Milla-Mamma til 3 Skrevet 22. januar 2011 #1 Skrevet 22. januar 2011 Etter lang tid med bekymring og uro og angst fikk eg belønning. alt gjekk strålande!! Vi var på vekstkontroll 11 dager før termin. Jento vår blei målt til 2980gr og alt var bra. Hode var godt ned i bekkenet. Siden romjula har eg harr litt småvonde kynnere innimellom og tenkte å be om en sjekk når eg først var der oppe. Første fødsel gikk unna på 3,5t og vi bur 1,5t fra sjukehuset. Ei jordmor sjekka meg og, 3cm og godt moden! Siden eg har lang reisevei så snakka vi litt fram og tilbake og de gav meg valget. Eg kunne bli satt igang med å stikke hol på fostervannet, eller komme igjen neste modning eller mandag osv. Det var opp til meg.. Meg og mannen tenkte som så at det blir ikkje mindre smertefullt dagen etter eller mandag, så vi hoppa i det. De sendte oss i kantina for litt middag og lade batteri også satt de meg på drypp i 2 timer for å få "spenst" på vannblæra. Eg hadde ingen smerter og meg og mannen satt med iPad å prata å tulla. Kl 16:00 kom jordmor å tok vannet. Ei ung, nyutdanna morsom JM som lagde fantastisk stemning på fødestova. Ho sjekka åpning, 4cm, fremdeles ikkje vondt. Ho kobbla på drypp kl 16:30 siden eg ikkje kom igang med egne rier. Eg begynner å kjenne sterke kynnere, men det var ikkje vondt. Eg gikk rundt på fødestova for å få babyen nedover på ein måte..ville ha ting i gang Kl 17:00 look de første småvonde riene, som at de tok litt tak..... Eg stod ved sengen å hadde CTG registrering på meg. På skjermen der var det ei klokke, og den viste 17:10 da eg spurte når JM evt kunne sjekke meg igjen. Ho sa etter to timer.. Men me lagde avtale kl 18 Det begynte å ta seg opp og eg kjenner takene i ryggen og litt heilt nede i magen. Ikkje som mensvondt, men som press. Kl 17:30 må eg bøye meg litt over sengen og vil kromme meg litt når riene kommer.. De er uregelmessig og varer kort, så JM dobbler dryppet for å sjå om da kan hjelpa. No er riene vonde, men heilt levelige. JM ligger fram lystgassen til meg og spør om eg vil prøve. Eg synst ikkje eg hadde vondt nok for å begynne smertelindring og ville "spare" den. (ville på forkant av fødselen føde uten smertelindring, men visste ikkje om eg turte. Så vi avtalte epidural om det ble for ille) Ca 17:45 begynner eg å supe lystgass og blir småbrisen. Eg knekker i beina under riene og tviklemmer lakenet mens eg står under rien. Eg vil opp i sengen å kvile meg. Mellom riene var eg smertefri. Eg legger meg på siden i sengen og får ein ny og kraftig ri. Eg hører at eg hikster litt i masken. Rien går over og eg sier at no er det ikkje morsomt lenger.... Eg ligger på siden og veit ikkje kor eg skal gjera av beina mine under riene. Kl er 18 og JM holder avtalen. Hun sjekker, GLISER og sier at veit du ka? Det er ingen kanter igjen, full åpning. Eg sier, hæ tuller du? Pressriene begynner straks etterpå og kl 18:15, 45 min eg fikk vondt kommer prinsessa vår ut i verden. 2880gr, 45cm og 36 i hodet. Eg ba om god hjelp når hun skulle ut, så hun stod 5 min i åpningen å tøyde
Milla-Mamma til 3 Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #2 Skrevet 22. januar 2011 Ett skrubbsår og 1 pyntestipng. Fikk veldig skryt av jordmor og ho syns eg var ei fødekvinne Gled deko, da er fantastisk og eg trudde aldri eg skulle dø av smerte. Det gikk så fint.
Ella78 m/ A&M Skrevet 22. januar 2011 #3 Skrevet 22. januar 2011 Gratulerer så mye med jenta!! Høres ut som en flott fødsel!
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 22. januar 2011 #4 Skrevet 22. januar 2011 Gratulerer masse med jenta deres =)
2tettebabyer Skrevet 22. januar 2011 #5 Skrevet 22. januar 2011 gratulerer så mye :-) husker selv jeg slet med hvor jeg skulle gjøre av beina mine under fødsel :-) hehe... fint at alt gikk bra :-) var det vondt å stikke hull så vannet ditt gikk??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå