Gå til innhold

hvor mye jobber dere andre sykepleiere (sykehjem)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobber også ca 60% for tiden, men har ikke fast stilling fra før da. Foreløbig går det veldig greit, men de tilrettelegger på jobben da, slik at jeg slipper de tyngste stellene, og mange på rad etter dusjing og slikt. Er også i uke 23, og håper jeg klarer å jobbe lengst mulig. Har berget for rygg og bekkenplager så langt, har et halebein som krangler da, så alt står og faller på det.

Har også kun fått dagvakter i en periode fordi jeg er så sliten på kveldene. Men det kan også snu!

de er ikke intressert i å tilrettelegge for meg :-( har veldig mye kveldsvakter, og sjefen sier at om jeg skal jobbe dagvakter i steden, må han gjøre om turnusen min, og da mister jeg ca 3000 kr i mnd, og det er jeg ikke intressert i, for da mister jeg jo disse under fødselspermisjonen også. jeg mener han ikke trenger å forandre turnus, at jeg har krav på tilrettelegging uten å tape økonomisk på det.. noen som vet? hadde jeg jobbet mere dagvakter, kunne jeg jobbet på en avd der det ikke er så fysisk tungt, og kunne da kansje klart å jobbe mere enn 60 %

Nr 3 i vente. hvor lenge jobbet du ved de andre sv.skapene da?

Du har rett/KRAV på tilrettelegging, så det kan ikke sjefen din si noe på..

Ved tidligere svangerskap var jeg student, tok siste året på sykepleien og gikk frem til uke 37, så var jeg tilbake på skolebenken når lillemannvar 4 uker. Så jeg har liksom ikke jobba så mye tidligere på samme viset.

Jeg jobber 100% turnus på to avdelinger(sykehuset), planen er å stå i jobb til 20 juni. Har vært sykemeldt lenge på grunn av hyperemesis, så er endelig tilbake i jobb. Selvfølgelig er det tyngre enn vanlig, men med tanke på økonomi, jobber ekstra(overtid) en del, så er det lønnsomt for meg å stå i jobb.

Har ikke bekkenløsning som plager meg. Det går an å få tilrettelegging på jobb, særlig hjelp til tunge forflytninger osv...

Du har krav på tilrettelegging! Når de tilbyr det på et travelt sykehus, så skal det bare mangle om ikke sykehjems ansatte også skulle få det.

Ta det opp med sjefen din, hvis han ikke hører etter, så ring sykepleier forbundet.

Tror helsesektoren er bedre tjent med at vi sykepleiere jobber lengst mulig i svangerskapet!

Annonse

Arbeidsgiver har en plikt til å tilrettelegge. Men siden han er så lite imøtekommende, kan du få en spesifisert sykmelding fra lege så du blir sykmeldt fra kveldsvakter (og evt får dagvakter i stede). Du skal ikke tape tilleggene dine på dette. Kontakt nsf ja! En annen mulighet er å få svangerskapspenger i stede for å bli sykmeldt (noe man får dersom arbeidsgiver mener de ikke har mulighet til å tilrettelegge for deg). Da jobber du ikke, men får betalt som vanlig, og er heller ikke sykmeldt...

Jeg er forresten sykepleier på sykehus, og sykmeldt fra nattevaktene. Det utgjør en variabel prosent etter hvor mange nattevakter jeg har i perioder. Jeg fikk forøvrig først tilrettelagt med å ikke gå netter, ble da byttet til dag og aftenvakter, uten å tape nattilleggene mine. Etterhvert hadde jeg behov for å kutte ned på vaktene, derfor sykmelding fra nettene nå(så blir de ikke byttet til andre vakter, men strøket).

Lykke til!

Har 100 % stilling på sykehjem og er 100 % sykmeldt. Har vært det siden jeg var 5 uker på vei. Sliter innmari med bekkenløsning. Prøvde med tilrettelegging (mindre stell osv og kortere dager), men det funket bare ikke. Er 15 uker på.. Blir et laaangt svangerskap...!!

jeg jobber 100% som sykepleier i sykehjem men er avd.spl MEN er med i stell og pleie også...d er veldig hektisk og til tider veldig slitsomt...

har fått tilretteleggingstilskudd så får leie inn en person for meg ca en dag i uken..elllers så sliter jeg med rygg/bekken, skal til legen i morgen...skal prøve å holde meg noen uker til....har litt avspasering til gode så jeg skal bruke også..ellers så er d litt kursing og sånn og så får litt avveksling..men merker at d er slitsomt..spesielt i pleien....men jeg vil også vere leeenge i jobb for orker ikke gå lenge og vente, samtidig som jeg også er veldig sliten...har en på 2.5 fra før...er snart 23 uker på vei....men tenker å få delvis sykemelding, sånn at jeg kanskje kan leige inn noen for meg og at jeg likevel er på jobb og utfører noe arbeid som ikke er pleie da..men f.eks adm.arbeid og dosetter og sånne ting...mye jeg kan gjøre utenom pleien jeg da...

intressant og litt godt å se at flere jobber i mindre stillinger... jeg jobber 50% på demensavdeling. hektiske dager. var sykemeldt fram t uke 16 ca, pga mye oppkast hver dag. i kommunen min har man noe som heter tilitsprosjektet om betyr at man har 365 egenmeldingsdager i året, så slipper å få sykemelding av legen. er lissom tillitt til at ansatte i kommunen skal selv bestemme når man er syk eller frisk nok til å ikke jobbe eller jobbe... er nå i uke 22, og håper jeg kan jobbe en stund. kjedelig å gå hjemme og. men tilrettelegging må man få. for det er ofte vanskelig å sitte på kne i stell og dusje å styre å løfte på disse eldre. dersom e ikke fikk tilrettelegging kunne e ikje ha jobbet så lenge...viktig å ikke slite eg ut før man skal ta vare på den lille:) min erfaring er at ingen takker deg noe ekstra for å stå på.... stort sett....;)

Huff.. Kjedelig å høre du har det slik. Utrolig vanlig, og mange arb.givere som ikke vet man har krav på tilrettelegging. Har selv en 85 % fast stilling i hjemmespl. Mye tunge stell, inn/ut av bil, og stressende hverdager, så har vært 40% gradert s.m. siden midten av novemer. Mye pga dårlig spl dekning også, for å prøve å bevare meg lengst mulig i jobb. Arb.giver søkte da tilretteleggingstilskudd fra NAV og fått innvilget det. Jeg går nå bare utenpå, slik at det leies inn en ekstra for meg på mine vakter. Er nå 28+4 og forholdsvis sprek takket være tilrettelegging ;)

Stå på krava, og kontakt forbundet om du får problemer.

Lykke til ;-D

Ja, du har krav på å få tilrettelagt arbeid uten å tape penger på det. Jobber nå som avdelingsleder selv så slipper turnusarbeid, men i forrige svangerskap jobbet jeg på natt. Dette orket jeg ikke, men ønsket ikke å bli sykemeldt eller tape penger. Jeg fikk da gå over i en dagstilling, men fikk betalt alle tilleggene fra nattstillingen. Det må jo være bedre for arbeidsgiver å ha deg der på dagtid enn at du ikke er der i det hele tatt. Kanskje din sjef ikke vet om mulighetene? Lykke til

Annonse

hei alle jenter som har skrevet på denne tråden. Takk for mange fine svar.

litt av problemet er nok at arbeidsgiver ikke er så intressert i å ha meg på jobb.. det blir ofte ikke leid inn vikar for meg når jeg er borte = de tjener på at jeg er sykemeldt (de får jo pengene fra nav)

fikk tips av min tidligere sjef om å kontakte Nav og snakke med de, så tenkte jeg skal gjøre det, ellers så er det jo mulihet å kontakte forbundet som flere her foreslår. har begynt å få vondt nederst i rygg (ved halebeinet) og ved hoftene når jeg går og står mye, og det gjør i løpet av en vakt,

syntes det er nyttig å se hvordan dere andre kombinerer jobb som sykepleier og svangerskap :-)

sjefen min sier jo at det skal tilrettelegges for meg, men han vil ikke gjøre noe før han får svar på at nav gir tilretteleggingstilskudd, og da er jo ungen sikker ute.. litt oppgitt for jeg vet jo som dere alle sier, at jeg har krav på tilrettelegging (og at han får pengene fra nav etterhvert). legen min sier han kan skrive avventene sykemeld = at om arb.giver ikke tilrettelegger blir jeg sykemeldt, men siden jeg ikke føler de er så intressert i å ha meg på jobb, så tviler jeg p at det hjelper med avventene sykemeld.

Nå er jeg bare 12 uker på vei og har heldigvis vært forskånet for andre plager enn ekstrem trøtthet;)

Men har en liten på 1,5 år og da jeg var gravid med han fikk arbgiver tiretteleggingstilskudd fra NAV og jeg gikk 'på topp' på mine vakter.

Nå jobber jeg 100% enda og synes det er merkelig at mange vil bli fritatt for seinvakter. Det er jo mye travlere og tyngre på dagvaktene med dusjinger, følge hit og dit og alle stellene.

Jeg er veldig trøtt på kveldene, men det er likevel 'lettere' enn å gå dagvakter;)

Forøvrig har arbgiver krav på seg til å tilrettelegge uten at du taper økonomisk...

Nå er jeg bare 12 uker på vei og har heldigvis vært forskånet for andre plager enn ekstrem trøtthet;)

Men har en liten på 1,5 år og da jeg var gravid med han fikk arbgiver tiretteleggingstilskudd fra NAV og jeg gikk 'på topp' på mine vakter.

Nå jobber jeg 100% enda og synes det er merkelig at mange vil bli fritatt for seinvakter. Det er jo mye travlere og tyngre på dagvaktene med dusjinger, følge hit og dit og alle stellene.

Jeg er veldig trøtt på kveldene, men det er likevel 'lettere' enn å gå dagvakter;)

Forøvrig har arbgiver krav på seg til å tilrettelegge uten at du taper økonomisk...

hos oss er det kveldsvaktene som er de travleste (vi er 3 stk på jobb, på 19 beboere, så jeg har alt annsvar for 6 pasienter+ sykepleieransvaret (ink medisiner) for 19 stk, på dagen har jeg annsvar for 3 stk, og medisiner til 9 beboere. men har selv ønsket meg mange kveldsvakter i turnus. grunnen til at jeg nå vil ha dagvakter er at jeg kan jobbe på en skjermet avd med kun 8 beboere, og ingen lange korridorer og gå i, ingen tunge stell, er mest psykisk tungt der, men der er det nesten bare davakter som jeg kan få der, og da vil sjefen gjøre om hele turnusen min, slik at jeg mister kveldstillegget.

Huff, det er forskjell på sykehjem ja:(

Vi er alltid 2 på 6 pas. Dag og kveld.

Har ansvar for 18 eller fler på kveld, men da er det jo 5 andre hjelpepleiere el assistenter som tar seg av pas.

Og de er flinke!:)

Hei alle sammen!

Det kan være tøft å jobbe med pleie når man er gravid. Jeg jobber med utviklingshemmede, og noen er såpass gamle eller multihandikappede at vi har fullt stell. Jeg sliter masse på jobb!!!! Det er ikke moro å brekke seg, bli kvalm, kanskje kaste opp, ihvertfall løpe til vindu for å få frisk luft inne sammen med brukerne... Jeg har måttet ha hjelp i noen situasjoner, og en ansatt er sinna på meg! :-(

Jeg føler meg bare som en belastning for kollegaene mine.

Har begynt å få vondt i bekkenet... Er bare 14 uker på vei... Gjør vondt etter å ha gått 10 min... Setter jeg meg ned og hviler litt, så knekker det litt og får vansker med å gå når jeg reise meg opp igjen.

Kjente meg igjen med deg lille snuppa09 og spire!

Jeg ba om tilrettelegging på min medarbeidersamtale. Har enda ikke fått noe...

Det avhenger veldig hvem jeg jobber sammen med, hvem som orker å hjelpe meg. Jeg føler meg bare som byrde og vurderer å sykemelde meg helt. Legen har villet sykemelde meg 100 prosent, pga lavt stoffskifte i tillegg.

Nei, gruer meg til jobb imorgen, har aldri gruet meg før.... Det er så trist at ledere ikke følger regelverket! Jeg ante ikke at man kunne bli utstøtt på denne måten!

Og IA bedrift er bare tull.... Ingenting som finnes inkluderende arbeidsliv på min arbeidsplass.

Angrer meg for yrkesvalget og hele pakka. Skulle ønske jeg satt på kontor.

Er så sint nå at jeg vurdere å ikke komme tilbake etter permisjon!!!

Jeg er i uke 20 nå. Har jobbet 90% gjennom hele svangerskapet med 1 uke sykemelding da kvalmen tok overhånd og jeg var totalt utslitt og bae grein på jobb.

Jeg synes ikke det har vært noe problem ¨være i 90% stilling til nå, med unntak av to perioder hvor jeg har gått på en smell og blitt så utslitt at jeg virkelig så vdt klarer å stå på bena.

Jeg jobber på to forskjellige avdelinger og på begge avdelingene har kollegaene mine vært hyggelige og tilrettelagt for meg. Har jeg en heeeelt jævlig dag får jeg stå på kjøkkenet å smøre brødskiver. Har jeg en bra dag jobber jeg som vanlig, men jeg har nå sluttet å løfte og klarer aldri lukten av avføring etc.

Merker at jeg er dritsliten og har lite igjen når snuppa på 3 er i seng. Men da har jeg jo kommet gjennom dagen og klarer kanskje å sette på en maskin med klær eller oppvask.

huset er så som så og vaskes sjelden. dusjen tar jeg en gang i uka eller hver 14 dag om mannen min har jobbet mye og ikke orker å gjøre noe. Mamma kom første uka i januar og vasket for meg. Jeg var fullstendig utslitt etter en vanvittig jobbeøkt i jula med overtid, sykehusinnleggesler og telefoner og løping til avdelinger på hele huset ( man er alene sykepleier i helg og kveld), så da knakk jeg helt sammen for andre gang i svangerskapet. Under den siste knekken ( jeg har seriøst aldri vært så sliten i hele mitt liv) hadde jeg langfri på 4 dager og lå rett ut og sov natt og dag. Jeg dusjet før jeg gikk på jobb 27 des og klarte ikke å dusje igjen før jeg forsov meg til middag på nyttårsaften...i samme trusa. Stakkars mannen min tok vare på datteren vår, huset og all matlaging mens jeg lå. Det verket i armene selv når jeg lå stille.

Det er fryktelig sltsomme dager når det står på som værst på sykehjemmet. Allikevel føler jeg at det er overkommelig fordi jeg har to sjefer som sørger for å fordele meg på de "enkleste" gruppene og kolleger som skåner meg for en del lukter, slim og annet rusk man reagerer på som kvalm. Aldri er det en sur mine og det har vært tolerert at jeg kom klokken 09 uken før jeg sykemeldte meg fordi jeg rett og slett brukte tre timer på å få meg selv og snuppa ut av døra på morgenen. Mannen min har vaktuker hvor jeg er alene innimellom.

jeg begynner å få kynnere nå, ellers er jeg i superform. Tviler på at det varer så vedlig lenge så jeg nyter denne tiden før magen blri enda større og skjelettet knekker under meg:)

Vet ikke hvordan man definerer superform egentlig, men jeg var så innmari dårlig og vanvittig sliten under forrige svangerskap at dette føles lett som en lek i forhold. Med det mener jeg ikke at jeg har det som før jeg ble gravid og det er lite som skal til før jeg blir totalt utslitt. Jeg gjør svært lite på kvedlstid, men sparer egentlig bare krefter til dagen etter.

Det positive med å være på jobb er at svangerskapet går vanvittig fort denne gangen. Sist var jeg jo sykemeldt først på grunn av hyperemesis og deretter på grunn av kynnere, så dette føles lett som en lek i forhold.

Vi er vel alle enige om at å jobbe på sykehjem er vanvittig slitsomt når man er gravid, og det er iallefall ikke trim selv om vi går 7 timer i strekk hver dag. Jeg kaller det slitasje.

Lykke til alle sammen!

HI, det høres ut som du har en skef som jeg hadde under sist svangerskap. Da fikk jeg egentlig bare høre at det beste for avdelingen var at jeg sykemeldte meg fullt for da slapp de å pese med vaktlistene.

Takk for deeeet...

babylovve : høres ut som du ikke har det noe greit på jobb. kjedelig at det skal være slik. håper du kan finne en løsning! husk å ta hensyn til helsa di, og trivselen.

kokkosyklys : hadde ikke orket å fortsette å jobbe så mye om det fører til at man blir sengeliggende av de i periodert. jeg har valgt å jobbe kun 60% nå, for merker at kroppen trenger hvile, og jeg vil gjerne ha litt tid med min lille jente på 20 mnd også.. og hvem takker meg om jeg blir helt utslitt? ikke sjefen min hvertfall, eller kommunen jeg jobber i.

Du må være veldig glad i jobben din :-) men husk å ta litt vare på deg selv oxo da!

lille snupp09...

er du medlem av NSF? da har du iallefall rett på å få endret vaktene fra nattvakt uten å miste natttilleggene. men kveldsvakter vet jeg ikke, da det ikke er risiko å jobbe på kvelden.

Det spørs hvor du jobber angående dette med om du taper penger av permisjonspengene, jeg jobber på rikshospitalet og det er ingentig å si hvordan jeg jobber nå, jeg har 100% fast stilling og jeg vil få utbetalt min grunnturnus full lønn fra riksen under permisjonen. Du får den stillingen du har i det du går ut i permisjon. Så hvis du har 80 % nå og får et 20% vikariat 1 år rett før du går ut i permisjon, får du 100% betalt i permisjonen din.

NSF har jobbet hardt for våre rettigheter på tillegg. Du får til og med de røde dagene utbetalt, F3 blir så klart puttet inn hvis du har hatt krav på det hvis du hadde jobbet, men kunn de du har krav på resten får du utbetalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...