Gå til innhold

Vurderer å gi opp ammingen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt er 4 mnd og har fått flaske fra han var 1 uke gammel fordi jeg sannsynligvis ikke har hatt nok melk. Det har hele tiden fungert fint å amme og i tillegg gi flaske. Inntil for noen uker siden... Han har nok innsett at pupp krever mer jobb og at det er enklere å spise fra flaske. Jeg har jobbet hardt for å holde oppe produksjonen de siste ukene, men det begynner å bli slitsomt. Jobber utrolig hardt for at han skal spise litt fra puppen. Det skal også sies at han ikke er veldig matglad i utgangspunktet, og det hjelper derfor heller ikke at han egentlig bør være skikkelig sulten.

Har virkelig ikke lyst til å slutte å amme, men dette begynner å bli skikkelig masete og det viktigste bør jo være at han får i seg nok mat, fra pupp eller flaske. Må jo ofte pumpe for å holde produksjonen oppe ettersom han ikke alltid vil ha.

Vurderer nå å slutte og stresse rundt dette, og i tillegg starte så smått med grøt. Kanskje han er mer glad i det... Kommer selvsagt til å fortsette å amme, men med den tanken at mister jeg melka, så gjør jeg det.

Hva er deres tanker rundt dette? Noen tips til hvordan få han til å like puppen? Har forøvrig byttet tilbake fra smokk 2 til 1 av Dr Brown for at han skal måtte jobbe litt mer. Har også fått nesespray for å stimulere utrivningsreflekseb uten at det hjelper nevneverdig. Og jeg har hatt dager med full fokus på amming.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel prøvd å amme ham på et mørkt, stille rom? Mange babyer blir litt for travle og nysgjerrige når de blir 3-4 mnd gamle, at de liksom ikke helt har "tid" til å suge pupp, og da kan det gjerne hjelpe å minimere sanseinntrykk når man skal amme dem.

Ellers får han jo i seg viktige antistoffer sålenge han fortsatt ammes en liten skvett her og en liten skvett der, så jeg hadde ihvertfall ikke hatt noen betenkeligheter med å gå over til flaske hvis jeg var i samme situasjon som deg!

Skrevet

Takk for svar! Skal prøve litt mer å amme på et mørkt rom, har foreløpig kun prøvd det om kvelden.

Det er rart med det, men jeg syntes faktisk det er utrolig trist hvis dette altfor tidlig fører til ammeslutt. Trodde ikke jeg skulle ta dette så tungt, men mye uventet som skjer når man har fått barn:-) Noe med den nærheten og spesielle ammingen gir... Og så er det jo så synd at han ikke vil ta puppen når jeg har melk! Pumper hver kveld ut ca 75 ml, og man må jo regne med at han får i seg enda mer.

Det vil kanskje hjelpe at jeg slutter og stresse med dette- det kan jo også påvirke produksjonen negativt. Men det er vanskelig når man er livredd for å miste melka...

Helt fantastisk å få en liten babis, men gud så mye bekymringer:-)

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg når snuppa var rundt 5mnd, og jeg må ærlig inrømme at jeg gav opp. Jeg slet med å få hun til å ta puppen, ikke var hun begeistret for å jobbe med å suge og av og på flaskenekt i tillegg gjorde at jeg bare måtte gi meg. Hun fikk ikke nok av meg lenger, og vi hadde begynt med grøt i tillegg så hun var plutselig vant med å få alt inn med teskje :)

Etter mange netter hvor hun våknet oftere enn vanlig, mye sutring på dagtid, amming i 45min istedetfor 10 så bestemte jeg meg for å gi meg. Jeg pumpet meg vel en 3 uker og gav til hun på flaske i tillegg til mme, men gav meg helt med dette en ukes tid før hun ble 6mnd. Jeg var helt utslitt, alt jeg tenkte på var mat for hun, om hun hadde fått nok, om hun ville ha igjen etter 1time eller 3. Snakket med helsesøster om dette og hun sa at vi skal jo tross alt leve vi mammaer også. Det var litt vanskelig der og da men jeg har hvertfall fått det utrolig mye bedre etterpå. Snuppa sover godt om natta (frem til hun fikk ørebetennelse natt til igår) men har nå gitt hun kun vann på natta i en uke og det går kjempe fint. Jeg har energi til å stå opp med hun om morgenen igjen, er roligere ang måltidene hennes og hun er mett og fornøyd. Nå er hun 7mnd i morra og spiser grøt, frukt, brødskive og (noen ganger) middag i tillegg til mme.

Ville bare fortelle deg at det virkelig ikke alltid er verdt å holde fast på ammingen for en hver pris. Jeg er lei av å høre om det ammehysteriet som er her i landet. Visst er det enkelt med bare puppen å tenke på, og det er vel og bra med antistoffene, men du har jo ammet i 4mnd, tenk på det du har klart, heller enn å se det som et nederlag. Alle mammaer er forskjellige, alle babyer er forskjellige og vi er alt for flinke til å sammenlikne oss med alle andre. Mener ikke at man skal gi opp amming for flaske dersom alt går fint, men at det ikke er noen vits i å slite seg helt totalt ut for dette, så viktig er det bare ikke!

Skrevet

Kanskje du kunne kutte helt ut flaska. Så kan han bare ammes og så kan du gi han litt grøt i tillegg. Siden du pumper ut såppas mye på kvelden (det er vist da en har minst melk), så tror jeg du har mer enn nok melk. De vil jo bare ha mat litt oftere om de ikke får nok melk ved et måltid.

Men om han nekter å bli ammet, så må du jo selvfølgelig gi han flaske. Har hatt for lite melk til baby nr. 1 og baby nr. 2, og har ikke fått til å fullamme før de har vært 2 mnd. Kan vel si at melkeproduksjonen min var nede i 0 med begge av barna i perioder. Ammet først og så fikk de flaske etterpå. Prøvde ammete, nesespray og tabletter for å få igang produksjonen. Med nr. 3 så tenkte jeg å ikke stresse med denne ammingen, og med han så har det gått knirkefritt. Har gitt MME 3 ganger bare for å prøve om han vil ha det.

Lykke til.

Det viktigste er ihvertfall at babyen får i seg nok melk. Enten ved hjelp av MM eller MME.

Skrevet

Hei du tappre kvinne!

Jeg synes ikke amming skal være slik mas. Selv strevde jeg veldig og måtte gi opp mye tidligere enn deg. Jeg angre faktisk på at jeg ikke ga opp før fordi jeg slet meg helt ut og bare gråt og gråt fordi jeg følte meg mislykket. Enn om du bare gir deg selv all verdens ros og er fornøyd med at du faktisk har ammet så lenge! Gi flaske slik at babyen får nok mat også koser du deg med babyen istede for at du ikke har mer energi igjen til babyen fordi du er utslitt.

For å være helt ærlig så synes jeg 75ml virker ganske lite, ikke for å ta motet fra deg, men...

75ml var det jeg kunne pumpe da jenta mi var 5-6uker... Kanskje er babyen din rett og slett sulten og blir mettere av flasken?

Hvis du ikke vil gi opp amming så kan du jo prøve å la barnet ta pupp først også flaske, men da ville ikke jeg styre med pumpe i tillegg.

Lykke til!

Du har gjort en strålende jobb så langt og det er helt ok å ikke amme lengre. Norge er en av få nasjoner som ammer så lenge. I mange land ammes ikke barn i det hele tatt og likevel voser de opp sunne og friske.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Mini er 4,5 mnd og jeg har en lang og kronglete ammehistorie bak meg...med masse stress om å få i seg ammete, nesespray, havregrøt, vørterøl og gud vet hva. For ikke å snakke om pumping og "tvangshvile"! Jeezez sier jeg bare! Herregud for et stress! De siste par månedene har han fått MME i tillegg, først litt på kvelden, og så til hvert måltid egentlig. Han begynte med grøt 2. januar. De to siste ukene har jeg hatt et leit (og forferdelig kløende) eksem på puppene, og har måttet smøre med kortisonsalve. Derfor har jeg ikke kunnet slenge frem puppen når som helst, har jo måttet vaske dem grundig først hehe..og det er jo ikke like lett overalt. Dermed har det blitt minimalt med amming, men jeg føler bare at nå orker jeg ikke stresse mer. Mini har det utmerket, han er strålende fornøyd, og puppen er mer koseklut, f.eks på kveld/natt, når han er overtrøtt og lignende. Og mamma har det også utmerket! Jeg er mindre stressa, mindre irritert, mindre deppa, og jeg tror samboer også merker at ting er blitt bedre.

Morsmelk er best, ja det vet vi. Men når man har prøvd så lenge som oss, så synes jeg faktisk det er lov å legge det ned. Jeg nekter å si "gi opp", for det er ikke det vi gjør!

Skrevet

Ingen andre land enn Norge har fullamming til barnet er 6 mnd som mål...det er dessuten kommet undersøkelser som peker på at barn som fullammes til 6 mnd har mer allergier og astma enn de som får grøt og mme... Slutt med god samvittighet.

Skrevet

Synes du er kjempeflink som har holdt på så lenge! Her måtte jeg slutte da jenta var ca 4 uker, siden hun rett og slett ikke ville ha pupp, tror hun ble født med brystverging! Hadde problemer helt fra starten, og holdt på med amming i 1 time av gangen, så måtte vi gi mme etterpå, og så pumpa jeg i en time. Når HS sa at jeg måtte amme/pumpe hvertfall hver 3. time, holdt jeg på å dø, å gi flaske og få henne til å sove tok jo ca en time, så da var vi oppe i 3 timer pr måltid, når skulle jeg få tid til å pleie meg selv? Hun ble aldri mett, så hun gråt, og jeg gråt, siden jeg følte meg mislykket, alt var bare sorgen, jeg begynte å mislike å være mamma, følte at jeg ikke klarte å være glad i jenta siden hun ikke ville amme og jeg forbandt henne bare med stress og sorg.

Da sambo fikk meg til å slutte å presse meg selv, og vi begynte å gi flaske gikk alt bedre. Det var tungt der og da, jeg gråt og gråt ustanselig i mange dager. Men nå går det bra, selv om jeg så inderlig savner den nærheta man føler når man ammer.

Det ble en helt ny hverdag for meg da jeg slutta å amme, nå har jeg energi, livslyst og er utrolig glad i tuppa vår! Så vil råde deg til å kjenne etter om du klarer mer, om du vil gjøre en innsats for å få mer melk, eller om du virkelig er ferdig. Du bør ta kontakt med en ammehjelper før du bestemmer deg, jeg fikk hvertfall mange gode råd og tips derfra.

Lykke til! Og husk at det viktigste er at babyen er mett og fornøyd :)

Skrevet

Takk for alle hyggelige ord:-) Har bestemt meg for å iallefall begynne så smått med grøt til uka, så får vi se hvordan det går. Kommer til å fortsette litt til med ammingen- er ikke klar for å gi opp ennå. Bryr meg ikke om hva andre sier, men har selv veldig lyst til å amme litt lenger.

Gir forøvrig alltid pupp før flaske. 75 ml er sikkert ikke veldig mye, men jeg har jo hele tiden visst at jeg ikke har nok melk, så det er forsåvidt greit. Men det er jo bedre med litt morsmelk enn ingen.

Tror absolutt mini fint kan leve på MME, selvom morsmelk selvsagt er det beste. Er nok også en litt egoistisk greie det her- at man som mamma har lyst til å amme.

Tipper alt blir enklere og mindre bekymringsfritt med barn nr 2, hehe.

Skrevet

Skjønner følelsene dine!

Min gutt er nå 6 mnd og 2 uker.. Han har hatt puppenekt i 10 uker nå.. Jeg har pumpa og gitt på flaske.. Etter en liten stund ble det rett og slett ikke tid til å pumpe mer enn morgen og kveld.. Ble bare stress med pumping på dagen, og jeg måtte alltid være hjemme pga det..

Så jeg bestemte meg for at jeg pumper når jeg kan, så får vi bare se hvor lenge det holder!

Idag måtte jeg gå til innkjøp av nan.. Han har den siste uken begynt å spise mer enn tidligere, i tillegg til at jeg ikke får pumpet ut noe mer så sier det seg selv at det ikke er nok melk..

Så nå holder det til ca 1 måltid mm om dagen, og resten (2 måltider) blir nan..

Jeg har innerst inne ingen vonde følelser mtp slutte med å gi mm (eller minke ned) da han alltid har vært veldig urolig ved puppen.. Og jeg har aldri sett på det som noe kos (heller ikke ved førstemann)..

Skrevet

ja, virker som ingen er oppdatert pä dette!helsesös min sa säklart skulle jeg begynne med gröt ved 4 mnd, hun sa det var uhyre sjeldent de hadde babyer pä fire mnd som ikke hadde begxynt med gröt. og hun sa ogsä hun ble irritert over dette amme til 6 mnd hysteriet, det er omdiskutert og mye nyere forskning viser man bör introdusere fast föde ved 4 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...