Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Har en 4åring som "tok" oss på fersken, hva sier man, hva gjør man? Etter dette har han begynt å legge seg ned å jokke, og sier at sånn gjør du, sånn gjør pappa osv...
Gjest Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Hva sa dere, da? Det virker jo som det skjedde for en stund siden, mener jeg? Jeg ville forklart hva dere gjorde (Vi hadde sex og at det er noe mamma og pappa gjør for å vise hverandre at vi er gled i hverandre. Da blir pappan så glad at tissen blir stiv og han får lov til å stikke den inn i mammans tiss. Dette kjennes godt for begge og slik koser dere med hverandre. Av og til kan man lage baby på den måten og slik ble du til inni mamma sin mage.) Er jo ikke akkurat noe å skjule, han har jo sett hva det går i og det kan jo virke noe forvirrende uten en skikkelig forklaring. Det kan også være verdt å nevne at sex er noe som er privat og noe man bare gjør med den man er kjæreste med og bare hvis begge vil og at man må være voksen.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Du spøker? Du ville ikke utbrodert det sånn vel????? Jeg ville ikke diskutert det så mye, utover at mamma og pappa koset sammen. Lager dere lite stuss utav dette, slipper du å ha den ungen i gata som informerer de andre om hvordan barn blir til.. Og jeg tør ikke tenke på hva poden sier i barnehagen hvis du foklarer for mye. De er for små til å forstå hele den pakka der!!!! Hvis dere klarer å ta dette som en normal greie, så slutter ungen å snakke om det.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Tror IKKE jeg ville forklart det så detaljert til en fireåring!!!!!!!!!!!! =)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Jeg ville heller ikke forklart så detaljert til et barn som faktisk har sett dere.. At en 4-åring skal bli fortalt disse detaljene på gennerelt grunnlag for å forklare hvordan man lager barn, det syns jeg er helt ok. Men et barn som faktisk har sett sine foreldre i sving trenger ikke å få det servert med alle intime dataljer nei:) Da hadde jeg rett og fortalt slett at vi koste litt og latt det være med det:)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Jeg hadde heller ikke forklart så detajert til en 4 åring. Holder lenge med å si at mamma og pappa lekte eller koste...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 Ville PÅ INGEN MÅTE ha gitt en så detaljert forklaring som kakemonstermosedamen! Seriøst? Du høres jo helt pervers ut!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 Må bare si kakedamen,at å fortelle en masse detaljer til et barn på 4 år som ikke det skjønner en dritt av er vel ganske unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 4 åringen min forstår det godt og ser det som helt naturlig både for dyr og mennesker. Hun har sett mange dyr i sving, men ikke mennesker så vidt jeg vet. Vi har forklart henne detaljene. Det samme gjorde vi med hun som nå er 5. Hun har forøvrig "bestemt seg for" at hun ikke vil ha guttekjæreste når hun blir stor. Hun vil bo sammen med en jente og så kan de enten låne en gutt når de vil ha barn eller så kan de dra til Danmark og ordne det der. Hva er problemet med å fortelle ungene detaljer når de spør?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 Så 5-åringen din vet at man kan dra til Danmark og ordne det der? Æsj, driver du seksualundervisning for små barn på høyt plan eller? Ble kvalm av det innlegget jeg.
Gjest Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Jeg ville nok gått vitenskapelig til verks og skaffet en bok som viser hvordan ting fungerer (beregnet på barn). Det er jo viktig at han skjønner at det bare er noe voksne holder på med og bare når man er glad i hverandre osv ... og så er det vel like greit å forklare hvor barn kommer fra når man først er i gang. For meg høres det mye skumlere ut å si til en fireåring at sex = kos. Se for deg fireåringen kose de andre i barnehagen liksom
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #12 Skrevet 25. januar 2011 4-åringen min forstår godt?Låne en gutt,dra til Danmark?? Seriøst? Når de er 4,5,6,7 osv.bør de få være barn i en barns verden ikke bli forklart i detalj intime deler i en voksens verden!!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #13 Skrevet 25. januar 2011 Nei, Gud forby at ungene får informasjon...
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #14 Skrevet 25. januar 2011 Hæ? Har dere sex mens ungene er hjemme?
Gjest Skrevet 25. januar 2011 #15 Skrevet 25. januar 2011 Hva i ALLE dager er farlig med å si det som det er. Jeg snakker jo ikke i sexuelle termer (om klitoris, g-pkt, stillinger osv), men rent fakta. Som hun ene foreslo, finn en faktabok for unge. Poenget er jo at gutten har SETT at de peisa på og da er det jo mye å undres over og at pappas tiss ble dobbelstørrelse og jokker på moren kan jo se skummelt ut. Det er ingen ting PERVERST med å gi ren faktainfo. Min sønn har IKKE sett oss ha sex, men han spurte jo om det ene og det andre da han var fire år og jeg var gravid. Det ine spørsmålet leder jo mot det andre og det tredje. Hvordan kommer baby ut, hvordan kommer den inn, hvordan skjer det osv osv. Hva skal man svare? At storken kommer?
Multimamma<3<3<3 Skrevet 25. januar 2011 #16 Skrevet 25. januar 2011 Jeg ville heller aldri fortalt så detaljert til en 4-åring. Synes det er helt greit å si at dette var voksne som er glad i hverandre som koste. Å si at kos=sex og hva kan skje i bhg, kan enkelt forklares med at dette er måten voksne koser på, ikke barn. Og man gjør det med de man er kjæreste med og glad i. Vanskeligere behøver det ikke være! Når barna spør hvordan baby kom inn og ut av magen, har jeg sagt at de kom inn når mamma og pappa koste, når voksne er glade i hverandre og har lyst på baby sammen skjr det. De har ikke spurt fysisk om hvordan det har skjedd, godtatt at det kan skje når man er voksen, koser og er glade i hverandre. Hvordan baby kommer ut har de fått mange detaljer på - for her har jordmødrene gått på tv før sengedags noen ganger og fødsler blir jo stadig vist i forskjellige sammenhenger - på en eller annen måte. Så babyen kommer ut av et babyhull damene har nede ved tissen. Enkelt og greit! (Mine barn er 6 og 11).
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #17 Skrevet 25. januar 2011 De5t med å dra til Danmark vet de da de har en jente i barnehagen med to mødre som ordnet med befruktningen i Danmark. Det med å låne en gutt var den eldstes eget påfunn. Hun vet at det må en mann og en kvinne til for å unnfange barnet men kom til at hun ikke trengte gutten hele tiden, ergo en praktisk løsning. De er barn i en barns verden. Disse tingene er ikke rare for dem. Vi har foresten en bekjent som har skiftet kjønn også. Det synes de er rart, men problemet for dem er at de tenker det må ha vært forferdelig vondt "å skjære av seg tissen". Det de ikke forstår er bedøvelse.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #18 Skrevet 25. januar 2011 11 åringen er forhåpentligvis ganske godt informert om detaljene og også om kondombruk, sykdomer osv. Det er faktisk relativt mange barn som debuterer seksuelt når de er 12-13 år gamle.
Multimamma<3<3<3 Skrevet 25. januar 2011 #19 Skrevet 25. januar 2011 For å begrunne detaljene i innlegget mitt så har begge guttene mine visst dette fra - ja, 4 års alder ca, når de begynte å spørre om slikt. 11-åringen vet mer ja, ble litt feil å skrive alderen uten å forklare hvorfor... Men huff, nå fikk du meg til å tenke på at min eldste snart kommer i DEN alderen ja... Grøss
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #20 Skrevet 25. januar 2011 Vanskelig å gripe an dette her når man står mitt oppi det. Har aldri blitt ferska av barna, men spørsmål krever svar Jeg har valgt å kalle det for "voksenkosing", inntil et bedre ord dukker opp. Når man prater om sex til barna, så er det også viktig å få fram begge aspektrene... dvs ren kjærlighet, og ond voldtekt. Jeg tenkte at ordet "voksenkosing", kanskje kan få *respekt*. Dvs... dette er kosing som er forbeholdt voksne, så barna skal ALDRI tillate at det skjer med dem selv. Og har selvfølgelig understrekt at de kan kose så mye de vil med seg selv. Og på andre siden at når to voksne mennesker koser med tissene til hverandre, så må de ha lyst til det - og at da er det godt. Men at denne voksenkosinga bare er for voksne fordi det kan bli barn ut av det. Så langt har dette vært godt nok for barna, og jeg har sluppet å forklare at guttetissen skal inn i jentetissen. Mer generelt, at man koser med tissen til hverandre om man har lyst (som voksen). Prevensjon og sykdommer, er de heldigvis for små til enda. Men det kommer jo det og. Sikkert ikke fått med alle detaljene her, men det er lov å tenke litt selv også Har funket bra her i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #21 Skrevet 25. januar 2011 Unger er forskjellige, noen godtar at man bare svarer "dette er voksenkos" og lurer ikke mer på det, mens andre spør og graver etter detaljer og får de ikke skikkelige svar så setter de sammen den infoen de har fått på sin egen måte. Jeg har en av hver. Det viktigste må da være at ungen forstår at dette er noe fint, ikke noe farlig, ikke noe å være flau over eller noe som skal være hemmelig, men at man må være enig om å gjøre det. Det kan da ikke være perverst å gi svar til en unge som vil vite. Å pøse på med detaljer til et barn som ikke er interessert er derimot noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #22 Skrevet 25. januar 2011 Hvorfor finne opp et nytt ord. Det heter sex og blir hverken mer eller mindre farlig av å finne på nye ord.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #23 Skrevet 25. januar 2011 Min 4-åring ville neppe gitt seg med å spørre og grave før hun hadde fått et såpass utfyllende svar. Hun hadde aldri godtatt at jeg bare lot som ingenting og prøvde å avfeie henne med et enkelt kosesvar. Hun hadde skjønt at her ligger det mer bak og det vil jeg vite...! Enkle faktabaserte svar er bedre enn svada om "voksenting du ikke trenger å ite noe om"
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #24 Skrevet 25. januar 2011 Ordet sex i seg selv er ikke så veldig forståelig. Heller ikke selvforklarende. Tror derfor ordet "voksenkosing" forklarer seg selv bedre. Jeg sier ikke at min forklaring passer til alle barn. Vi prater mye sammen, og de får svar på det de vil få svar på. Jeg vet at mine barn har det godt med den forklaringa. Og selvfølgelig går vi dypere i forklaringene med alderen.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #25 Skrevet 25. januar 2011 jeg vil heller utruste mitt barn med reel informasjon istedet for å prøve å lage noe barnslig alternativ om at mamma og pappa koser sånn. Herrefred, ungen er vant med at kos er en klem eller sitte på fanget, ikke at pappa ligger oppå mamma og jokker! Ungen har aldri vondt av å få vite ting i sin sanne kontekst. Jeg blir matt av å høre foreldre som skal bruke idiotiske ord og barnslige sammenhenger for å foklare sex og seksualitet. De har da rett på å ikke bli feillært. Forklar lett og uten noe hokus pokus. Voksne mennesker som er glad i hverandre har sex. Det er sånn man kan lage barn, men noen ganger gjør man det bare fordi det er godt og moro. Det er helt vanlig, og når du blir voksen kommer du også til å ha sex. Mer trenger man ikke å si til en 4 åring. Men når barnet blir litt eldre, kan man snakke videre om dette med å vente til man er klar (ihvertfall til jenter) passe på med kondom, kun ha sex med en man er veldig glad i osv. Unger har sex tidligere og tidligere, for de blir pepret med sexinfo fra helt feil område, som musikk, tv og blader. Foreldre må våkne opp og se rundt seg, barna får sex i ansiktet fra de er store nok til å lese. Snakk heller med dem tidlig of riktig, enn at de skal bli så feilinformert at de har sex som 9 åringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå