Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff nå har de blitt tett igjen med det resultat at jeg får influensafølelse i kroppen og er bare slapp. Har akkurat laget meg en kopp ammete, noen som har erfaring med om det kan være med på å løse opp melkegangene, ev andre tips. Er så vondt vondt vondt og er livredd for at det skal gå betennelse i det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg babyen til ofte og masser der de vonde kulene er(eller bruk brystpumpe). Liksom "dytt" kulen mot brystvorten. Og ikke masser kulene uten at melken har begynt å strømme.

Har du muligheten kan du ta deg et varmt bad og håndmelke mens du gjør akkurat det samme som mens du ammer. En varm dusj hjelper også mens du håndmelker. Start med noe av dette så fort som bare det.

Skrevet

Jeg har drukket trekopper ammete om dagen i to måneder, bruker varmeputer på puppene og spiser lecitin... Men har tette melkeganger hele tiden.

Det eneste som klarer å fikse det er babyen. Er så tett at pumpa ikke er bra nok... Varme pupper og amming har løst det opp, men skulle gjerne unngått det. Er faktisk usikker på om baby går nok mat...

Skrevet

Jeg hadde brystbetennelse 4 ganger i november. Dette har hjulpet meg:

- Barnet har blitt større og tømmer brystene bedre.

- Jeg kjenner etter kuler flere ganger om dagen. Er veldig påpasselig med å tømme regelmessig gjennom døgnet.

- Har på alarm på natta slik at vi får ammet regelmessig også på natta. Nå kan jeg la det gå 5 timer, men ammet lenge hver 4. time. Håndmelket hvis han bare klarte det ene brystet.

- Varme. Ammehjelpen selger gode produkter på nett. Jeg kjøpte spesielle ammeinnlegg som reflekterer kroppsvarme + varmeputer som jeg brukte ute. Også god varme i huset (høy strømregning, men sånn må det bare være i år)

- Jeg har faktisk også redusert produksjonen i det brystet jeg fikk mest betennelse i, på den måten tømmes det godt nå. Men det er ikke nødvendigvis så lett å få til.

Nå har jeg ikke vært syk på 2 mnd, så det er håp!

Skrevet

Gode tips i alle innleggene over.

- Varmeputene til Ammehjelpen er uvurderlige

- Ull-BH er kjempebra, jeg har to stk jeg veksler mellom

- Ha på deg varm jakke selv om du bare skal åpne ytterdøra (eller fryseren), med førstemann gikk jeg tett bare jeg snuste på temperaturforskjeller! Det har heldigvis gått seg til denne gangen, etter en tett start. Ikke hatt trøbbel siden november nå, heldigvis.

Ammete har jeg ikke drukket mye av, da jeg prodeserer så mye melk. Lettere å gå tett om man er storprodusenter også - det gjelder kanskje deg også?

Skrevet

Sliter mye av det samme på den ene puppen og har fått noen gode råd av ammepoliklinikken som fungerte.

TØM PUPPEN!! - regelmessig. det hjelper uansett om du håndmelker, lar baby suge eller bruker pumpe. Det viktigste at du tømmer puppen for melk slik at klumpene forsvinner. Klumpene er tegn på at puppen er full og melken samler seg i vevet og dermed sprenger utover. Det tetter seg til i puppen.

Bruk varme på puppen! Jeg kjøpte en liten varmeflaske som jeg bruker.

Ikke bruk ammeskjold helst, la barnet gjøre jobben.

Det gikk veldig tregt å tømme puppen første gangen etter at jeg ble tett.. men da slet jeg sånn med svære klumper i puppen og. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med dem og derfor utsatte det lengst mulig.. Det tettet seg helt til der innne, hadde 40 i feber og svettet som en gris.. ille nok.

Nå er jeg flink til å tømme puppen uansett om han spiser eller ikke, bare det ikke blir stående stille der inne.. og det går veldig kjapt å tømme puppen!! Melken spruter!

må også legge til at jeg synes at produksjonen er blitt mindre på den puppen som jeg har vært tett på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...