Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #1 Skrevet 22. januar 2011 Og så skille seg, om man ikke finner lykken... er i en diskusjon, der noen sier 4 og andre 6 år.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #3 Skrevet 22. januar 2011 noen som vet helt sikkert? hva om en på 30 gifter seg med ei på nesten 50? vil de bli mistenkeliggjort? jeg mener så absolutt det. Kan de skille seg med en gang oppholdstillatelsen er i boks? hun er etnisk norsk, han fra algerie eller egypt eller tyrkia (hihihi litt usikkerhet ute og går her ja...)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #4 Skrevet 22. januar 2011 Det er 3 år. I det thailanske miljøet er det VELDIG kjent og de fleste skiller seg etter akkurat 3 år.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #5 Skrevet 22. januar 2011 nei jeg vet med sikkerhet at det ikke er 3 år, mulig det var det før, men er ikke det nå lenger. Eller innad i utenlandske miljøer, mulig, men ikke etnisk norsk-utelandsk..
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #7 Skrevet 22. januar 2011 Du må søke opphold for et år om gangen 4 ganger. Får man alle disse innvilget og søker for femte gang blir oppholdstillatelsen permanent. Og joda, mistenkelige forhold blir ofte sjekket...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #8 Skrevet 22. januar 2011 i tillegg må den norske personen tjene enn viss sum, hvis ikke blir det ikke godkjent første gang.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #9 Skrevet 22. januar 2011 Dersom man er gift med en norsk statsborger og bor i Norge teller årene dobbelt, og man må har 7 år tilsammen. DVS 3,5 år i Norge som gift så har man norskt statsborgerskap. Er selv gift med en tidligere tyrkisk statsborger. Dersom hun er 50 og han er 30 vil de i utgangspunktet ha store problemer med å få familiegjenforening, sepsielt fra de landene du nevner pga den utbrette "bruken" av proforma ekteskap. Det med at den norske part må ha en viss sum for at ektefelle skal bli norsk statsborger stemmer ikke, men for at de skal kunne få familiegjennforening kreves det at man har en jobb der man kan klare å forsørge ektefellen.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #10 Skrevet 22. januar 2011 Ja for all del, sørg for å få mer dritt inn i landet! det holder snart nå vel. Finnes det fortsatt så mange naive nordmenn som gjøre disse menneskene slike tjenester???!!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 20:36 her. Joda, det finnes nok av dem som er villige til å inngå proforma ekteskap. Vi bor i Tyrkia og ser det innimellom, men skjeldnere og skjeldnere takket være at det blir vanskligere og vanskligere å få familiegjenforening til Norge.... Jeg ser nytten av dette for å unngå proformaekteskap, men det er utrolig leit for dem som har reele ekteskap som faktisk får avslag eller må vente i evigheter for å få visum.. Ei venninne av meg hadde bodd her nede i 7 pr, hun og mannen hadde 2 barn sammen, alikevel måtte de vente 13 mnd på familiegjenforening. Og i disse mnd måtte jo hun og barna være i Norge fordi hun måtte ha en jobb for å kunne forsørge dem for at de skulle få innvilget familiegjennforening...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #12 Skrevet 22. januar 2011 Jeg kan ikke skjønne at det tar så kort tid som 3,5 år? Om man må søke 4 ganger som en her sier..hva skal til for å få godkjent hver gang? hva om man får nei en gang? hva om de er fryktelig mistenksomme i utgangspunktet? Nei, er ikke jeg som skal gifte meg.....jeg barel urer på hvordan systemet er. Det virker litt slapt..
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Hvem-kan-bli-norsk-statsborger-ved-soknad/#botid Der står det jeg prøvde å forklare ovenfor. Hva er det som virker slapt? Hvis de er frykktlige mistenksomme så får man ikke familiegjennforening i første omgang.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 vi må være gift i 5 år og mannen min må ha bodd tre år i norge med oss før han har krav på å bli norsk statsborger.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #15 Skrevet 22. januar 2011 5 år ja, nå snakker vi. jeg synes det er slapt at så mange kan utføre proforma..
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #16 Skrevet 22. januar 2011 Må bare "point out" at oppholdstillatelse og statsborgerskap ikke er det samme. Min franske venninne må ha bodd her i 7 år og ha tatt en test i norsk språk for å få innvilget statsborgerskap. Men jeg kan ikke reglene for oppholdstillatelse.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #17 Skrevet 22. januar 2011 men man kan vel ikke skille seg før man har statsborgerskap vel???
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #18 Skrevet 22. januar 2011 22:42 skriver at de har vært gift i 5 år, men bare bosatt i Norge i 3 år. Da er vi tilbake til de dobbeltårene jeg forklarte tidligere, altså at de regnes dobbelt og at de til sammen må være 7 år. Det er også et krav at man skal ha bodd i Norge 3 av de siste 10 årene. Dersom din franske venninne ikke er gift med en norsk statsborger stemmer det at det er 7 år før man kan søke om norkst statsborgerskap. Dersom du tenker på permanent bosettningstillatelse så får man det etter 3 år i Norge på godkjent oppholdstillatelse. Bosetningstillatelsen gjelder i 2 år og man er ikke lenger avhengig av å f. eks være gift med sin norske partner lenger.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #19 Skrevet 22. januar 2011 23:24 her, igjen.. Ser at jeg leste tråden litt kjapt. Hvorfor må dere ha vært gift i 5 år, det stemmer da ikke? I prinsippet må man bare ha vært gift i 3.5 år, dersom man oifter seg den dagen man får innvilget familiegjenforening. Men dersom man giftet seg året før man fikk innvilget familiegjenforening så har man altså etter 3 år i norge vært gift i 4 år 3+4=7 år tilsammen = statsborgerskap...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2011 #20 Skrevet 22. januar 2011 23:24 her Man kan jo skille seg nårtid man vil, men dersom man skiller seg før man har fått innvilget permanent bosettingstillatelse så har grunnlaget for oppholdet i Norge falt bort, og dermed mister man oppholdstillatelsen. Men dersom man skiller seg etter at man har fått bosettningstillatelse så kan man fremdeles være i Norge, men da tar det 7 år før man kan søke om statsborgerskap.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #21 Skrevet 23. januar 2011 OM de blir mistenksomme, bruker de da lenger tid til å godkjenne de 4 søknadene om opphold?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #22 Skrevet 23. januar 2011 Hvis de blir mistenksomme sette de igang etterforsknin for å undersøke mulig proforma. Hvis det er snakk om at ektefellene er registrert på samme adresse, men ikke bor sammen f. eks, kan politiet komme på besøk, sjekke at tannbørsten til begge er på plass, at det er klær i kommoden osv.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #23 Skrevet 23. januar 2011 Jeg er mot ukontrollert innvandring, men syns det er overdrevet når man ikke får fred i sitt eget hjem pga slik mistanke.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #24 Skrevet 23. januar 2011 Det er slettes ikke uvanlig med slike hjemmebesøk. Under intervjuet du skal igjennom der du legger frem dokumentasjon på hele privatlivet deres, slik som private bilder, hotellregninger osv, kan spørsmålene bli svært nærgående. Jeg har hørt om tilfeller der det har blitt spurt om hvilken sexstilling partneren foretrekker, eller når de sist hadde sex, hvilken side av sengen partneren sover på osv.... Under våres intervju gikk det relativf "rolig" for seg. Jeg la frem bilder og fortalte om fortiden våres. Da han seinere kom til Norge fikk vi ved et par annledninger tlf fra politiet som sto utenfor leiligheten våres og ville komme inn. Men disse oppførte seg fint. Det var hos oss ikke misstanke om proforma, men stikkprøver som ble tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå