Puppen og lillemor Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 snuppa er 4 måneder, og jeg vil gjerne starte litt forsiktig med litt grøt.. men hva slags grøt bør jeg begynne med? Og hvor mye gir jeg til å begynne med? Holder det med noen skjeer tynn grøt bare for å smake litt helt i starten??
Mellirs ♂ '10 Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Vi begynte med Holle sin hirsegrøt, for den kan blandes med morsmelk Gav han velling fra flaske først (en teskje i 150 ml. morsmelk), økte så litt og litt, før han fikk noen teskjeer tynn grøt. Når Holle-pakken var tom og han hadde fått en hel porsjon grøt et par kvelder, så gav vi ham Nestle sin havregrøt med ris og hvete. Kan godt hende vi kunne/burde gjort ting annerledes, men det var slik det passet for oss, ikke sikkert det samme passer for dere Lykke til!
bitthen Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Som vanlig anbefaler jeg Holle sin grøt. Økologisk og ikke tilsatt Maltodekstrin som i feks. Nestlè sin grøt. (Maltodekstrin er kamuflert sukker vil jeg si) Og det som er supert med Holle sine grøter er at du kan pumpe morsmelk og blande, da den ikke er tilsatt mme fra før av. Til å begynne med er Holle sin Hirsegrøt det mildeste du kan få til små mager. Siden hun er så liten, ville jeg tatt meg goood tid til smaksprøvene. (Eller jeg ville ventet litt til faktisk. Det er for all del ikke noe å stresse med. Jeg sitter med hauger med tøy med matflekker og fantaserer om tiden med bare morsmelk og et plagg kunn brukes et par dager) Du kan gi en liten skje av og til, gjerne blandet med litt sviskepurè. De smaker jo ikke noe særlig disse babygrøtene uten tilsatt frukt. LAg gjerne grøten tynn slik at magen ikke får sjokk Og ikke gi til kvelden! De får gjerne litt vondt i magen og blir litt urolige i begynnelsen. Kjedelig å få det til natta
Melle *prøver på nr 2* Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Vi begynte med smaksprøver av risgrøt fra Nestle når jenta var vel 5 mnd. Fikk grøt fast fra 6 mnd. Risgrøt er glutenfritt og mildere for magen en hvete/havre grøtene, men det er viktig å introdusere ulike korntyper etter hvert, gjerne mens du fremdeles ammer (hvis du gjør det). Det er INGEN PROBLEM å blande noen babygrøt-typer med morsmelk, heller omvendt, sa overjordmor på barsel til meg. Lykke til med grøtinnføringen!
Lille persille* Skrevet 25. januar 2011 #5 Skrevet 25. januar 2011 Vi har sånn smått begynt med litt smaksprøver på grøt nå. Jenta mi er litt over 5 mnd. Vi bruker risgrøt med banan og fersken fra HIPP. Den er faktisk veldig god. Jeg blander den som vist på pakken (bare i en myyyye mindre porsjon) og sper i morsmelk. Jeg har gitt henne 1 ts nå i en liten uke. Hun er ikke overbegeistra, men svelger bedre og bedre for hver dag. Det er jo ikke noe stress med å innføre fast føde og jeg kommer ikke til å gi henne mer enn dette før hun har passert 6 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå