Gå til innhold

Har to keisersnitt men vil prøve normal fødsel

Anbefalte innlegg

Hei:)

Noen som vet hvordan jeg går fram?

Jeg har to keisersnitt fra før. Første barn lå i stjernekikkert og andre barnet var nesten 5 kilo og usedvanlig bred så jeg fikk den ikke ut. Hovedproblemet mitt er at jeg ikke får mer enn 8 cm åpning som fullt og da får jeg også pressrier som jeg slet med i flere timer. De prøvde lenge å gjøre sitt for å utvide åpningen, men det satt en kant igjen som de sa. Så derfor ble det hastekeisersnitt etter lang tid med å prøve.

Jeg vil veldig gjerne føde normalt, men hvem skal jeg ta kontakt med for å prate om det? Sjekke hvordan livmorveggen min ser ut osv, om jeg tåler det.. Jeg vil gjerne ha flere barn, hvis mulig derfor jeg vil helst unngå keisersnitt, og heller ikke revne livmorveggen hvis jeg prøver å føde normalt. Har dere råd??

Fortsetter under...

Du må nesten ta kontakt med fødepoliklinikken (fastlegen kan henvise deg) og få samtale med lege der. De kan undersøke deg og gjøre en vurdering på om det er forsvarlig å forsøke seg på fødsel. Det skal også stå noe om dette i journalen din (som kirurgen skriver etter keisersnittet).

Nest barn behøver ikke å bli stjernekikker og du kan helt sikkert få vekstestimeringer og tidligere igangsetting dersom man ser at barnet begynner å bli stort (det ble ihvertfall jeg lovet).

• 3 uker senere...

Jeg her hørt om folk som har født vaginalt etter 2 sectio. De ser da på grunnen til at det ble sectio de to første gangene. I ditt tilfelle er det vel ikke fysiske hindringer til at du måtte ta sectio de to første gangene, så da er det nok muligheter til at du får prøve en gang til. De kommer nok til å overvåke deg litt ekstra under fødselen. Lykke til

I norge er praksisen den at man ikke kan føde vaginalt etter 2 keisersnitt.. dette er fordi det er fare for at livmoren revner. Spør gjerne men tvlier på at noen vil ta ansvar for en slik fødsel. Lykke til!

Annonse

Jeg er 24 uker, og skal føde på Rikshospitalet, så jeg går til kontroller der. Jeg har også to KS bak meg, og håper at det er mulig å føde vaginalt denne gangen. Legen min der har forhørt seg med kollegene, og sagt at de er positive til dette, og at vi må se an situasjonen - noe som jeg skjønner jo. Beskjeden var faktisk at sykehuset sier hverken bestemt ja eller nei til et slikt ønske. Mao. klarer jeg å holde meg frisk, er Rikshospitalet positive til at jeg får prøve en vaginal fødsel.

Jeg kjenner også til noen som fikk en lignende beskjed på et annet sykehus, så det er flere sykehus som tydelig har åpnet opp en del for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...