngå de søte barneyoghurtene...

-gulrot,kålrot eller agurkstaver, evt cherrytomater

-babyost

Og på turdag hender det vi sender med ei rosineske :)

Det er også stas med brød som vesla får bake selv. Jeg baker en til to dager i uka, og da får hun lage sitt eget rundstykke som hun får i matpakka med lapp til de ansatte at denne har hun laga selv - den spiser hun ALLTID opp :) prøver å lage litt forskjellig, så det ikke blir så kjedelig. Ostebrød er veldig populært, evt osteboller med oregano og skinke som pålegg !

Skrevet

I tillegg til mye av det andre her sender jeg med grove pizza snurrer og matmuffins.

Eller steker omelett og grove pannekaker uten sukker i vaffeljernet.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Her kan du finne mange gode tips til hva man kan ha i matpakken www.going.no/mattips.asp

Skrevet

Ang. yoghurt: jeg var også sikker på at barneyoghurtene var tilsatt mer sukker, men så sjekka jeg ingredienslistene, og det stemmer altså ikke, som regel er det litt mer sukker i vanlig fruktyoghurt, ihvertfall er det slik for tine sine produkter.

Annonse

Skrevet

Ser du har fått masse gode tips om spennende matpakker! Vil bare tilføye at det her i huset er veldig populært å sende med disse små snacks-gulrøttene i en liten boks, og/eller sukkererter. Fiskepudding i små firkanter er også populært her i huset, i de samme små boksene :) Alt som går an å putte i småbokser oppi "storboksen" er faktisk poppis her i huset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...