Gå til innhold

Styrtfødsler..flere med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter nå nr.3 i april, og har begynt å tenke litt på fødselen. Har hatt veldig kjappe fødsler, og merker nesten ingenting til åpningsfasen. Har veldig sterke kynnere hele svangerskapet,så når fødselen faktisk er igang er det bare siste delen igjen.

Nå bor vi to timer unna sykehuset,så er veldig spent på om vi når frem idet heletatt før ungen er ute.

Er det flere her i samme situasjon? Hva gjør dere når fødselen starter og når pakker dere sykehusbagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra rienemine starta så gikk det 6-7 timer. MEN alt stoppet jo opp i 2 timer pga epiduralen og jeg var på sykehuset fra før ogmåtte ligge heeelt i ro pga begynnende svangerskapsforgiftning. Så hadde nok hatt fødsel på bare 3-4 timers tid om jeg hadde vært hjemme, uten epidural fra 2-3 cm åpning og fått rørt på meg. Moren min OG bestemora mi hadde styrtfødsler på hhv 45 og 30 minutter så er veeeldig redd for dette.

Når mine rier starta så var jeg skikkelig oppi fødselen og hadde sterke rier fra en gang, så kjenner ikke starten jeg heller.

Jeg pakker fødebag i uke 34/35(fødte i uke 37 sist) og drar nok til sykehuset så fort riene starter hvis det starter like intenst som sist! 20 min kjøring til sykehuset. Eneste problemet er at vi har en datter på 1,5 år, så må vente på barnevakten da....

Skrevet

Jeg har detmme måte som deg. Har hatt flaks og vert på sykehus når fødselen har startet de 2 andre gangene. Men denne gangen er planen og være hjemme. Jordmor sa til meg at jeg har den fordelen med at de har måttet ta vannet på meg. Huun mente jeg hadde en sterk forterhinne.

Men går vannet mitt hjemme tror jeg den lille kan komme i rakettfart hvor som helst :P

Jeg har termin om 4 dager og er meget redd for hva som kommer til og skje. Håper jeg rekker fram til sykehuset i tide ;) Har også 2 timer til sykehus.... Men jeg blir og dra med sykebil til sykehuset med en gang jeg kjenner at noe er på gang (når det blir vondt). Er det eneste jeg kan gjøre tror jeg! :)

Skrevet

Nå har jeg bare født en gang og det er bare noen dager siden, men styrtfødsel var det, 1,5 time fra vannavgang og første ri til hun var ute. Jeg hadde ikke pakket noe siden det var 3 uker til termin, men akkurat det er minste bekymringen siden vi bor så nært sykehuset og jeg ga beskjed til samboeren min om hva jeg trengte så han hentet. Hadde jeg bodd to timer unna sykehuset så hadde vi faktisk ikke hatt sjangs til å nå frem, så jeg tror nok det kommer til å være en bekymring om jeg skulle bli gravid igjen ja...

Skrevet

Kan legge til at jeg var hos JM 3 dager før fødesl (5dager før termin)

SP hadde gått mandagen den uken, så hu sjekka meg. Da hadde jeg 1cm åpning og var moden. Fikk beskjed om å ha baggen klar i bilen fra den dagen, for alt kunne skje når som helst. Hu "tippa" noe som hun normalt aldri ville si, at innen søndag ville han komme.

Hu fikk rett, vannet gikk lørdag 01.45 og kl 0528 var han ute.

Jeg kom inn med 4cm åpning, å visste ikke at det var i gang. Trodde kun det var kynnere :P

Skrevet

Min andre fødsel var unnagjort på under 1 time...

Jeg visste att jeg allerede hadde ganske mye åpning ett par uker før fødselen (5 cm), så jeg dro på føden når jeg fikk litt blod på papiret ved toalettbesøk (riene hadde ikke startet).

Da jeg kom inn på sykehuset gikk vannet og riene startet for fullt. Ca. 45 min. etterpå var han ute...

Så nå har jeg fått beskjed om å kontakte føden ved den minste mistanke om att fødselen kan være i gang... Også krysser jeg alt jeg kan for att heller ikke denne fødselen starter med vannavgang , da tror jeg nok ikke jeg kommer meg ut av huset engang (det er liksom når vannet går det virkelig starter, var sånn under min første fødsel også)...

Så, det jeg har fått beskjed om å gjøre er bare å kontakte de i god tid(måtte ikke nødvendigvis være 100% sikker på om det faktisk var fødsel på gang) , avtale hvordan vi skal komme (om vi bare skal ta sjansen på å kjøre selv, om de vil sende ambulanse eller om de evt. vil sende en jordmor i møte).

Og det var veldig viktig å si ifra att det gikk fort forrige gang, sånn de var klar over det:)

Sykehusbagen har jeg så smått begynt å pakke, men er bare i uke 33 ,så har bare pakket sånne ting som jeg har kjøpt nytt for å ha med... Men skal ha den klar til uke 36 tenker jeg, siden de to første kom noen uker før termin...:) Greit å slippe å stresse med pakking før man skal komme seg avgårde...;)

Skrevet

Hei! :-)

Samme her..... hatt 3 styrtfødsler som jeg nesten ikke har hatt vonde åpningsrier på, og hadde det ikke kommet blodslim så hadde jeg bare trodd det hadde vært sterke kynnere!

Har en sykebilfødsel bak meg, og dei 2 siste så hadde jeg bare flaks at jeg ble sendt ned til sykehuset for sjekk pga modenhet og at jordmor var redd jeg enten skulle føde hjemme eller i sykebilen igjen!

Denne gangen er det ekstra spennende i og med at morkaken hele tiden har ligget og stengt for åpningen....

I tillegg har jeg født opptil 14 dager før terminen, har minimum 2 1/2 times kjøring til sykehus og minimum 1 time til jordmorvakt, så det blir ei spennende tid rundt fødselen!

Skal på ny sjekk for å se om morkaken har "dratt" seg opp den 2 februar, og har den ikke flyttet seg fra åpningen da heller så blir det planlagt keisersnitt!

Har termin 25 april! :-)

Lykke til og klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...