Gå til innhold

Også ny her... vil bare dele litt frustrasjon!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på akkurat 11 uker som er en super snill og kjekk gutt!! Det er bare det at vi absolutt ikke klarer å legge han for kvelden!!! Leser meg i hjel på alle tips, men ingen ting nytter! skal vi bare fremdeles ta tiden til hjelp? Er han liksom fremdeles for liten. bysser han hele kveldene, men sover ikke for det. og er vi så heldige å få lagt han fra oss i sengen sin våkner han med engang, og det ender med at jeg bare må legge meg for da sovner han på meg....

Ikke bare kjekt å leggeeg kl 10 en lørdagskveld heller

Noen trøstende ord eller noe? Jeg vet det mest sannsynlig går over, men når?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg har noe glupt å komme med.. vår er ca samme alder og vi har alltid hatt han sammen med oss til vi legger oss (han har sovet i vuggen eller på oss) inntil for ca en uke siden.. da begynte vi å legge han rundt 21 (skal legge tidligere etterhvert, og han sover også litt i vuggen før det)... Noen dager sovner han fort, andre ganger ligger han å skriker og vil ikke.. De siste dagene har jeg satt på radioen på sånn støy (mellom kanaler)... og har ganske mørkt... ser ut som det funker for oss:)

Ellers så tror jeg nok det fortsatt er tidlig og at det ikke gjør noe om han legger seg sent enda... vet ikke hva de anbefaler jeg..

Skrevet

Jeg kan si hva vi gjorde meg jenta våres fra hun var to måneder.

Jeg er litt sånn rutinefreak på kveldsstell pga jeg mener at barna har best av det. Hver kveld fra hun var to måneder byttet vi til nattøy kl 19 så fikk hun et lite måltid. Når kl var 21 fikk hun et fullt måltid, rapte og så la vi henne våken i senga hennes. Da måtte hun begynne å sovne av seg selv. HVER gang hun gråt tok vi opp og trøstet henne.Da hadde hun trygghetsfølelsen.

Hun hadde fått en leke av en eller anna bokklubb som man kan henge på tvers over senga. Da kunne hun ta på den og se på den til hun sovnet. Funket veldig bra. Etter noen dager ble hun vant til det og sluttet å gråte men sovnet med engang. Hadde også på et svakt lys så det ikke ble helt mørkt. Men det skrudde vi av når hun hadde sovnet.

Nå er hun snart to år og hun hyler når hun ser senga si om kvelden fordi hun gleder seg til å legge seg. Hun har en favorittbamse og får smokk og legger seg ned med engang og uten en eneste lyd.

Godt for henne og godt for mor og far som vet at kl 19.30 har vi kvelden for oss selv :)

Skrevet

Synes MrsBad over her har gode tips.

Lurer ellers på om dere kanskje bysser og strever for mye med å få ham til å sove? Kanskje er han veldig trøtt og blir rett og slett for stimulert av at dere - selvsagt med alle gode intensjoner - prøver å få ham til å sove?

Jeg tror vi gikk litt i den fella med førstemann. Det løsnet etterhvert, men det var litt styr med legging en stund ja. Er nå ganske sikker på at det var vi som rett og slett ikke lot ham få ro. Vi var alt for raske til å plukke ham opp hvis han ble urolig eller skrikete.

Med lille nå, så har leggingen gått som på skinner nærmest fra første stund fordi jeg/vi har latt ham ligge mer alene når han skal sove, og har unngått for mye byssing og bæring. Resultatet er en unge som sovner fort og lett. Og vi har ikke hatt noen skriking/kur eller sånt, altså. Hvis han har skreket utover den lave sutringen han uansett kommer med en liten stund før han sovner, så løfter vi ham oppp, holder ham til han blir stille, og så legger vi ham ned igjen. Da blir han beroliget, og så sovner han raskt. Han ligger fortsatt i vugge, så hender vi vugger litt, men stopper som regel før han har sovnet helt.

Lillebror legger seg omtrent samtidig som storebroren nå - dvs rundt kl 19. Det har han gjort omtrent siden jul, så han var rundt 2 mnd da han mer eller mindre innførte denne leggetiden selv. Han var enkelt å legge før dette også, da han tok kvelden rundt 22.

Det kommer nok til å gå over - men jeg tror kanskje det krever litt innsats en kort periode nå framover for å lære ham/venne ham til å sovne alene. Det er aldeles ikke nødvendig å tenke skrikekur eller slike 'grusomheter' som man føler ubehag med. Trøst ham når det er nødvendig, men vær bestemte på at han må sovne alene. Så litt slit en stund, og så får dere belønningen snart i form av hele kvelden for dere selv.

Skrevet

hmm, 11 uker, det er da veldig tidlig ä forvente at han skal ta kvelden 19-20. de färreste legger seg vel sä tidlig pä den alderen. min er 5 mnd og 2 uker nä og legger seg kl 22, sover til ca 6 ,mat og sä til830. vi skal pröve ä legge han tidligere nä, pröve snu dögnet litt. ser allikevel ikke prob om ikke baby pä 3 mnd legger seg tidligere, mange legger seg jo mye senere enn 22,sä det er jo virkelig ikke illle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...