Gå til innhold

våkner etter 30 min - 1 time etter han er lagt seg for kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har de siste kveldene vært helt hystersik når vi har lagt han så vi har måtte sittet der til han var sovnet. Men han våkner da etter 30 min- 1 time etter han er sovnet, å da våkner han med ett hyl å det fortsetter til vi tar han opp, vi roer han ned å legger han igjenå da starter det igjen, det eneste som hjelper er å ta han opp.. så da ender det med at jeg tilslutt legger han på sofaen ved siden av meg, prøver å legge han med jevne mellom rom men det sammme skjer. Så da ligger han der til 23-24 før vi tilaslutt får han til å sove.

Han er trøtt det ser vi tydelig, virker ikke som noe plager han da han ligger blid å fornøyd på sofaen å prater med seg selv.

vi trenger hjelp til å snu den vonde sirkelen vi er kommet inni.

han er foresten bare 5mnd så å latt han grine seg i søvn er ikke noe alternativ.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres akkurat ut som min gutt.

Det eneste som har hjulpet her er å amme han, for så å legge han i sengen igjen. Virker som om han er ekstra sulten om kvelden.

Noen ganger må vi ta han opp og da prøver vi å legge han igjen etter en stund. Det hender at han sovner, ellers må vi ta han opp igjen. Lykkes også beste her om jeg ammer han etter at han har vært våken 1 times tid. Han sover på samme soverom som meg. Han roer seg alltid når jeg legger meg. Han sover i egen seng inne på mitt soverom.

Har desverre ingen andre råd som har funket her.

Skrevet

tusen takk for svar, det funker desverre ikke å amme her, han sovner gjerne i armene mine etter amming men i det jeg er på vei til å legge han i sengen hyler han til å da er det påann igjen.

han sover også på vårt rom å er ikke slik som dette på natten når vi har lagt oss, men på kvelden når det står på hjelper det ikke å sitte der eller ligge der vi må ta han opp for at han skal roe seg. Merker dette begynner å bli slitsomt nå.

lykke til til dere :)

Skrevet

Skjønner det sliter, for det er jo akkurat da en skal ha voksentid. Se på tv m.m. Men gutten min er nå 9 1/2 mnd og det går mye bedre. Men har ikke fått sett så mye på tv før nå.

Han har jo hatt det med å lage høye lyder og overdøver tvn lett. He, he. Men han har også sovet godt resten av natten. Sånn ca. kl. 23.00.

Fikk låne en uro til å ha over senga av broren min. Den hadde et beroligende lys, lyd med enten sang eller dyrelyder (frosk, fugl o.l.) samt en uro som gikk rundt. En kunne velge hva en ville. Enten alle 3, 2 eller 1. Prøvde å bare ha på lyset noen kvelder og det fungerte faktisk veldig bra. Det gikk i blått og rødt. Men litt dyrt å invistere i om det ikke fungerer.

Lykke til.

Skrevet

Skulle seriøst tro du skriver om min sønn!!! Akkurat det samme her! Bortsett fra at han kan våkne alt fra 30 min etterpå til 4 timer etterpå..

Skal følge med på denne!

Skrevet

vi har akkurat innvistert i en slik bra bellino, den går rundt, er lys på å man kan velge mellom rolige sanger eller dyre lyder, desverre funket ikke det heller..

Ja får håper det går seg til men litt kjedelig å holde på slik i evigheter da.

Skrevet

Dette kan skyldes at han trøbler litt med overgangen mellom dyp søvn og lett søvn, som gjerne inntreffer 30-45 min etter innsovning. Ikke alltid så mye å gjøre med det dessverre, men det hjelper ihvertfall på om de sovner av seg selv, og ikke bysses eller ammes i søvn, da dette kan forsterke oppvåkningen (søvnassosiasjon)

Skrevet

ja det er det jeg å tror. prøver å legge han å latt han sovne selv, men tilslutt blir han så hysterisk og hyler å da er det ikke så mye annet å gjøre. håper det går seg til etterhvert. det er noe som har begynt den siste uken.

Skrevet

Jeg tenker på to ting når jeg leser innlegget ditt:

Det første er om han er trøtt nok til å ta natt når han blir lagt? Kanskje må dere se på sovemønsteret for hele dagen. Legger dere han kanskje for tidlig? Vår minste er bare 3 mnd og vi har nettopp begynt å legge han for natten, men vi ser at det er kjempeviktig at vi treffer rette tidspunktet. En stund bommet vi flere kvelder på dette. Legger vi han for tidlig våkner han etter en halvtime. Vi har derfor begynt å legge han litt senere, ca 21.30. Så lar vi han heller få en kort dupp på 20-30 min mellom kl 17.30 og 18.30. Detter ser ut til å fungere bedre, og han tar da natt når han blir lagt rundt 21.30.

Det andre er om han er mett nok? Har dere begynt med grøt? Siden han er såpass stor kan det hende han hadde sovet bedre om han fikk mer mat på kvelden?

Håper det snart går bedre! Slitsomt når man holder på med legging hele kvelden....

Skrevet

Tusen takk for svar :)

ja han er trøtt når vi legger han, har røvd å drøye litt lengre men det samme skjer. han har lagt seg kl 19 en god stund før dette begynte å skje. Vi har akkurat startet med smaksporsjon med grøt på kvelden, jeg har tenkt at kansje han reagere på den så skal prøve en dag uten å se hvordan det går, men samtidig virker det ikke som noe plager han for han er blid som en sol nå vi ta han opp.

Igår sovnet han endelig kl 24! da måtte jeg trille han i søvn for han var så overtrøtt at ikke noenting hjalp. Da hadde han vært våken siden 20 tiden. Han pleier ikke være våken 4 timer i strekk på dagen engang.

ja håper det snart blir bedre, ikke kjekt å aldri få noe kveld

Skrevet

Hei! Vi hadde det på samme måte her til vi begynte nattavvenning ved 7 mnd alder.

Det vi opplevde var at hun sovnet fint igjen hvis vi satt der inne, bysset og trallet. Ble litt gråt, men vi var der hele tiden for å gi trøst og kos. Det merkelige var at det kun tok en natt før hun skjønte tegning - så hun var ikke sulten.. Det var heller at hun hadde kommet inn i en dårlig vane.

Vi hadde da i mange måneder tatt henne opp / gitt pupp til hun ble trøtt igjen. Hun våknet da stadig igjen på kvelden/natten og ville ha mer pupp.. Og det ble en dårlig sirkel.

Hvis jeg kunne ha gått tilbake i tid ville jeg vært litt strengere tidligere (altså ikke latt henne gråte alene, men sagt at natt er natt). Dagene ble bedre også, hun sov bedre på dagtid, og sov plutselig hele kvelden fra 19-0300, eller noen ganger lengre. Nå er det annerledes for deg siden du sikkert ikke gir noe mat på dagtid og kan forvente at han ikke spiser på natten, men du kan forvente at han sover mer enn 1 time på kvelden før han skal opp igjen (mener jeg).

Jeg ville ha sørget for at han ikke sov etter 16-17 (og står opp på samme tid hver dag, feks kl 0700). Gjort rutinene unna fra 18-19 (sørge for godt med pupp/mme) i et annet rom enn der han sover. Bysset og lallet og Bestemt at natt er natt.

Vet at ikke alle barn er like, men er vel kanskje verdt et forsøk?

Skrevet

Eldstejenta vår har slitt MYE med denne 30 min-oppvåkningen; fra hun var liten baby og helt til hun var nærmere 1,5 år gammel faktisk! Så her hadde rutiner osv ingen verdens ting å si- hun var trøtt nok, hun var mett, vi hadde faste kveldsrutiner og alt etter boka egentlig, men likevel våknet hun etter 30 min, HVER eneste kveld, uansett hva vi gjorde. Eller dvs, hun våknet ikke helt- men hun begynte å hylgråte og trengte hjelp til å komme seg videre i søvnen (enten ved at vi bysset henne, sang nattasang el lign).

Hvis gutten din sliter med det samme, altså at han trøbler med søvnfaseovergangene, vil jeg tro at problemet ikke ligger i rutiner eller grøtmengde, men rett og slett at han trenger litt hjelp for å komme seg over "kneika". Hva som funker best for dere vet jeg ikke, men jeg la henne ofte til å sove i vugga (da hun var liten baby altså), slik at jeg kunne løpe inn med en gang hun begynte å gråte og fikk vugget henne videre i søvn uten at hun våkna totalt. Slitsomt, javisst, men de aller fleste vokser det heldigvis av seg mye før 1,5 års alder;)

Skrevet

tusen takk for råd begge to. vi har fine rutiner på kvelden, sover somregel ikke etter 17, sjal prøve nå å endre det til 16 å se om det går.

han våkner til lik tid hver morning ca 08.30 det har han gjort siden vi startet å legge han kl 19. Vekker jeg han tidligere blir det bare tull å grin hele dagen.

det er kun på kvelden han er slik, han sover fint på natten. ja han våkner med ett hyl, er kjempe trett så vi vugger for å få han over den kneiken, men han bare hyler(å da mener jeg hyler så det høres ut som vi gjør han noe vodt) å det gjør han helt tilhan bli tatt opp.

vi får bare fortsette å prøve slik som vi gjør å håpe at det går seg til.

Skrevet

Dette er helt vanlig i denne alderen og går som regel over når de er 9mnd.

Men alltid noen råd som kan hjelpe litt hertfall :-)

Ha faste rutiner på mat og søvn. Sover han nok på dagen? Evt sover han bedre hvis han sover mer/mindre på dagen?

Det går fint ann å legge han kl 18 for natta- vi var veldig opptatt at det skulle være kl 19 men som du sier når han ligger så lenge å tuller, så sovner han kanskje kl 23 istede for midnatt :-) prøv å våkn han kl 7 om morgenen for å legge han for første dupp etter bare 1-2 timer oppe og kontroler at han bare får lov til å sove 1-1,5 time slik at han får en god middagshvil i 1 tiden og muli en liten dupp 16 til 17.

Det hjalp her å ta total kontroll over våkentid og sove tid.

Søk på weissbluth metod på utube- masse gode råd :-)

Skrevet

Å en ting til ikke lær han å skrike for å få oppmerksomhet.

Mange metoder man kan prøve for å få de til å slutte med dette. Men av erfaring så jo mer jeg. Gikk ut å inn for å roe han ned jo mer hyl var det.

Så lenge du vet alt er bra kan de godt skrike litt. Du kan jo f.eks sitte der inne på en stol ved senga uten å gi oppmerksomhet men bare sånn han vet du er der og gradvi flytte stolen mot døra.. Hardt imens d står på men som regel bare noen dager.

:-)

Skrevet

Han sover igjen etter 1-2 timer selv om han ikke står opp før 08.30.

de dagene vi har vekket kl 07 har ikke gått bra, han sover nemlig ikke så lenge om gangen så noe lang middagslur ble det ikke, det ble bare smådupper gjennom hele dagen og en veldig overtrøtt unge. Men om ikke det går seg til etterhvert skal jeg prøve det igjen.

Det beste er å gi mat kl 19 å så legge han, vist jeg skal starte stell kl 17.30 å gi mat etter det, så legge han kl 18 blir det midt i barnetv å kvelds for vesla. Så å styre med noe amming,grøt og legging da funker ikke så bra.

Pappaen jobber en del kveld så da har jeg begge så har funnet ut at det er best å legge han etter hun har lagt seg. Da er hun rolig å driver ikke å forstyrrer når han skal ammes og legges.

Nei vi får håpe det går seg til etterhvert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...