Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemannen min har blitt 13 mnd nå. (10 mnd korrigert)

jeg synes det er så vanskelig å finne mat han kan spise..

Han sliter med klumper, og tjukk konsistens.

Så nå går det i grøt, fruktmos, yoghurt, og finmost middag.

Noen som har noen tips til hva jeg kan servere han?

Vil ikke presse han til å spise noe han ikke er klar for, men han trenger jo mere næring nå. Har kun lagt på seg 100 gram på tre mnd.

Nå skal det sies at han er en aktiv gutt da:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Nå er min yngre enn din , så vi er igang med tynn grøt og fortynnet grønnsaksmos. Har fått beskjed av helsesøster at jeg kan prøve fisk ganske tidlig, og fått tips om å rive denne i frosset tilstand på grønnsaksrivjern. Da får du en god proteinkilde. Noen blander litt matolje i, men hør kanksje med fagfolk om mengde, de kan bli uvel og kvalme. Trøbbel med biter er vel klassisk prematurtrøbbel, men så lenge han tar most middag og grøt, så bør du kunne "jukse oppi" litt ekstra protein og fett!!

Skrevet

Hei

Det høres ut som om han får en god variasjon i maten. Noen bruker lenger tid på klumper enn andre.. gi han den tiden han trenger, men du burde kunne prøve litt klumper hver dag tenker jeg..sånn at han etterhvert skjønner at han bør tygge de.

Vi har aldri hatt problemer med klumper, og dattera mi fyller 3år i april(født 24+2, 450gr). Vi begynte med klumper ganske tidlig, og det ble aldri noe problem..

Det viktigste er jo at han tross alt har lagt på seg noe, og ikke gått ned noe! Og hvis han er veldig aktiv, forbrenner han nok mye. Vet du sånn ca hvor mye han veier og hvor høy han er?

Til tross for at dattera mi spiser som andre 3åringer, og til tider bedre, legger hun dårlig på seg. Hun er rett over 10kg, og nærmere 85cm lang.. vi har fått god hjelp av ernæringsfysiolog, om tips til å fete opp maten hennes, og ikke vår:) Som f.eks å mose potetene hennes med en ekstra klatt meierismør..ville aldri tenkt på det av meg selv. Og det kan man gjøre med flere retter.. det har fungert godt for vår del.

Boktips: Juice og Smoothie for barn, i den finner du mange næringsrike drikker:) HELT SUPER! Også så godt, at de drikker opp alt!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...