Gå til innhold

hvilken blodprosent har dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er redd for å ha for lite blod og jern til fødselen.. hadde blodprosent på 12,4 sist og begynnte med jerntabletter. Etter 2mnd var blodprosenten den samme. Syns d var rart den ikke hadde gått opp...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde 11,3 og fikk beskjed om at det er normalt for gravide å ha rundt 10 og at jerntabletter ikke var nødvendig :)

Skrevet

Jeg har gått ned fra 11,7 til 10,7 i HB på 6 uker, er nå 25 uker på vei.

Hvis ikke jernlageret (ferritin) ditt er lavt er det jo ingen grunn til å ta jern. Jernlageret mitt har falt mye men ligger fremdeles over referanseområde, så jeg tar ikke jern. Jeg bare tenker på å spise mer mat med jern i.

Skrevet

Hehe, så høyt som 12.4 har jeg aldri hatt, selv ikke da jeg tok 5 piller om dagen... Nå er den 11.3, og jeg er overlykkelig! Rundt 10 som RosaPåVei nevner er helt vanlig. Lavere enn 9 begynner å bli skikkelig plagsomt... (For ikke å snakke om 6, som jeg hadde etter første fødsel..)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at imellom 11 og 15 var perfekt.. og helst ikke lavere enn 10.

min har ligget imellom 11,3 og 14,2.. var på 12,6 denne uken..

Skrevet

Min er på 12. og jernlagrene på 6. Men jordmor ville jeg ikke skulle fortsette med jerntabletter. d var legen som sa jeg skulle ta de på første sv.kontroll,men ble frarådet d av jm.

med mine 2 gutter brukte jeg jern hele svangerskapet, men de har vist gått bort ifra d nå.

Skrevet

Jeg hadde 9,3 forrige fredag men skal antagelig ha blod overføring på mandag siden jeg mister litt blod hver dag.

Skrevet

Mitt har lagt på 10,2.. var nede i 9,4 i uke 20, og sist jeg var på kontroll lå det på 10,7 igjen.

Jeg mangler ingenting, har nok jern osv. Legen konkluderte med at det ikke ble produsert nok røde blodceller eller noe, og at det derfor var lavt..

Skrevet

Jeg hadde 12,0 og det fikk jeg beskjed om at var fint. Hadde anemi etter sist fødsel så må passe litt på gjennom svangerskapet. Går nok ned vil jeg tro så da begynenr jeg jo med tabletter, men ikke før jeg må

Skrevet

Min er på 9,jernlager på 7...hadde anemi fra sist fødsel..gikk opp til 16 i jernlager etter noen mnd med hemofer,men så slutta jeg og ble gravid igjen...så måtte starte pånytt nå.

Skrevet

11,3 tror jeg det var.. gått ned fra 13.. Men det er jo helt vanlig at den går ned i sv.skapet.

Skrevet

Perfekt blodprosent her, rundt 13, MEN på siste kontroll før jul, (ca 23uker) var plutselig jernlagrene lave.. hadde ved første kontroll lager (ferritin) på 48, og det er jo bra, men følte meg ekstremt sliten og slapp før jul så da ble det målt igjen og hadde sunket drastisk.. Så i romjulen begynte jeg på Niferex, 100mg x 50 dager, og merket stoor forskjell allerede etter en drøy uke.. Spent på om det har stabilisert seg, ved sist svangerskap fikk jeg jernsprøyter de siste 7 ukene, håper jeg slipper det denne gangen ;)

Men det er mange delte meninger blant jordmødre og leger på dette område...

Skrevet

Perfekt blodprosent her, rundt 13, MEN på siste kontroll før jul, (ca 23uker) var plutselig jernlagrene lave.. hadde ved første kontroll lager (ferritin) på 48, og det er jo bra, men følte meg ekstremt sliten og slapp før jul så da ble det målt igjen og hadde sunket drastisk.. Så i romjulen begynte jeg på Niferex, 100mg x 50 dager, sammen et glass juice for å øke opptaket, og merket stoor forskjell allerede etter en drøy uke.. Spent på om det har stabilisert seg, ved sist svangerskap fikk jeg jernsprøyter de siste 7 ukene, håper jeg slipper det denne gangen ;)

Men det er mange delte meninger blant jordmødre og leger på dette område...

Å ja, HI, ikke rart den ikke gikk opp, jeg tok selv GraviJern i hele høst, men dosen på de (og mange andre jerntabletter) er så lav at skulle de hatt noen oppbyggingseffekt måtte du tatt en kjempe dose ;)

Skrevet

Blodprosente på 10,3, som er helt greit. Lite jern, men siden maven reagerer så på jerntabletter skal vi heller følge litt ekstra nøye med, og jeg må spise mat med masse jern. Lite B12, så får injeksjoner en gang i uken.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å spise en kiwi om dagen (det bedrer opptaket av jern) da jeg var gravid sist og det hjalp. Har startet med kiwi igjen nå.

Skrevet

jeg tåler egentlig ikke jerntilskudd, uansett om det er flytende eller tabl, blir dårlig,får vond mage osv..

men ikke med hemofer! Hemofer inneholder både hemoglobinbundet jern (hemjern) og ikke-hemjern. Hemjern opptas opptas mye lettere enn ikke-hemjern og er mer skånsom for magen. Hemofer er unik, og gir sjelden ubehag som løs eller treg mage. ANBEFALES til dere som sliter med treg/løs mage,luft vondt og dårlig ved vanlig jerntabl/tilskudd!

Skrevet

Jeg har Hb på 8,2 nå (uke 26), jeg... Syntes selv det var litt lavt, men legen sier det bare er fortynningsfaktoren (at blodet inneholder mer vann enn vanlig).

Forrige gang hadde jeg en annen lege, og startet med jern og triobe (for b12) omtrent i uke 20. Synes det er litt rart at den nye legen har en så annerledes oppfatning enn den forrige.,..

Skrevet

På sykehuset her som er et universitetssykehus anbefaler de jerntilskudd md hb under 10.0...så hørtes rart ut ja..du burder prate med jm...da jeg fødte sist fikk jeg hb på 8,0..hadde den gått til 7 så måtte jeg ha hatt blodoverføring, før fødsel var hb på 10...så med tanke på det så ville jeg hørt med jm om jeg va deg,så du slipper å evt måtte få blodoverføring etter fødsel når du har såå lav hb nå..

Skrevet

Er i uke 26 nå, og blodprosenten ligger på 9.4. Den var for lav ifølge legen, og spesielt med tanke på at jeg skal ha KS og at blodprosenten som regel synker mot slutten av svangerskapet.

Tok nye prøver før helga, og skal få tilbakemelding på hva vi skal gjøre i morgen.

Hadde blodprosent på 9.2 to uker før mitt forrige KS, så denne gangen har blodprosenten sunket tidligere enn ved tidligere svangerskap...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...