Gå til innhold

Vi har kommet i en vanskelig situasjon ang. bolig. Hva kan vi ha krav på/få hjelp til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har 5 barn tilsammen.

Vi har begge fast jobb, men jeg går i et vikariet i 100% stilling som jeg forhåpentligvis får fast etterhvert (har perm. fra min faste stilling på 75%)

Min samboer har vært gift før, og de opparbeidet seg dsv. en god del gjeld. Lang historie om hvorfor og hvordan som gjør at jeg forstår hvordan det gikk slik, men den tar jeg ikke nå.

For å få livet på rett kjøl søkte han om gjeldsordning og dette fikk han.

Denne 5 års perioden er nå over, og namsmannen har sendt ut bekreftelse på dette til alle kreditorene. Men, så lett er det ikke.. Sambo får hjelp fra namsmannen til å få ordnet dette, men det tar lang tid.

Jeg har bestandig hatt økonomien på G, og lært sambo hva god økonomi er. I dag har vi det godt økonomisk. Tjener forholdsvis godt begge to. MEN pga denne gjeldsordningen som han har hatt og ikke får dokumentert fra alle kreditorer at er oppløst byr dette på problemer for huskjøp. Han har fulgt opp ordningen til punkt og prikke, så det ligger ikke der. Godtar ikke siste kreditor det namsmannen har skrevet blir det rettsmøte av saken. Vi har hatt is i magen og tenkt som så at jaja, vi får bare spare litt penger til hus mens vi venter.

Men i dag fikk vi beskjed fra huseieger at hun må ha huset selv slik at vi må flytte ut innen 3 måneder.

Vi bor på et tettsted der det er veldig stor etterspørsel etter både å kjøpe og leie, og veldig lite å oppdrive av begge deler. Vi aner ikke hva vi skal gjøre!! Ikke får vi kjøpe og å finne stort nok å leie er nesten umulig! Vi tjener jo bra så å betjene et huslån hadde ikke vært noe problem. Men når vi ikke får kjøpe ja da.... Hva skal vi gjøre?? Jeg søker råd og tips om hvor vi kan henvende oss.

Hva har vi krav på??

Fortsetter under...

Skrevet

Tror nok ikke dere har krav på noe.

Dere får finne noe å leie frem til dere får ordnet opp.

Oktavistar bodde 1 år(tror jeg det var) i en leilighet på 45 kvm(mener jeg det var).

De var da 10 stk.

Skrevet

..ja d var jo oppløftene.. Kunne du sett for deg å bo slik??

Skrevet

Du kan enten finne noe nytt å leie. Det går ann å bo i en liten leilighet midlertidig slik av noen av barna deler rom. De forstår nok at det er midlertidig. Du har med denne løsningen mulighet til å spare opp en god del penger til kjøp av bolig med tanke på billigere leie enn nå (kanskje) og tid.

Et annet alternativ dersom dere ikke er gift er at du kjøper et hus og han leier av deg igjen slik at dere betaler lik sum. Han kan eventuelt batale alle de faste avgiftene som vann, strøm osv. Når han har fått orden på sakene kan han kjøpe ut halve boligen slik at dere eier 50% hver.

Skrevet

Om dere ikke finner, eller får, noe annet å leie så må dere ta kontakt med NAV/sosialkontoret slik at de kan hjelpe dere med en kommunal leilighet eller noe lignende så dere ikke blir satt på gata med barn.

Skrevet

Hvis han har gjeldsordning har jo alle kreditorene PÅ FORHÅND godkjent betalingsplanen for 5 år. Dermed skal ikke namsmannen inn i bildet på denne måten......

Annonse

Skrevet

Sambo henvendte seg til NM for hjelp da han fikk problemer med dette.

Leiligheten vi leier i dag er slik at barna må dele rom, problemet er at det er IKKE leiligheter å oppdrive!! D finnes ikke, og kommunen har nettopp tatt imot asylsøkere som har fått det lille de hadde av komunale..

Jeg tjener ikke nok til å få lån alene. Jeg tjener godt nok i utgangspukntet, men her er husene dyre, og med en årsinntekt på ca 320000,- er ikke dette nok rett og slett! Dette har vi allerede prøvd!

Samo tjener ca 500000,- i året, så hadde d vært omvendt hadde d ikke vært noe problem, men sånn er d ikke.

Det er generelt vanskelig å få lån akkurat nå har vi fått hørt pga krisetiden som har vært.

Er bare veldig fortvilet akkurat nå! Regner jo med, håper iallefall at det blir en ordning ang dette med saken namsmannen skal se på.. Hadde jo planer om å flytte herfra så fort d kom i orden.. Passer bare veldig dårlig nå som det ikke er kommet i orden.

Tenker også på barna som kanskje må flytte flere ganger pga dette. Vi har bodd her i 5 år og de har alle kameratene sine rundt seg og jeg kan se jobben min fra huset. Disse sistnevnte ting er jo selvfølgelig bare bagateller, men det er litt svart akkurat nå

Skrevet

Dere bor ikke i en by som har Obos eller lignende? Da betaler man jo kun et innskudd, og husleie ved siden av. Kan hende du hadde fått lån til et slikt innskudd?

Skrevet

Går en reklame på radio om en bank som låner penger selv om en har betalings anmerkninger. Men husker ikke hva de heter. Man må ha pant i bolig.

Skrevet

Man betaler ikke kun ett innskudd i OBOS.

Leilighetene selges som andre leiligheter, men de med medlemskap kan gå inn når budrunden er over og kjøpe leiligheten til høyeste bud. Den med lengst ansiennitet i OBOS får forkjøpsretten.

Skrevet

Jeg bor i OBOSleilighet selv, og betalte kun 500 000 i innskudd. Betaler husleie i tillegg.

Skrevet

Kanskje noe spesielt da. Har ikke hørt om det.

Ellers er det slik jeg skrev.

Her er en oversikt over obos leiligheter og priser.

https://obos1.obos.no/obosannonsen/oa/obosannonse.jsp

HI

Kanskje dere blir nødt til å leie to leiligheter og dele dere opp. Kun frem til alt er ordnet opp i.

Annonse

Skrevet

Kjøper man ny OBOSleilighet er det sånn. Har vært det på alle de nye OBOSleilighetene jeg har sett på. Får til og med nye rekkehus der det er innskudd på f.eks 1,5 mill. Har også vært sånn når folk jeg kjenner har kjøpt. Er mange steder det er igjen ledige leiligheter etter at byggingen er ferdig, var slik med min, og jeg kunne flytte rett inn.

Skrevet

Er vel forøvrig vanskelig for HI å leie to leiligheter når det er så mye konkurranse om leilighetene at de ikke får tak i en en gang. ;)

Skrevet

Ja det kan hende, men man må bare prøve.

Kanskje lettere å få tak i to små leiligheter enn en stor?

Skrevet

Sjekk om dere kan få lån via husbanken. Det er kommunen som behandler disse søknadene og de ser mer på helhet enn vanlige banker, selv om betalingsevnen skal være god nok til å betjene. Ring servicekontoret i kommunen for å sjekke hva som er saksgangen. Be om samtale med saksbehandler og se hva dere kan få til.

Skrevet

Hvis gjeldsordningsperiodener over kan vel kreditorene ikke lengre bestemme om dere skal kjøpe bolig?

Vet det er en 2 års karenstid etterpå hvis han skulle arve eller lignende så går pengene til kreditorene.

Har vært borti flere jobbmessig som har kjøpt bolig under gjeldsordning forutsetningen er at det er en nøktern bolig og man ikke betaler avdrag på boliglånet kun renter.

Ta kontakt med kommunen for startlån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...