Gå til innhold

Hvilke/ hvor mange kvalmestillende midler har dere gått på og hvilken erfaring har dere med de forskjellige?

Anbefalte innlegg

Har hyperemesis og har ligget mye på sykehus.. Er desverre en av de som responderer ganske dårlig på de fleste kvalmestillende og iflg sykehuset har jeg nå prøvd alt som finnes...

Spennende å høre om noen har prøvd noe jeg ikke har prøvd, evt om det er noen som sliter med at ingenting virker så er det mulig de kan finne noen alternativer her.. Fastlegene skriver jo stort sett bare ut afipran og postafen virker det som, så mulig jeg kan komme med noen tips om disse ikke fungerer.. ;)

Her er i hvertfall de jeg har gått på:

Afipran

Postafen

Marzine

Stemetil

Phenergan

Zofran

Ondansetron (egentlig samme som zofran bare konkurerende merke)

Compro (uregistrert preparat i Norge, så ikke kjempelett å få tak i.. )

Largactil (tror den akkurat er gått ut av produksjon? men gikk på den forrige svangerskap.. den fungerte vel en uke eller noe.)

Kan i tilegg legge til at min erfaring er at zofran er det legemiddelet som har hatt den beste kvalmestillende effekten samtidig som det nesten ikke har gitt bivirkninger.. Det negative er prisen, for dette er ikke billige saker!

Det andre legemidelet som har fungert bra en god stund er Compro (enda dyrere!), men det senka blodtrykket mitt kraftig så jeg klarte jo nesten ikke gå uten å besvime..

Ellers så er jo phenergan og postafen veldig sløvende.. Afipran og marzine fungerte ikke noe særlig for meg, men gav i hvertfall ikke så mye bivirkninger..

Stemetil gikk jeg på i flere mnd i forrige svangerskap og det gav en enorm vektøkning som bivirkning, så har bevisst prøvd å unngå dette denne gangen.. De ekstra kiloene rant heldigvis av etter fødsel da, gikk opp over 25 kg på tross av hyperemesis!

Spennende å høre om det finnes flere midler og om det er flere som har samme erfaring med de forskjellige midlene som meg.. :)

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg visste ikke om vi kunne få noe annet enn postafen og afipran jeg da. De funket på meg forrige svangerskap, men nå er jeg kvaaaalm, og kaster litt opp selv med de innabords. Men ikke så mye at jeg må innlegges da, heldigvis. Merker det blir verre og verre hver dag. Jeg spurte legen om der fantes noe annet, og han sjekket felleskatalogen og sa det ikke var flere. Tror jeg får ta turen tilbake til gyn, som gav meg disse i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...