bitthen Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Han er 7 mnd, snur seg på mage, men ikke tilbake. Kommer seg ikke fremover og blir kjempefrustrert, gråter mye hele dagen. Jeg blir så lei mei, prøver å hjelpe han, men neida. Han er sannsynligvis hypermobil og det er derfor det går litt sent. Leser om alle racerene her inne, da blir jeg enda mer lei meg. Greit nok at jeg slipper følge med han hele tiden, men det er så trist å se han hvor han kaver og gråter Den nye lekegrinda vi fikk til jul står uåpnet i esken sin i garasjen....
Oktobergutt2010:) Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Huff, det er ikke noe særlig når det blir slik. Men det er heller ingen tvil om at fler å fler skriver her inne om alt det positive, og kanskje ikke så mye om det negative som gjør at man føler seg litt håpløs og at man henger etter. Heldigvis er du overhodet ikke den eneste (men kanskje den eneste som skriver noe i litt mer negativ forstand) og du blir garantert å få masse respons på innlegget siden mange er i akkurat din situasjon og føler det samme Sender deg en trøsteklem, får det er overhodet ikke unormalt at gutten din ikke gjør alt det de andre skriver her inne! Avogtil er det nok litt "Babyen står alene og er 5 uker gammel-stil)
Trultemor73 Skrevet 23. januar 2011 #3 Skrevet 23. januar 2011 Kan bare trøste deg med at når babyene er rundt 15 mnd, så ligger de omtrent likt i utviklingen. Huske i barselgruppen til eldstejenta mi, så var det 4 jenter og 1 gutt. Gutten var veldig treg og lå veldig lenge bare på gulvet uten å komme seg noen steder. Jentene klatret over han. Vi ler masse av dette i ettertid. Når barna var rundt 13-15 mnd løp de rundt alle sammen. Tror det nok var gutten som løp fortest. Dette var med det første barnet mitt og jeg husker så godt at vi sammenlignet både utvikling og vekt veldig mye. Nå har jeg gått nr. 3 og er ikke med på noen barselgruppe. Har akkurat vært på helsestasjonen og helsesøster sa at gjennomsnittsalder for å krabbe er 10 mnd.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 Jeg vet hvordan du har det. Gutten min har slitt med nakkelåsning(KISS). Dette ble oppdaget litt sent, og nå har det kommet tilbake! Mini er 9,5mnd nå. På motorikktesten hos fysioterapeuten da han var 9mnd ble han målt til å ligge på nivå med hva som forventes av en på 6mnd! Så han ligger ganske langt etter! Han ruller fra mage til rygg, rygg til mage (sjelden han gidder å rulle i det hele tatt,men han KAN), åler seg rundt sin egen akse med henda, prøver å løfte rompa, bytter hender å holde leke med osv. Men han er ellers stiv i nakken(dårlig rotasjon mot venstre) sent ute på alt. Han klarer ikke støtte seg ordentlig på albuene heller og ligger mye med armene ut til siden. Han klarer ikke reise seg opp på strake armer heller. Sitter ikke uten støtte heller. Veldig trist å se alle som raser forbi han og yngre og jevnaldrene barn som har kommet lenger i utviklingen enn han. Jeg har flere ganger følt det er min skyld at han er sånn som han er(treg) og er redd det er noe mer galt med han enn at han er sen i motorikken.. Jeg føler med deg og håper ting retter seg for dere etterhvert. Selvom han ikke nødvendigvis er noe senere enn gjennomsnittet så er det fryktelig sårt å se at andre fyker ifra han i utvikling. Og det hjelper ikke høre andre si:" ja men han er jo så liten enda", "neida det retter seg" , "slapp av, han kommer seg" osv... Er det noe, så kan du alltids sende meg en pm:-)
4-søte-små Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Vil bare si at gutten min er akkurat blitt 8mndr. For en mnd siden kunne han snu seg fra rygg til mage, men ikke tilbake (kan det fortsatt ikke). Han dro seg rundt sin egen akse, men kom seg ikke fremover, lå og kavet med armer og bein. For et par uker siden dro han seg litt frem på magen, og i løpet av noen dager fikk han teken på det. Dette er mitt 4.barn, og alle 3 guttene har dratt seg frem på magen rundt 8mndr, og krabbet når de var 10mndr. Så det løsner nok snart for poden din også!
Canari Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 Hvorfor er du så lei deg? Dette er da helt normalt, mere normalt enn snu sega lt ved 3 måneder. Min er 7 mnd i morgen og har akkurat lært å rulle fra rygg til mage. Jeg bekymrer meg ikke for det. Det kommer når det skal. Ikke noe galt med mini min. Han er sterk som en bjørn, men alle har sitt. Min er stort sett blid da.
Hybelkanina Skrevet 23. januar 2011 #7 Skrevet 23. januar 2011 Han er ikke den eneste! Gutten min er også 7 mnd, snur seg også fra rygg til mage (og andre veien kun ved uhell), og han kan heller ikke komme seg fremover. Han drar seg bakover og prøver seg på å løfte opp rompa slik at han står på alle fire men det blir ikke noe greie på det. Jeg bryr meg fint lite om hva andre babyer på hans alder kan, det som er viktig for meg er at han er sunn og frisk og at han gjør fremskritt selv om de kommer litt senere enn hos noen andre. Husk også at mange av de som skriver her i tråder av typen "hva kan ditt barn på X måneder" ofte er ute etter bekreftelse på at barnet deres er flink og raskt ute og de som har barn som ligger etter vil sjelden svare på tråden. Jeg regner med at min kommer etter sine jevnaldrende før jeg vet ordet av det, og det kan du nok være trygg på at din også gjør. Inntil videre nyter jeg at jeg vet hvor jeg har ham! ) Når det gjelder lekegrind så har vi tatt i bruk vår selv om han ikke stikker av om han ligger på gulvet. Han synes det er stas å ligge der og kose seg med lekene sine. Tenkte det er greit at han lærer seg å bli glad i grinda nå før han begynner å bli mobil...
Nynte Skrevet 23. januar 2011 #8 Skrevet 23. januar 2011 Min er straks 8 mnd og det han kan er å rulle fra rygg til mage (siden han var 3.4 mnd), gå rundt sin egen akse og kan skyve seg litt bakover. Men han åler seg ikke fremover eller kommer opp i noe som kan ligne krabbestillling. På barselgruppa vår, åler eller krabber stort sett alle nå.. Men jeg stresser ikke med det, det kommer nok snart. Og lekegrind har vi brukt siden han ble født. Vi har den på øverste hakk og han liker å ligge litt i høyden å leke og da ser han oss også bedre. Han ligger mye på gulvet også da..
laroos Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 Førstemann var ganske tidlig ute med det meste, men etter at han reiste seg og begynte å gå med støtte, langs vegger o.l., så stagnerte han helt. Jeg var sikker på at han kom til å gå i god tid før ettårsdagen, men han slapp seg ikke før han var over 15 mnd. Så alle de som er så tidlig ute trenger ikke å fortsette å være det, altså! Nå er største snart 3 år, og når jeg tenker på alle 'bekymringene' vi hadde med ham ('er han ikke litt treg... nei, uff så tidlig ute han er da... 'hurra, han er jo utrolig tidlig ute.. etc etc), så må jeg le litt. Det tar ikke lange tida før alt jevner seg ut. Og nå med minsten er jeg virkelig avslappet hittil (får jo se om det varer;-). Men kan skjønne at det er fælt å se hvor han strever - men det kommer helt sikkert til å gå over, og det i løpet av kort tid. Det er sikkert noen her inne som har gode tips til 'distraksjon' av frustrerte unger som strever med å få til nye ting.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. januar 2011 #10 Skrevet 23. januar 2011 Han er da ikke seint ute! Gjennomsnittet for å krabbe ligger på ca 8 mnd, samme med å sette seg opp selv! Det er dessuten ikke alle babyer som åler heller- her gikk eldstejenta rett over fra rulling til krabbing, og hoppet så og si over ålestadiet! 8,5 mnd gammel da hun satt seg opp selv, 9 mnd da hun begynte å krabbe og reise seg opp etter ting- så når det endelig løsnet så skjedde det mye på en gang, og allerede 11 mnd gammel tok hun sine første skritt på egenhånd! Så det kommer nok snart skal du se, og husk at man får et litt skjevt bilde av å lese her inne- her er det nok mest de med barn som er tidlig ute som svarer, dessverre kan man vel nesten si!
EgG Skrevet 23. januar 2011 #11 Skrevet 23. januar 2011 Kjære kjære deg! Ikke vær lei deg. Ikke alle er så tidlig ut med alt. Snuppa mi var slett ikke det. Av barna i barselgruppa og på felleskontroll på helsestasjone var snuppa mi sist ut med alt. Akkurat hakk i hæl, men sist. Jeg ble også lei meg. Vi vil jo ikke sammenligne, men alle gjør jo det. Hun begynte ikke komme seg fremover på magen før 9mnd og krabbet da hun var 10mnd. Nå er hun snart 1år og det går fort fremover. Har begynt å reise seg og slippe takte nå. Det jeg prøver å si er at det kommer til gutten din også! Bare vær tålmodig. Svigermor sier alltid at de som kommer sist, kommer best. :-) Jeg motiverte snuppa mi ved å legge ting forran henne som jeg viste hun ville ha: mobilen, fjernkontrollen etc. I tillegg la jeg henne på magen og lot henne sparke i fra på hendene mine. Da kom hun seg fremover og følte mestring, stolthet og ikke minst glede! Det kommer til å skje for dere også, men det kan ta sin tid. Ikke fortvil!
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 23. januar 2011 #12 Skrevet 23. januar 2011 Jeg trodde dette var mer mot "normalen" jeg, nevøen min er 8 mnd, og han snur seg fra rygg til mage, og i går knakk han mage til rygg koden... Han er ikke på vei fremover, men det virker som han trives der han er i motsetning til din gullklump! Jeg kan skjønne at det må være frustrerende å se gutten streve, men det kommer nok. Har du vært på utredning for hypermobile ledd som du nevner han kanskje har? Da kan det jo kanskje kreve litt mer av barnet før det får til ting?? Nå har jeg null peiling på slike ting, bare spør Barnet mitt er en av de her inne som er tidlig ute, og kan se den at det er irriterende å høre "uff, men jeg må jo følge med heele tida". Så jeg kan jo heller nevne en negativ side med det at han er tidlig ute. I det han begynte å knekke kodene slutta søvnen å funke. Særiøst, han sover ikke. Nettene har vært et ork, og jeg ert utslitt..det er sønnen min også. Han kan sove en time i sengen sin før han plutselig står på alle 4 og hylgriner fordi han er så trøtt, virker som om kroppen jobber imot han. Vi har hatt netter hvor han har sovet 2 timer tilsammen, og da sover han heller ikke på dagen. Han blir superkrevende til tider, og trenger stimuli HELE tida!! Og igjen, tror det er helt normalt at barnet ditt ikke "gjør så mye" enda, vet om mange på den alderen som er på samme stadiet! Og det er som ei annen her skriver, det blir mye fokus på de som er tidlig ute, og de positive aspektene, nettop fordi de som har barn som er akkurat der de skal være i utviklingen ikke har behov for åå skrive om det eller spørre om råd!
tromsøjenta Skrevet 23. januar 2011 #13 Skrevet 23. januar 2011 Min gutt er 8 mnd om en uke og han er heller ikke av de "kjappe". Han har hele tiden vært svak i nakken og ble etter 3 mnd kontrollen hos helsesøster henvist til fysioterapeut for undersøkelse. Hun fant ikke noe "galt". Hun hadde diverse tester og resultatet av disse plottet hun inn i et skjema med poeng el.l. Antall poeng plottet hun inn i en kurve ( a la lengde- og vektkurvene). Mini lå et stykke under gjennomsnittet, men innenfor normalen. Han kan nå snu seg fra rygg til mage. Har snudd seg fra mage til rygg noen ganger ved uhell. Han kan strekke armene når han ligger på magen, men gjør det lite og kun helt korte øyeblikk. Han roterer på gulvet, men kommer seg hverken framover eller bakover. Han vil ikke ligge noe særlig på gulvet, hverken med eller uten underholdning. Sutrer/klager/gråter raskt når jeg legger han ned. Jeg ser jo også at de andre i barselgruppa er kommet en del lengre i motorisk utvikling og jeg tenker en del på det. Gutten min virker helt normal mentalt og det synes jeg er det viktigste akkurat nå. Satser på at motorikken kommer etterhvert...
