Gå til innhold

Erfaring med paypal eller finn betalingsgaranti?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noe for salg på finn.no og har fått en ganske så spesiell forespørsel så varsellampene mht svindel blinker. Kjøper tilbyr å betale via paypal eller finn betalingsgaranti... Pakken skal sendes til utlandet... Nå lurer keg på åssen de betalingsmåtene virker. Ser kjøper skal sette inn penger på en konto, og de blir overført til meg når kjøper har mottatt pakken. Men kan jeg kontrollere at pengene kommer inn på denne kontoen før jeg sender pakken? Kan jeg være sikker på at jeg ikke blir lurt om jeg bruker disse betalingsmåtene?

Skrevet

Hmm.har googlet litt, ser at det er flere smutthull for svindel både via ekte og fake paypalsider. Så da er nok denne henvendelsen like mistenkelig som den virket til å begynne med...

Skrevet

Neida...:)! Har benyttet paypal mange hundre ganger gjennom årenes løp siden jeg har brukt Ebay mye.

Dette er en sikker og lettvint betalingsmåte og ikke noe å uroe seg for:)! Du må bare opprette en "konto" der...Det er enkelt og så kan du sette deg inn i betalingsmåtene derfra:)!

Lykke til:)!

Skrevet

Signerer Miriamma. Paypal er 100% sikkert og veldig bra =)

Skrevet

Paypal forhindrer at selger får se kontonummer.

Brukt paypal mange ganger. Nå kjøper jeg aldri noe fra ebay uten paypal.

Finn har jeg ikke brukt.

På ebay må jeg betale, også sender de pakken når betaling er mottatt. Du kan vel sende pakken med postoppkrav, men om det virker i utlandet er jeg litt usikker. Da må de betale for å hente pakken.

Skrevet

Finnsbetalingsgaranti tror jeg ikke du kan bli lurt av, den skal forhindre nettopp det, for både kjøper og selger. Kjøper overfører pengene til en Finn-konto, og Finn bekrefter til deg at dette er gjort. Så sender du pakken, og når kjøper bekrefter å ha mottatt den overføres pengene til deg. Jeg har gjort dette flere ganger, synes det er en god sikkerhet.

Skrevet

Viss kjøper ikke bekrefter å ha mottatt pakken da.?? Den må vel være sendt med et slags sporingssystem??

Skrevet

Dersom kjøper ikke bekrefter vil pengene gå over til selger automatisk etter 10 dager. Kjøper vil få en forespørsel fra finn om pakken er mottatt etter 7 dager med info om dette.

Dersom kjøper påstår å ikke ha mottatt varen eller at den ikke er i den stand man forventer i hht. annonsen opprettes det en sak på dette.

Det er veldig greit om selger tar vare på kvitteringen man får på posten når man har sent pakken i tilfelle.

Men betalingsgaranti/ pat-ex er jo den sikreste netthandlingen man kan gjøre, både for kjøper og selger. Handler selv en del på Finn, og det er uaktuelt for meg som kjøper å betale forskudd på noen som helst varer. Vil ikke selger bruke pay- ex, blir det ingen handel med meg.

Det er jo klart at kjøper ikke vil betale forskudd og da, hva om det ikke kommer noen pakke? Og synes faktisk det er ganske ukritisk mtp utlevering av kontonr. til hvermansen og jeg da...

Skrevet

Var veldig i tvil selv fordi jeg bruker paypal når jeg handler på ebay. Men denne henvendelsen var så merkelig. Man byr da ikke MER ernn det man legger ut varen for på finn.no?! Undersøkte litt, og finn betalingsgaranti kan kun brukes i norge, så det hjelper lite. Vi googlet også brudekjolesvindel på finn og fant flere liknende saker, både av brudekjoler og andre ting. Viste seg at det er flere måter man kan svindles ved bruk av paypal. En dame fikk beskjed fra paypal om at pengene var satt inn, men hun ville dobbeltsjekke og logget på paypalsiden sin, der var kun hennes forespørsel på beløpet. ingen inbetaling. Beskjeden om betaling kom fra en falsk paypalside. Sjekket også opp betingelsene hos payapl, og dersom kjøper ikke mottar varen eller iallefall hevder å ikke ha mottatt den blir pengene tilbakeført. Dersom kjøper klager og er misfornøyd må man visst selv finne en løsning. Så er desverre ikke helt trygt. Men det jeg reagerte mest på var tilbudet overgikk prisen jeg spurte om, i tillegg skulle varen sendes til NIGERIA?! Er rimelig sikker på at de får en tilsvarede NY brudekjole der nede for en brøkdel av den prisen jeg ble tilbudt. Ser ut som et soleklart svindelforsøk spør du meg. Har kontaktet finn.no ang saken.

Når jeg handler på finn og ikke kan gjøre opp kontant ansikt til ansikt er postoppkrav den måten jeg benytter meg av. Kan muligens bli lurt her også. Men om man åpner og sjekker på postkontoret har man iallefall vitner på at man ikke har fått det man hat betalt for. Alle parter befinner seg da i Norge, så i værstefall kan jo saken lett anmeldes.

Skrevet

Ohoookey, NIGERIA, ja!! DA skjønner jeg at du stusser, hehe. Det må jeg si at jeg hadde gjort selv ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...