Gå til innhold

Noen som har født i ca uke 37 +/-?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk alt bra? Hvor stort var barnet ditt? Høyde og lengde? Noen "ekstratiltak" som sonde, pustehjelp eller andre komplikasjoner?

Skrevet

uke 37+4.. 2600 og 46 lang.

trengte ingen ekstra hjelp, han var frisk og fin.

men han var konstant trøtt så det var myyyye jobb for å gå i gang amming, men når det først kom i gang, gikk det strålende.

har hørt ie ttertid at babyer født i uke 37, ofte er veldig trøtte, at det er stor forskjell på uke 37 og uke 38.

Skrevet

du HI du vet at barnet ikke er prematurt om det blir født i uke 37?

det blir regnet som til termin. så om barnet ikke er sykt så skal det nå ikke være Noe galt...min jente ble forøvrig født uke 36+0 å var i teorien prematur men legene erklærte henne ikke-pramatur...hun var ikke bare 2500gr men 2950gr og hun fikk ikke engang gulsott, hjem etter 3 dager på barsel :)

Skrevet

38+0

Barnet var 3665 og 50, HO var 36. Stor baby som var klar for livet! Og jeg var ganske glad for at han kom da, tenk om han hadde blitt der inne en stund? :o

Skrevet

uke 36m 3000g og 47 cm. Ho. 37. Tatt med KS, litt pustevansker grunnet litt umodne lunger og vann i pga ks. Høy apgar- score. Lå i Kuvøse i et døgn. Vanskelig å få i han mar, måtte sondemates av og til. 10 dgr på sykehuset til han la på seg tilfredstillende og tok puppen. Nå er han helt pefekt passe chubby :)

Skrevet

Min ble født 37+0. Han var 3190 gram og 47 cm...:)

Akkurat passe stor og ingen problem... Han fikk litt gulsott, så måtte ligge i lys 2 døgn, men det kunne han like godt fått en uke eller 2 senere også ,så det hadde nok ingenting med det å gjøre...:)

Skrevet

Babyer som er født i uke 36-37 er som regel i fin form, og ja, de er ferdige.

Jobber selv på en avdeling hvor vi har syke nyfødte og premature. Etter uke 37 er passert er de ikke premature lenger. En baby født i uke 36 kan være litt trøttere en de som er født senere. Og det er en litt større sjanse for at barnet kan få gulsott (pga. umoden lever, jo mer prematur, jo større risiko for det. Men det er ikke noe alvorlig diagnose, og er lett å behandle). For mange for tidlig fødte er 35 den store sove/ikke spise uka. Når den uka er passert, er de fleste klare til å reise hjem. Så mest sannsynlig trenger dere ikke dra innom noen nyfødtintensiv hvis alt er normalt med babyen.

Lykke til.

Pusi -Høygravid-

Skrevet

Ja. Så vidt jeg har lest, så er man ikke prematur om man blir født i uke 37. Bare lurte på om det oppstod noen komplikasjoner fordi om man fødte i uke 37. Ligger her å teller rier i uke 37 + 3 og det ser ut som det tar seg opp, så jeg måtte bare vite hva jeg har å se frem til :) De fleste leger sier jo at det beste er å ha de inne så lenge som mulig, så det må jo være en grunn til det, mener jeg?

Takk for flotte opplysninger Pusi, og dere andre :)

Et spm til til de som vet. Jenta i magen min er estimert med +11.4%. Er det mye? Hva vil det si? Og kan det være grunnen til at hun ikke vil vente lengre? At hun blir for stor for å ligge der inne?

Skrevet

Kan jo være greit å få henne i uke 37 og ikke gå to uker over da :P Lykke til :)

Skrevet

Jeg fødte min nr 2 når jeg akkurat hadde passert 36 fullgåtte uker.

Gutten var 3100- gikk ned til 2900, men kom seg fort opp igjen. Måtte ligge et par døgn i lys grunnet gulsot ellers var alt supert :)

Må legge til at han sov mye de første ukene.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Min gutt kom i uke 35+0. Han var 2620 gram og 46 cm lang, og ingenting som stod på. Scoret bra på apgar score, eneste han hadde litt surkel på lungene, men fikk litt "motvind" så forsvant det med en gang. Han var født vaginalt. Helt normal fødsel og svangerskap. Smattet og pupp ville han ha med en gang, eneste jeg måtte vekke han ved måltidene, også sovnet han ofte når han lå ved puppen så jeg masserte ofte føtter etc og strøk litt ekstra på han for å vekke han.

Vi fikk komme hjem 4 dager etter fødsel. Ingenting som stod på for selv om han var prematur. Sterk og fin :))

Skrevet

Legene mener at det beste er at de får være lengst mulig i magen ja, men det er faktisk (frisk baby) sunnere for den å bli født i uke 37 enn om du går over tiden, pga komplikasjoner med morkake osv når du går på overtid. Og de fleste sier at de vil at de skal være lengst mulig i magen som i at de helst ser at de ikke kommer i uke 30-33 osv...men i uke 37 er det regnet som til termin og tror ingen leger ville sagt ååh,det beste er at den er der 2 uker til.. ;)

Skrevet

Hei HI! når de mener hun er 11+ eller noe sånt,så er hun ganske stor så det kan være like greit å få henne ut nå og ikke gå 2 uker over å få en 5 kgs baby;) hehe

Skrevet

Jeg klarer bare ikke la være å kommentere dette innlegget..Når ungen er født 3 uker før tiden så regnes han faktisk ikke for tidlig født, så ser liksom ikke hvorfor det skulle være annerledes i forhold til uke 40.

Skrevet

11% er IKKE mye, det er nesten ingenting!

Jeg fødte i uke 37 og ungen veide 4858g, hun var over 50% større enn gjennomsnittet..

Jeg har født mine barn 13, 15 og 17 dager før termin, alle fiks ferdige. Det er ikke alle som bruker 40 uker på å produsere et barn, det er et gjennomsnitt. Noen bruker 38 uker og noen bruker 41 uker...

Skrevet

Det er en grunn til at man går 40 uker gravid, og gjerne over?! Selv har jeg tatt to keisersnitt, og det blir satt opp max 14 dager før fødsel, fordi de vil være sikre på at babyen har det bra når den kommer ut. Jeg kjenner flere som har slitt med babyer i uke 36-37 men kjenner ingen som har slitt på samme måte med babyer født nærmere termin. Det er større sjanse for å ikke få til amming feks, det er større sjanse for mating med sonde, og gulsot. Det er større sjanse i det store og hele for noen komplikasjoner i uke 36-37 enn i uke 40.

Skrevet

Er egentlig ikke det altså, noe anderledes..altså om en unge født i uke 37 har gulsott,og er litt trøtt..så er det en annen som er født til samme tid og ikke har verken gulsott og er aktiv og våken. Akkurat som i uke 40..noen er litt sløve,noen er mye våkne, noen får gulsott å andre ikke...

+11% er ikke mye nei, det er litt..når jeg skrev det mente jeg ikke at ungen var diger:-p men +11% kan bli mer etterhvert som tia går..eller det kan bli mindre... men jeg selv er ganske lita å ville heller født en unge med + 11% i uke 37-38 enn å gå over termin ;) hehe

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. Alle mine venninner har barn og alle (det er mange barn tilsammen) har kommet før uke 40. 4 av mine venninner fikk alle barna sine i uke 37-38. De fikk beskjed av lege og jordmor at fra uke 37 så er det ikke noe større risiko å føde et barn enn det er i uke 40. Barna er fullvokst i uke 37. Det er større sjans for komplikasjoner hvis man går på overtid

Skrevet

Det er nettopp derfor jeg spør dere, fordi jeg vet ikke om det er mere komplikasjoner eller annet om jeg føder i dag eller om en-to-tre uker :)

HI

Skrevet

Så du mener at om man er 36+6, så er faren for komplikasjoner der, men så fort kolkken runder 00:00 så er man i sikkerhet? Nå skreiv HI 37 +/-, og det kan bety i uke 36 og det.

Skrevet

Da hadde vel hun skrevet 36+/- regner jeg med, siden hi oppgir at hun er 37+3 på vei?

Skrevet

Er jo bare å spørre føden:p

men når leger og jordmødre mener at æ føde i uke 37 ikke er prematurt OG regnes som til termin er det ala det samme som å føde i uke 40..er barnet friskt er det samme om du føder i uke 37 eller uke 40 (bare at i uke 40 er barnet litt "tykkere") de siste ukene, fra uke 35 så er det som skal til bittelitt modning og det å legge på seg. og når vi er inne på det, du har begynt med rier uke 37+3 dvs snart i uke 38, det er vanlig å føde i uke 38 også.. som legene sier 2 uker før å opptil 2 uker etter er da det blir født flest babyer (iløpet av disse 4 ukene) men uke 37 er samme som uke 40 (om babyen er frisk) bare str som er anderledes. Individuelle forskjeller forekommer jo..ingen barn er like..noen er små når de blir født i uke 37,pga næringsmangel osv men helt friske, noen er store men syke, osv...noen i uke 40 er friske, men kanskje preget av næringsmangel av diverse grunner eller bare er små..og noen er store..og noen er enda større :P

og med tanke på gulsott er det større sjanse å få det i uke 35-37 enn i uke 40..men også det er individuelt, noen i uke 35 får det ikke, mens enn annen i uke 40 får det... jah...men du skal ikke bekymre deg for barnet ditt, barnet er nok helt klar til å komme, når det kommer.. om det er idag, neste uke eller om 2 uker ;)

Skrevet

Hei.

Jeg vil bare si at jeg fødte (keisersnitt) en velskapt gutt på 3685kg og 52cm i uke 37+5, og hadde ingen andre komplikasjoner med han enn at han sleit litt med å få til ammingen, men det tok vi igjen :-)

Selv vil jeg si at jeg fikk beskjed denne gangen om at jo lengre jeg kom imot ul-termin (altså uke 40) jo bedre er det for babyen i magen, fordi man slipper endel småkomplikasjoner ved å få en baby med god vekt og vekst. Det fikk iallefall JEG beskjed om :-)

Lykke til med snart fødsel :-)

Skrevet

11% over ville gitt en baby på ca 3885 gram (om snittet på babyer fortsatt er 3500gr) til termin. Tre uker før termin vil jo babyen naturligvis være mindre enn det :-) 3200 gr kanskje? Om en tenker at babyen vokser ca 200 gr i uka de siste ukene :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...