Marsipanmor Skrevet 23. januar 2011 #14 Skrevet 23. januar 2011 Synes det er trist at vi skal holde på å sammenligne barna våres hele tiden.. jeg kjenner meg litt igjen, for jeg leser om hva andre babyer gjør i forhold til min.. Men jeg prøver å ikke bry meg, det er ikke så viktig om han er litt senere med det ene og andre, noen ting er han kanskje først ute med også.. Ikke fokuser så mye på det.. og for all del ikke la det gå over til barnet ditt slik at han etterhvert skjønner at han ligger etter eller ikke er bra nok. Ta det med ro og kos deg med barnet ditt.. det kommer da det kommer:)
millie+2klumper Skrevet 23. januar 2011 #15 Skrevet 23. januar 2011 Ikke vær lei deg!! Dette er HELT normalt!! Det er bare her på dib at alle babyene kryper når de er 3 mnd;)
LittLykkelig Skrevet 24. januar 2011 #16 Skrevet 24. januar 2011 Jeg følte det samme som deg jeg Bitthen! Helt til jeg var hos manuellterapeut og hun sa det ikke kunne forventes å krabbe ordentlig før 9-10 mnd! Og at det bare var en fordel at han ikke var tidlig ute. Hun sa at mange "skryter" når barna er tidlig ute med ting, men at det var bedre for barnet å ta seg god tid slik at de ikke gjorde ting som kroppen ikke var ferdig utviklet og klar for. F.eks. burde man ikke øve på å sitte selv før han satte seg opp selv. De blir lett rumpeakere, noe som ikke er bra for belastningen av hofter og rygg. Fikk meg en aha-opplevelse der ja. Og hun sa at det er sjelden barn er så sent ute som vi tror. Ofte er de tidligere ute på andre områder, og at man egentlig ikke kan sammenligne slik som vi ofte gjør. + at gutter som er litt store og tunge bruker lengre tid enn de små nette jentebabyene. Stemmer i min gutts tilfelle iallefall. Han tar seg god tid med både åling og krabbing og sitting. Men det er visst bare bra Håper du føler deg litt bedre. Vi er i allefall flere
mamman til to gutter Skrevet 24. januar 2011 #17 Skrevet 24. januar 2011 Min eldste sønn snudde seg noen ganger fra rygg til mage når han var ca5,5mnd og da så jeg at det var så kontrollert at det helt sikkert var bevisst. Likevel gjorde han det omtrent aldri før han var ca 7,5mnd. Først når han var over 8mnd begynte han å åle seg, krabbe gjorde han når han han var 10-11mnd og gikk gjorde han når han var 13mnd. Omtrent samtidig begynte han å hoppe og løpe... Han begynte å gå 3dager før han begynte i barnehagen og første dag på tilvenning der fikk jeg spørsmål om han hadde gått lenge for han gikk så stødig. Så det at de ikke er først til å rulle/åle trenger ikke å bety at de vil være trege til å gå. Den yngste sønnen vår er helt motsatt, han rullet fra rygg til mage når han var 3,5mnd og fra han klarte det, så lå han og hylte på magen til han klarte å åle når han var ca 5,5mnd. 7mnd gammel gikk han langs møblene og nå er det nok ikke veldig lenge til han går utenfor møblene også. Og som en annen sier, det er nok veldig irriterende å høre når man ikke har barn som er tidlig ute, men det er utrolig mye mer behagelig når de er normalt/sent ute enn når de er litt tidlig ute. Det blir mye mer fall og blåmerker selvom man er aldri så oppmerksom og man må følge med hele tiden. Selv det å sette på en vaskemaskin er umulig å få gjort utenom sovetid.
Mjølkekua Skrevet 24. januar 2011 #18 Skrevet 24. januar 2011 Min lille, runde tjukkassøtnos er tung i baken ;-) hun lærte å rulle fra rygg til mage ved 5,5 mnd alder. Hun snurret rundt seg selv i store sirkler ved 6 mnd +. Fra 7 mnd rullet hun seg kontrollert tilbake på rygg. Og ved 7 mnd og en uke (som Lyn fra klar himmel), ålet hun seg fra den ene siden av rommet til den andre. Nå er det full fart og har vært det en uke. Hun viser ikke tegn på å krabbe / sette seg opp selv, men det stresser jeg ikke med. Det blir et helt annet aktivitetsnivå når de setter seg opp / reiser seg / krabber og åler. I stedet for å bekymre deg - NYT! Og - pakk ut grinda. Vi har brukt den fra hun var tre mnd., slik at hun blir vant til den. Hvis man putter barn som er mobile i en grind kan de ofte bli sinte. Barn utvikler forskjellig deler av seg selv i ulike perioder. Noen er motoriske, andre språklige eller sosiale. Vær stolt over det nydlige barnet og det som skjer. Jeg har en på 2 år, og den første tiden forsvant på et blunk, og når de er 18 mnd er alle barn ganske like når det gjelder motorikk / ferdigheter. Da spiller det ingen rolle om de var en mnd senere enn snittet eller tidlig ute.. Min nevø lærte seg å gå i en alder av 18 mnd! Men når han gikk var han stødig som fjell OG han snakker setninger med 4 ord klart og tydlig (det er tidlig!). Kiropraktoren hans sa at han var blitt ufattelig sterk i ryggen og at det er flott at de krabber så lenge som mulig for å bli sterk til de utfordringene de møter.
bitthen Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #19 Skrevet 24. januar 2011 Oii! Det ble mange svar ja, takk for fine ord, og så fint å høre at det er andre små som ikke er motoriske raketter Det var faktisk ganske deilig å lese for en litt betuttet førstegangsmams. Det verste er egentlig å se på hvordan han strever, beina som går som trommestikker i lufta mens magen er godt plantet i bakken og han kommer ingen vei. Så gråter han så sårt, han blir så voldsomt lei seg om det er noe, tårene renner i strie strømmer uansett om han ikke kommer seg framover eller om jeg ikke vil rugge vogna til han. Vi går til Fysioterapeut jevnlig, synes det er greit å få veiledning. Han følger jo sin utvikling, men vi prøver å hjelpe han siden han blir så frustert. Håper han tar et sprang snart. Finmotorikken er jo kjempegodt utviklet og han er veldig flink når han ligger på rygg. Og så er han litt bedagelig anlagt, blir fort lei om han ikke fiser noe.. Pappan opp av dage, hehe Men som sagt, godt å høre at det er flere som ikke er tidlig ute med allting
bitthen Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #20 Skrevet 24. januar 2011 Oii! Det ble mange svar ja, takk for fine ord, og så fint å høre at det er andre små som ikke er motoriske raketter Det var faktisk ganske deilig å lese for en litt betuttet førstegangsmams. Det verste er egentlig å se på hvordan han strever, beina som går som trommestikker i lufta mens magen er godt plantet i bakken og han kommer ingen vei. Så gråter han så sårt, han blir så voldsomt lei seg om det er noe, tårene renner i strie strømmer uansett om han ikke kommer seg framover eller om jeg ikke vil rugge vogna til han. Vi går til Fysioterapeut jevnlig, synes det er greit å få veiledning. Han følger jo sin utvikling, men vi prøver å hjelpe han siden han blir så frustert. Håper han tar et sprang snart. Finmotorikken er jo kjempegodt utviklet og han er veldig flink når han ligger på rygg. Og så er han litt bedagelig anlagt, blir fort lei om han ikke fikser noe.. Pappan opp av dage, hehe Men som sagt, godt å høre at det er flere som ikke er tidlig ute med allting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå