**synne** Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Endelig har vi fått prinsessa vår ut av magen og inn i verden Det begynte jo på mandagskvelden med masse kynnere som gav seg. Ingenting mer skjedde før jeg våkna 04.40 på tirsdags morgen og måtte på do. Kjente at jeg hadde litt vondt i ryggen, men ikke noe særlig å bry seg med. La meg igjen, og ila 40 min var det iallefall minst 4 slike tak i korsryggen. Da begynte jeg å ta tiden, og det var plutselig bare 2-4 minutter mellom hvert slike tak. Vekte gemalen halv seks ca, og han ringte etter svigermor som kom og var barnevakt. Jeg ringte føden og sa vi kom inn snart. Svigermor var her 06.05, mens eg sto og laga meg frokost. Vi var på sykehuset litt før halv sju. 06.35 satte de ctg på magen min og fant ut at pulsen hennes var høy. Dvs 160 + og over 180 i perioder. Dette likte de lite, så de sa ganske kjapt at de vurderte å ta vannet for å se om det kunne hjelpe på pulsen hennes. Jeg hadde 4 cm åpning når jeg kom inn. Fikk en fødestue og der satt jeg i en lenestol i en times tid før jeg kledde meg om til sykehuskjortel. Halv ni sjekka de åpning igjen og da var det 5 cm. Pulsen hennes var ganske høy til tider nå, bikket 200 flere ganger. De tok vannet, men pulsen hennes gikk ikke ned. JM ringte da etter lege som kom bare et par minutter etterpå. Akkurat i vaktskifte, så det kom 4 leger (to leger og to turnusleger). De konstaterte nok en gang 5 cm åpning og de bestemte å gi meg væske intravenøst + de bestilte screening, for å se om jeg hadde noen infeksjon. De målte feberen og gav meg paracet sjøl om eg bare hadde 37.7. Det hjalp ikke særlig på pulsen hennes å gi meg væske heller, men det gikk kjapt herfra. Fra halv ni til halv ti gikk det fra 5 til 10 cm åpning, og jeg kunne få presse hvis jeg ville. Men jeg kjente ikke så mye overskuddskrefter til å presse på egenhånd, så holdt meg til å "overleve" hver rie som var rimelig intense nå. De siste 20 minuttene føltes lange og var vonde. Husker jeg sa at dette var den vondeste fødselen av de tre. Men det var nok også fordi det gikk så fort på slutten at jeg ikke fikk venne meg til den økende smerten.. 2,5 pressrie så var hun ute. De satte en lokalbedøvelse rett før pressrien, men følte ikke at den hjalp noe som helst. Den var egentlig bare mer smertefull enn riene! Men ut kom hun i alle fall, og var dekket av et tykt lag med fett. Det så rett og slett ut som at hun var dekket i ribbefett.. *ler* Barnelege kom og undersøkte henne, men pulsen hennes gikk ikke ned, så etter en ørliten sjekk av meg og noen minutter med amming tok de henne med seg for å overvåke puls og ta noen blodprøver. Hun ble skrevet inn på sykehuset på nyfødtintensiven med en gang, men vi fikk ha henne med oss stort sett hele tiden. Første natta sov hun på intensiven mens jeg lå på barsel. Dag to fikk vi rom på nyfødt, og det var mye kjekkere. De koblet henne på maskiner når jeg spiste eller hvilte, og det så ut som at pulsen begynte å stabilisere seg på et roligere plan. Men legen ville ikke gi slipp helt enda, og bestilte 24 timers overvåkning på hjerteavdeligen. De koblet henne på en boks som sendte signaler til hjerteavdelingen, så kunne hun fortsatt være med oss hele tiden. Det ble tatt flere blodprøver og alle var fine. Litt lavt blodsukker bare. Gulsott test ble tatt og den var godkjent også. Så i dag fikk vi omsider friskmelding og klarsignal til å reise hjem. Ho spiser godt, men ikke så mye om gangen. Sovner med brystet hver gang... Rolig og stille baby enn så lenge. Ligner veldig på storesøsteren sin Jeg sa jo at jeg har booket rom på sykehuset den 17 eller 18, god tid i forveien. Og jeg fikk rett. Alle tre er nå født på stigende fullmåne, 1 og 2 dager før fullmånen. Så de som sier at fullmåne bare er tull klarer ikke overbevise meg!
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Gratulerer med nytt familiemedlem!!
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 22. januar 2011 #6 Skrevet 22. januar 2011 Veldig fint at du deler fødselshistorien Godt at pulsen gikk seg til og at dere er trygt hjemme igjen da:) Gratulerer så mye med ei litta prinsesse!
Mamma-23 Skrevet 22. januar 2011 #8 Skrevet 22. januar 2011 Gratulere dere masse. Så heldig du er ferdig;)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå