jentahans Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Mangen mener en taper så mye på å velge 80 % . Jeg trenger ulønnet permisjon i tre mndr uansett for å få det til å gå opp med barnehage... og kommer til ta dette før pappa skal ta sin.. Skikkelig i stuss hva vi skal velge altså... Gjelder det virkelig så mangen tusen?
har4barn Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 JEg har med de fire første ungene hatt 80% for å dra ut permisjonen lengst mulig. Denne gangen velger jeg 100 % pga får ca 4000 mer til sammen (jeg jobber bare 50 %, så litt mer på andre som jobber fullt), og jeg skal uansett ha ulønnet permisjon fram til høsten 2012, så da hadde det ikke noe betydning. Den viktigste grunne for oss var at mannen min tjener såpass godt at han taper ganske mye penger på sine 10 uker permisjon hvis han bare skulle fått 80% betalt - i tillegg til at jeg da er uten lønn. Så jeg tror alle må kjenne på hvordan de gjør det. Det beste hadde vel vært å ta ut 100 % og spare litt hver måned, for deretter å ta de ekstra ukene uten lønn. På denne måten får du både pose og sekk:). Lykke til med valget ditt!
78girl Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Husk også noe veldig få tenker på Man mister retten til sykepenger når man går i ulønnet permisjon....
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Trur det er snakk om å tape ca 8-10.000 kr ved å velge 80% isteden for 100% (og ta 10 uker ekstra ulønnet)- vel og merke dersom begge har ca 6G i lønn. Forskjellen blir enda større dersom den ene tjener en del mindre, og den som tjener minst tar ut den ulønnede delen.
kjersti83 Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Har valgt 80% permisjon og vurderer også å gå 80% stilling når jeg skal starte å arbeide igjen. Men det er jo forskjellig hva folk rett og slett har råd til å gjøre. Siden jeg pendler 10 mil hver dag sparer jeg masse på drivstoffutg+bomavgift og kommer derfor ikke så ille ut med 80% lønn. Taper ca 4000kr hver mnd. Men får jo da også barnetrygd på nesten 1000kr:)
♥Mammatil3små♥ Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Vi skal ha 100% permisjon (altså 100% permisjon med 80% lønn). Vil gjerne være hjemme lengst mulig og regner også med att jeg må ha noen mnd. ulønnet permisjon før lillemor skal begynne i barnehagen (termin i mars og hun får vell kanskje ikke barnehageplass før i august). Har lest ett eller annet sted att det lønner seg å velge 100% lønn, og heller prøve å fordele det selv over lenger tid... Men fant ut att vi satser på 80% lønn... Tror ikke det utgjør sååå stor forskjell sånn totalt, men har ikke regnet på det...:-) syns bare det er enklest sånn egentlig...:-)
Fru Tuttemor Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 Har valgt 100% lønn i 46 uker, er bedre å ha den lønna jeg har nå enn å skal gå ned 20% i lønn å være hjemme ti uker ekstra.. liker ikke tanken på at utgiftene øker og lønna minker, men liker ikke tanken på at småen skal i barnehage så tidlig men har ikke mye valg egentli..satser på at nummer to er på vei før permisjonen er over,da går jeg over til svangerskapspermisjon igjen..:)men tiden vil vise.. tenkte å ta ferieukene på slutten av permisjonen også,da får jeg jo 5 uker til..
skiberta Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 Jeg velger 80% permisjon for å være hjemme lengst mulig. Vet jeg taper litt på det økonomisk men samtidig så har jeg rett på sykepenger hele perioden og så blir det også litt mindre skatt å betale. Om jeg så taper 10.000 (aner ikke for har ikke finregnet på det) så tenker jeg at det er verdt de ukene ekstra hjemme :-) Har nok litt med at jeg ikke har så vedig lyst til å gå tilbake i jobben jeg har heller da, men har tenkt å jakte på ny mens jeg er i permisjon så da trenger jeg nok den tiden jeg kan få!
Et lite barn i magen :) Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 Skal være lengst mulig hjemme, så det blir 80 % her også. Har regnet litt på det, og jeg kan ikke skjønne at jeg kommer til å tape på å ha 80 vs 100.
VilleVapp Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 100%lønn, legger av litt penger hver måned og regner med det blir ulønnet perm frem til jenta er 1 år.
Nicolove Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Satser på 100 % jeg altså.... Har termin 28.juni 2011 I 2012 får jeg bonus i mars, feriepenger og lønn i juni, så bruker de ekstra pengene på å "overleve" de mnd jeg går i ulønnet Arbeidsgiver betaler ut det over 6G, så det er ikke noe problem ( Tjener ca 620 000 m/bonusen, har 12 mnd lønn + feriepenger)
AS3* Skrevet 25. januar 2011 #12 Skrevet 25. januar 2011 Jeg tar ut 100% og går for ulønnet permisjon de siste ukene. Totalt utbetalt beløp blir da større, men det har visse konsekvenser. Det som er viktigst å tenke på er at disse ulønnede ukene ikke gir grunnlag for utbetaling fra NAV osv senere. På den annen side; Hvis du skulle planlegge to veldig tette barn, vil grunnlaget for utregning etter 80% permisjon være 80% av 80% lønn. Dermed vil du gå ganske mye ned i utbetalte kroner med nr 2.
lykkelig fødeklar*aprilspire Skrevet 25. januar 2011 #13 Skrevet 25. januar 2011 vi skal ha 100%permisjon, og så tar jeg to måneder ulønnet i tillegg. vi "tjener" ca 17 000 på denne ordningen, med våre inntekter. om jeg tar ulønnet tror jeg vi fortsatt "tjener" ca 3000 på det? noe rundt der. vi har finregnet, og kommet frem til at dette er den beste løsningen for oss. da begynner jeg å jobbe igjen i slutten av mars, og sambo har permisjon ut mai;) da skal min mamma passe gullet i en mnd før vi tar ferie, så begynner han i barnehage i august om vi får plass. jeg jobber i bhg, og vil gjerne begynne å jobbe igjen litt før sommeren for å planlegge neste bhg.år:) men, samtidig ønsket jeg å være hjemme i to år med gullet, så det er vanskelig med denne permisjonstiden. jeg vil ikke gå ulønnet et helt år, tror nok det blir knapt med penger da, men vi får se:)
Isabella12 Skrevet 25. januar 2011 #14 Skrevet 25. januar 2011 Tar 100% og deretter 10 uker ulønnet, synes 10 mnd er altfor tidlig å beg å barnehage. Har jo egen forsikring og hvis jeg blir syk får jo mannen min sykelønn så satser på at det er greit. Med over 6G i lønn får vi 10 000 ekstra.
Isabella12 Skrevet 25. januar 2011 #15 Skrevet 25. januar 2011 Et Lite barn......NAV selv opplyser om at dt du får mer utbetalt v 100% løsning, det har med hvordan satsene er lagt på gjennom årene å gjøre. Du får opp tallene ved å regne på kalkulatoren under NAV/familie.
jentahans Skrevet 25. januar 2011 Forfatter #16 Skrevet 25. januar 2011 Muligens jeg er helt på bærtur men va er 6G??
puskiluska Skrevet 25. januar 2011 #17 Skrevet 25. januar 2011 Du får utbetalt mer hvis du velger 100% så jeg vil nok anbefale deg å gjøre det. Du har krav på 1 års ulønnet permisjon etter svangerskapspermisjonen så da kan du jo heller spare litt hver mnd. for å ha litt til de mnd. du velger å ha ulønnet permisjon!
venteline Skrevet 25. januar 2011 #18 Skrevet 25. januar 2011 Vi velger 80% lønn for å få lengst mulig permisjon.. For meg er det revnendes likegyldig om vi "mister" penger på å ikke velge 100% permisjon,tenk hva du tjener på å gå hjemme sammen med barnet ditt lengst mulig? Mange sier at de satser på ulønnet permisjon for å veie opp for de ekstra ukene,men jeg har ofte hørt at folk skulle ta ut ulønnet permisjon, de skulle spart hver måned de fikk utbetalt permisjonspenger.. MEEEEN, når alt kommer til alt så går de tidligere tilbake i jobb fordi pengene er brukt å det å gå hjemme i ulønnet permisjon faktisk ikke er så lett.. Jeg satser på 80% lønn, og hjemme lengst mulig.. Så syr vi de gjenværende ukene sammen med friukene til far, bestemor som jobber turnus og kan jobbe de dagene jeg ikke jobber pluss jeg skal tilbake i midlertidig 50-60% stilling fram til august når minien begynner i barnehage.. Jeg vil ikke anbefale å ta 100% lønn.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå