Gå til innhold

Noen her med barn med cøliaki, hveteintoleranse eller melkeproteinintoleranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du må iallefall ikkje gå over til glutenfri kost før du har snakka med barnelege! Då får tarmtottane tid på seg til å vokse ut igjen, og då ser jo alt bra ut ved gastroskopi! Og det vil bli eit helvete å diagnosere ho, eller ho må provoserast igjen og gjennom ny gastroskopi. Det er ikkje berre berre for på so små må dei gjere det i narkose og det er jo en viss risiko i det og..

Jenta vår tok forresten den blodprøven i høst, men var negativ. Men sjølv om ho no legge på seg og vokser vil dei ta den igjen om ca 6 mnd. Siden den kan gi falsk negativ. Eg trur at so lenge du for en henvisning til barnelege så er du komt langt og dei vil nok teste ho for det meste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg vet det. Nå har hun fått glutenfritt en kort periode (under to uker), og i morgen er det tilbake til 'vanlig' mat (må bare få rotet meg til å bake brød i kveld ;)

har sendt mail til helsestasjonen å bedt om time, samt forklart hvorfor vi hiv ha time. Tenker at når de får det på mail er dte lettere for dem å finne ut hvem av alle legene og helsesøstrene der som kanskje har itt ekstra peil på cøliaki/matintoleranser, istede for at jeg skal snakke med en forvirret resepsonist og bli satt over fra kontor til kontor. Men ringer dem om jeg ikke har fått svar i morgen ettermiddag.

Noen som vet om de kan ta blodprøve på helsestasjon? Eller må man til fastege/barneleget eller på sykehuset for å få det gjort?

Skrevet

Er ikke så aktiv her inne - men så jeg fikk noen spørsmål som jeg skal forsøke å svare på.

Helsestasjonen har plikt å hjelpe deg - men kapasiteten kan være varierende fra kontor til kontor og slik sett kan det ta tid.

Som andre sier - slutt å test for mye selv -du kan faktisk gjøre vondt verre for tarmene til jenta de - og fokuser heller på å komme i kontakt med en lege som kan gi deg henvisning til en spesialist.

Om ikke helsestasjonen kan hjelpe - så kan du jo bytte fastlege.

Fiske allergien kom vel først rundt ett år, den oppdaget vi ved en blodprøve (hadde faktisk ingen mistanker selv - så det var noe som han nok har vokst på seg). Vi har tatt blodprøve ca to ganger i året - og da med "mange allergener" til test. I etterkant av blodprøven serverte vi fiskepinner med "feil fisk" - han fikk da en akutt reksjon med utslett/rød het i ansikt og formen sank med en gang. Vi har også testet fisk hos spesialist med at de legger fisk på øyet hans - det vokste til en stor ball.

Etter litt erfaring synes jeg hverdagen går veldig fint, det som er mest pes er nok resturantbesøk og utenlandsturer der de ikke snakker godt engelsk (eller har personal som ikke gidder å hjelpe). Stor sett har vi med matpakke hvor en vi går - men det blir fort en vane.

Ofte med allergi fører det med seg en litt "ustø" mage - vi har god hjelp av tarmsyrebakterier (probikta) i perioder + at vi fast bruker Eskimo-3 fra helsekost og mulitvitaminer. Sistnevnte er jeg egentlig litt i mot -men det sikrer at han får i seg det han trenger. Sønnen vår har tross sine plager faktisk veldig god almenn helse og det tar ejg som et godt tegn:)

Skrevet

Takk for at du svarte =)

Er ikkje sikker, men trur ikkje fisk har blitt testa for hos jenta mi. Får kanskje be om det på neste kontroll, så veit vi litt meir forhåpentligvis.. Og so får vi unngå fisk til dess.

Ja huff, kafebesøk er blitt noke eg ikkje gjør so ofte no, vertfall ikkje middagsmat. Syns det er veldig dårlig service ofte. Og viss vi har med egen mat til ho så kan du vere sikker på at ho ikkje vil ha den og vil kun ete det vi har.. =/

Ser eg må ta meg ein tur på helsekost og kjøpe litt av kvart. fleire som har nevnt melkesyrebakterier no, ho fikk det som nyfødt også pga antibiotika, såg det hadde god effekt. =) Ja, heldigvis har almenntilstanden her også blitt mykje bedre etter vi fant ut at ho ikkje skulle ha melk! Godt å sjå kor ho trivast no. Bhg nevner det ofte og no at dei ser ho har det bedre =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...