Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå når jeg var hos jordmor på kontroll fikk jeg beskjed om å ringe lege for å få vite hva blodprosenten min var ved første kontroll der, siden det ikke var ført inn i helsekortet mitt, men det viser seg at legen har glemt å måle den så det får jeg ikke vite.. Hva brukes enkli blodprosenten til og er det "farlig" at legen ikke har målt min?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142827287-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-blodprosent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å ta en blodprøve på legesenteret d så får du vite blodprosenten din me en gang:)

Blodprosent måler de får å se om verdien er normalt. alt mellom 10 og 15 er normalt. er den under 9 så er d en del som blir anbefalt jern tilskudd.

De måler jo først og fremst for å sjekke om den er for lav eller for høy. Er vel sjelden et problem at den er for høy. Men er ikke uvanlig at den blir noe lav under graviditet. Da kan det være man bør ta tilskudd av jern.

Du har sikkert ikke grunn til å bekymre deg over at din ikke er målt. Har du lav blodprosent vil du merke det i form av at du blir uopplagt, svimmel, fort sliten.

Men rart jordmor ikke målte den da. Jeg målte min ved hver jordmorkontroll i forrige svangerskap.

Du kan jo ta en tlf eller stikke innom laben på legekontoret og be om å få den målt. Skal normalt ikke trenge legetime for det.

hei:)

du trenger bare ett stikk i fingeren for å måle blodprosenten,fort gjort:)

Men jeg har hørt at de ofte ikke sjekker blodprosenten før etter uke 20 for det er da som oftest jernmangel og lav blodprosent oppstår,vet jo ikke hvor fakta dette er da.

Men som nevnt over her så kjenner du godt på deg om du får for lav blodprosent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...