Gå til innhold

Har alle babyer litt vondt i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har hatt mye vondt i magen siden hun var to uker, det er jo kolikk smerter, men kan jo neppe defineres som kolikk..

Hver enste gang hun har spist har hun en periode hvor hun må roe seg ned, gråter litt, prøver å prompe/bæsje, blir helt rød, og krever endel trøst stakkar.

Jeg masserer, raper, gulper og følger alle tips for å hindre at de får luft i magen, men dette får hun altså uansett...

det jeg lurer på, er alle babyer sånn?

Skal til kiropraktor på onsdag, så får vi se om det kan hjelpe. Synes jo så synd på henne!

Hun ligge rhver enste natt og stønner og presser, og gråter innimellom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tror det. Sannsynligvis er de som får mme mer utsatt. Tarmene er jo helt ferske, og det tar nok en god stund før de klarer å fungere som de skal!

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Her sliter vi med akkurat det samme! Har knapt sovet de siste par ukene fordi lillegutt er våken til tidlig morgen med magevondt :( Får jo så vondt av han og, det er fælt å se at han sliter og presser for så å vræle ut fordi det ikke hjelper. Jeg også masserer, raper, gulper og prøver å få han til å prompe, men det har ikke gitt noen gode resultater akkurat.

Men nå tror jeg vi har hatt et gjennombrudd. To netter denne uken har han sovet veldig godt, og det har vært netter etter dager hvor jeg (bevisst) ikke har spist hvete. Resonnerte meg fram til at han fikk luftsmerter samtidig med meg, og jeg får luft i magen av bl.a hvete/karbohydrater. Men da jeg kuttet ut dette sov han godt.

Helsesøster forklarte meg at det er mange babyer som reagerer på at mamma spiser melkeprodukter, så hun anbefalte meg å prøve og kutte ut dette. Men jeg spiser så lite melkeprodukter at jeg tviler på om det er problemet her. Vet ikke om det kan være noe å tenke på for deg?

Ellers er nok kiropraktor et godt alternativ, vi har det på lista vi og hvis det ikke blir bedre med "hvetekuren" :) Håper du finner en løsning på det! Det er ikke noe moro når bebisene har det vondt!

Skrevet

..forresten fikk jeg også anbefalt å drikke noen kopper med ammete (eller fennikelte) om dagen for å hjelpe mot luft i magen til bebisen. Om det har hjulpet så veldig mye er jeg usikker på, men det kan jo være verdt forsøket :)

Skrevet

Huff, jeg greier ikke kutte ut melkeprodukter... ELSKER melk, skjønner ikke hvordan jeg skal greie meg uten! dessuten er det ingen sammenheng, om jeg feks drikker melk, behøver hun ikke få vondt, mens en annen gnag kan hun få det...

Hvor lang tid går det fra man har spist noe til det er imorsmelka?

Skrevet

Åh, akkurat som om jeg skulle ha skrevet dette selv!

Lillegutt har hatt dager hvor han ikke vet hvor han skal gjøre av seg pga vondt i magen og andre dager hvor han er pludrende og glad, ikke antydning til luft i magen. Dette har forvirret meg stort, fordi jeg i likhet med dere har prøvd å kutte ut diverse ting (løk, brus ol), men kan ikke se noen direkte sammenheng med hva jeg spiser og når han har det vondt.

Helsesøster sa til meg at det tar en to-tre timer fra du spiser noe til det evt. går ut i melken (pluss/minus, siden dette har noe med forbrenningen å gjøre, og derfor er noe individuelt). Videre sa hun at det er lurt å prøve å kutte ut en ting helt i en uke for å se om det er noen endring, og så heller gradvis innføre den tingen igjen dersom baby ikke ser ut til å reagere noe annerledes enn før.

Jeg fikk forresten et tips av en vennine i går som jeg måtte teste ut med en gang, nemlig det å gi tran om kvelden (lillegutt er nettopp blitt en måned, så hurra for det!), dette gjorde jeg i går kveld og gjett hvem som sov uavbrutt i 6 timer for første gang? :D

Tranen skal visstnok smøre tarmene, slik at luften passerer lettere.

Noen som har erfaring med ammete?

Både med tanke på luft og med tanke på å øke melkeproduksjon?

Ellers må dere vite at dere ikke er alene, og at det går over (har jeg hørt ;))!

Kjekt å se dere her inne på Din baby, har fulgt dere begge siden barnimagen :)

Skrevet

tror det er vanlig, men ikke alle sliter med det. Vi har aldri hatt noen mageproblemer, til tross for at jeg har spist kål, løk, melk, osv osv. Hun fikk kun mm.

Skrevet

Jeg drikker ammete, men er ikke alltid like flink til å drikke det, så hender jeg klarer å hoppe over en dag. Vet ikke helt hva effekten er på luft i magen hos meg, men synes melkeproduksjonen er bedre (det kan selvsagt ha med amminga å gjøre og). Kjenner flere som har hatt god effekt av teen, men man skal vel helst drikke en 2-3 kopper om dagen, og der er ikke jeg flink nok :P

Tran du, det var smart :) Da gleder jeg meg til om en uke, når lilleprinsen fyller fire uker! Bruker du sprøyte for å gi eller tar han det selv?

Koselig å se deg her, har ikke vært så mye inne her siden lillegutt kom (merkelig hvordan dagene flyr hehe)! :)

Skrevet

Har fulgt med på begge dere selv, så veldig hyggelig å se dere her:)

Det er jo ikke store aldersforskjellen på de små våre:)

Tran, det skal jeg prøve! Gir bare d vitamin jeg nå, tenkte å drøye tran litt til, men da bytter vi!:) Er redd hun gulper og blir uvel av det, for det blir jeg...

Ammete, det øker jo produksjonen også? Det trenger jeg virkelig ikke, her renner det nesten over! Pumper og fryser ned litt, driver å planlegger at jeg snart skal få faren til å ha henne en hel natt, iallefall noen timer, så jeg kan SOVE!!! HAr jo ikke sover mer enn 2 timer sammenhengene på leeenge nå..

Nå har hun hatt en dag med nesten ikke noe vondt, bare litt små skrik innimellom, men hun skrek i hele natt...

Er slitsomt dette her gitt, men det er verdt det...:))

Skrevet

Har visst hatt økedøgn vi nå, han har spist alt fra hver time til hver andre :P

Magevondten virker tydelig redusert nå (bank i bordet!) etter at vi begynte med tranen, litt sutring bare og går fort over :D Så har nå i to dager hatt en glad liten plutt som snakker og smiler masse til mamma'n, og jeg blir jo så sjarmert :)

Ang. tranen, så har jeg gitt ham noen dråper fra en teskje rett før jeg skal amme, slik at tranen havner nederst i magen og ikke blir gulpet opp når jeg får ham til å rape. Planen var å bruke sprøyte i tilfelle han ikke likte smaken, men siden vi ikke hadde kjøpt sprøyte, testet jeg med skje. Og han ser ut til å LIKE smaken!

Når er deres født egentlig?

Det ser ikke ut til å være så mange dagene i forskjell på de :)

Theo ble født 21.12.

Ammeteen er nå i hus, og jeg gleder meg til første koppen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...