lille_spira Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Dattera mi er ikke så gla i brødmat og er skikkelig lei av grøt. Hun spiser mye brødmat i barnehagen, så skjønner henne godt. Men hva i alle dager skal jeg gi henne? Har brukt litt suppe, pannekake og ostesmørbrød. Noen andre gode ideer? )
_Løvemamma_ Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Her går det mye i lapper for tiden. Rislapper, havrelapper, bananlapper, you name it. Kjempegodt, lett å variere smaken, lett å spise med små barnehender og kan lages akkurat så grovt og sukkerfritt som man vil Socca (kikertpannekaker med grønnsaker og krydder) er også populært. Ellers spiser hun også en del dampede grønnsaker, som gulerot, søtpotet, brokkoli, kålrot, og hun er veldig glad i tomat og paprika (rå). Matmuffins lager jeg en gang eller to i uka, det går ned på høykant, uansett om de er salte og fyllt med grønnsaker eller søte med frukt. Smaken på grøt kan jo også varieres i det uendelige. Her går det mye av havregrøten om det er kokos og honning eller mango i den!
Frøken B ღღ Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Oi! Her var det mange tips! Vil du dele noen oppskrifter?
_Løvemamma_ Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Bananlapper er veldig godt! u tar 2 bananer og to egg, og stavmikser el. så du får en jevn masse. Så har du i en ts bakepulver, litt karemomme og et melet du vil bruke (kan bruke alt fra siktet hvetemel til kokt quinoa, bokhvete eller havregryn). Ha i litt mel om gangen, bland godt til røren får konsistens omtrent som muffinsrøre (altså mye fastere enn vanlige pannekaker). Stek som lapper i slik str at det er plass til tre lapper i en vanlig stekepanne. En stor ss er nok til en lapp, spre et litt utover med skjeen. De blir tykke, som amerikanske pannekaker eller så. Snu dem forsiktig når de er gyldenbrune på undersiden, de skal ikke bli tørre oppå før de snues. Legg dem på fat med et håndkle over etterhvert som du steker, så holder de seg myke. Socca lager du ved å blande like deler kikertmel (fåes kjempedyrt på helsekostbutikker, og til ca 20 kr på invandrerbutikker. Heter ofte 'gram mel') og lunket vann. La det svelle minst 15 min. Så blander du i det du vil ha av grønnsaker, feks surret løk, tomat og raspet gulerot, samt urter og krydder etter smak. Pass på at de ikke blir for tykke når du steker, da blir de ikke gjennomstekt. Ca en halv cm er god tykkelse Disse er proteinrike og veldig mettende!
Barbarella og froskebarna Skrevet 25. januar 2011 #5 Skrevet 25. januar 2011 Takk for oppskrifter Løvemamma!! Dette må prøves ut, høres kjempegodt ut!
lille_spira Skrevet 25. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2011 Tusen takk for gode tips ) Da har jeg bakt bananmuffinser idag og gleder meg til å se om snuppa vil spise de til kveldsmaten ) Blir spennende å prøve socca
AngryBird Skrevet 25. januar 2011 #7 Skrevet 25. januar 2011 Oh, bananlapper må jeg teste:) Stas med mat som kan spises selv:) Ellers er mi veldig glad i smoothie. Lager med youghurt og havregryn oppi så blir et skikkelig måltid. (lunsj som regel)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå