Gå til innhold

Noen her med barn med cøliaki, hveteintoleranse eller melkeproteinintoleranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer har de? Hvordan fikk de diagnose? Kan man ta en sikker test for hveteintoleranse, eller baseres det på diett/provokasjonstesting?

Hvor raskt merket dere ending i symptomene etter kosthodsendringer? Hvordan ble dere møtt av helsepersonell i forhold til å bli tatt på alvor?

Vi har funnet ut at jenta vår har melkeproteinintoleranse, etter at hun sluttet å ha daglig diare da vi kuttet kumelk ut av kosten hennes (og min, siden jeg ammer). Men hun er fremdeles ikke helt bra, og har noen symptomer hun ikke blir kvitt, som elendig nattesøvn (våkner periodevis minst en gang i timen om natten), og plutselig dårlig humør, suttring og klenging ut av det blå, som går over like fort igjen (=vondt i magen?). Hun er heller ikke kvitt diareen. Selv om den er mye bedre, så har hun fremdeles ofte løs mage, særlig de dagene hun har spist mye brød og dagen etter pastamiddag.

Nå har vi prøvd med gluten- og hvetefri kost i en knapp uke (skal ikke kutte det helt før en ev utredning) for å se om vi merket noen forskjell. Hun sover så utrolig godt om natten, har fast avføring og er i aldeles strålende humør! Det er så deilig å se at jenta mi har det godt :D

Nå skal vi prøve litt med rug og bygg (som det jo er gluten i) fra i morgen for å se om det forandrer noe, og hvis det ikke gjør det så prøver vi med hvete over helgen, for å se om symptomene kommer tilbake.

Men vil dette være nok til å bli tatt på alvor av lege dersom vi ønsker en utredning?

Har opplevd å bli fullstendig avblåst som hysterisk førstegangsmor på legevakten (det viste seg at jeg hadde aldeles rett, da, når legen omsider gadd å undersøke henne), og legen på ettårskontrollen sa bare et untressert 'javel' da jeg fortalte at hun ikke tåler melk (hadde ikke tenkt på det med hvete/gluten enda da, så fikk ikke snakket med ham om det), så vil gjerne ha litt peilinf på hva jeg går til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har endelig fått diagnosen melkeproteinallergi på datteren vår. Etter ørten mnd med legebesøk, spesialist besøk og avhold og provokasjon.. Ho fikk endelig diagnose veka før jul og har vert 100 % melkefri sia romjula. Får nutramigen no. So og sei alle symptom er vekke, men ho har fortsatt netter med gråt, og har "afrika" mage fortsatt. Men barnelegen meinte vi skulle la det gå noken veker til før vi seier oss ikkje fornøgd med resultatet.. Måtte gå ei god stund før alt skulle vere normalt.. Eg lurer på om ho må over på neocate, men får vel ha tolmodighet og så det ann.

Når vi dreiv med uttesting med melkefri kost her i høst, tok det 1 veke før vi såg resultat av det. Og då var det total forrandring hos ho. Plutselig var jenta mi tilbake! Bli og fornøgd, spiste bra, sov godt om natta osv. Bhg merka også stor forrandring. Ho la også på seg 200 g dei vekene uten melk =)

Det samme skjedde igjen no når vi begynte med melkefritt igjen etter provokasjonen.

For å svare på d ang om vi blei tatt på alvor; Vi tok d vel opp med lege for første gang på 6 mnd kontrollen, då hadde ho hatt kraftig diare i 3 veker. Måtte krangle med både lege og helsesøster for å bli henvist til barnelege. Vert ufallelig mykje stress, bekymring og frustrasjon, også etter vi blei henvist.. Og ho er no 14 mnd. Har følt meg som hysterisk mor meir enn en gang for å sei det sånn. Men har vert verdt det! No har fått diagnose både på melk og eggeallergi. Vurderer sterkt å reise til Volvat og få ei vurdering der også, føler kanskje dei er meir service innstilte og dermed også hører bedre etter på oss mødre/foreldre. Men d koster jo sitt..

Viss du skal prøve ut om barnet blir bedre ved å kutte ut en matvare og så provosere igjen, skal det gå 3 veker uten og 3 veker med. Er ikkje lenge nok med et par dager.

En ting dei også ser på er vektoppgang. Når eg tenker etter no så blei vi ikkje tatt på alvor før ho flata ut på percentil skjemaet. Gikk ikkje opp i vekt på 4 mnd, så då fant dei ut at vi kunne no teste.. Har no gått opp 1 kg sia 1 års dagen =p So merka d godt på vekta at ho er bedre!

Huff, ditta blei sikkert veldig rotete, sliten etter ei lang veke =p Men berre spør vis du lurer på noke =)

Skrevet

Tusen takk for godt svar!

Melk er det 3-4 mnd siden vi kuttet, så føler meg sikker på at det ikke er det som forårsaker symptomene lenger.

Afrikamage ja, det glemte jeg å nevne. SKIKKELIG afrikamage har hun (ikke så ille nå som hun ikke får gluten), og er ellers ganske slank, så det ser jo ikke særlig sunt ut.

Det som gjorde at jeg begynte å tenke på cøliaki var at hun gikk NED 50 gram fra november til januar. Hun var syk i julen, og det kan skyldes det, for da spiste hun ingenting, bare mm. Men veide henne igjen en liten uke senere (da hadde hun vært frisk en stund, og spiste godt), og da hadde hun gått ned 20 gram til. Så kuttet vi gluten -nesten- helt, og hun la på seg en halv kg på to uker!

Grunnen til at jeg ikke vil kutte gluten i mer enn noen dager er fordi at dersom hun skal utredes for cøliaki så kan det ødelegge testresultatet (av blodprøve ig biopsi av tynntarmen) dersom hun ikke har nok gluten i systemet. Altså kan hun teste negativt selv om hun har det. Men hun har det jo så godt uten hvete og gluten at jeg får helt vondt av å skulle gi henne det igjen! "Vær så god, jenta mi, her har du mat som mamma gir deg, vel vitende om at du kommer til å få vondt i magen, diare og dårlig søvn" liksom....

Skrevet

Ja, det seier jo at en ikkje skal kutte ut gluten før en har fått diagnose, so er vanskelig ditta.. =/ Forstår godt at du ikkje vil gi jenta si noke du veit ho får vondt av. Dei har lurt litt på om jenta vår har cøliaki og, men blodbprøven var fin. Men den er visst ikkje sikker sia ho er so lita endå so skal ta igjen om noken mnd. Men eg trur vel egentlig ikkje at ho har det, sia ho er blitt so mykje bedre uten melk. Men blir jo også usikker sia ho ikkje er heilt bra endå, huff er ikkje enkelt..

Har du fått diagnosen av barnelege? Sånn at ho får melkeerstatning? Vi får dekka nutramigen på blåresept, då betaler vi ingenting.

Når vi endelig blei tatt seriøst, blei jo ho testa for alt mulig. Var sånn vi vart tatt seriøst på at ho hadde eggeallergi også. Det hadde eg nevnt til hs fleire ganger sia ho var 4-5 mnd at eg tudde ho hovna opp i ansiktet når eg åt egg. altso når ho fikk d gjennom mm. Men først no i januar hørte legen faktisk etter når eg snakka og ho har også fått epipen. Min store frykt har jo vert kva so skjer viss ho får i seg en eggebit som noken har mista jo gulvet. Har også henvist ho videre til hudlege pga hevelsane. Er so ufattelig godt å endelig bli tatt seriøst! Har vert so bekjymra det siste halve året, sia eg ikkje visst kva so var galt, men såg jo tydelig fleire at ho hovna opp, klødde i munnen og fikk svelge vansker, men fikk berre beskjed om at det finnast jo alltids 113 viss ho slutter å puste! =O HALLO! litt seint etter ho slutter å puste! Men hørte no endelig på meg og forstod kor alvorlig det var. Han hadde forstått d sånn at ho vart litt hoven rundt auga.. =S Men vi var til en turnuslege en gang so var heilt på jordet, so trur kanskje ho har sagt litt av kvart til dei andre legane om meg (hysterisk mor) og d kan ha ødelagt for at han hørte etter? Klaga forresten på den turnuslegen, ho var so blåst som d går ann å bli, fikk ut av seg dei mest utrulige ting.. som at dei ikkje tester norske barn på om dei er allergiske mot zebra! d var d eg fikk til svar på om dei kunne allergi teste ho for kva ho hovna opp av.. =/ Sorry, sitter med masse frustrasjon kjenner eg =p Her kom visst masse =p

Iallefall, håper du blir tatt seriøst du også til slutt! Ikkje gi opp iallefall!

Eg kjem til å forlange å prøve neocate viss ho ikkje blir kvitt magen. Om morningen er den normal, ho er lang og slank, men den blir større og større ut over dagen og er so sprengt om kvelden at ho ser ikkje ut =( Som spendt trommeskinn, og hører sånn hul lyd i heile magen. Og det kan no ikkje vere normalt? Og hjelper ikkje d, so får dei teste meir.

Skrevet

Har ikke fått noen diagose av lege, han var mild sagt uintressert, og bare noterete. Men jeg ammer fremdeles mye, så trenger ikke nutramigen. Tror ikke jeg hadde fått henne til å drikke det uansett, hun vil ikke drikke annet enn mm og vann. Og nutramigen smaker seriæst j****g! Usj...

Høres kjent ut det med magen, ja. Det skal jo ikke være sånn!

Prøvde med rugbrød til henne nå, etter flere dager med gluten- og hvetefri mat, i håp om at det skulle gå bra, men det endte med en lang natt med elendig søvn, og en dag startet alt for tidlig, av slimete diare...

Skal begynne å skrive en dagbok over maten hun spiser, og humør, søvn og avføring. Kanskje også midjemål, soiden det varierer sånn. Skal på helsestasjonen i begynnelsen av mars for en vaksine, så hører jeg med de da hva vi skal gjøre. Har hørt at mange ikke vil teste barn for cøliaki før de har passert 2 år, fordi prøven kan være feil. i såfall ser det nok ut til at vi kjører glutenfritt fram til vi må begynne med det igjen for å få riktig testresultat... Men skal iallefall be om å få snakke med en ernæringsfysiolig. Det blir mye utradisjonell mat når man kutter to hele matvaregrupper ut av kosten, greit å vite at hun får i seg alt hun trenger!

Skrevet

vet ikke hvor lenge siden det var at dere kuttet ut melken, men jenta vår hadde fått melk så lenge at hun brukte nesten 3 månder på å bli bra etter vi kuttet ut melken. det hadde liksom satt seg i kroppen hennes.

Skrevet

Det er drøyt tre mnd siden vi kuttet melk. Hun har aldri fått mye kumelk, bare litt ost, en anelse melk i maten og fått smake på skyr noen ganger. Det var skyr som virkelig slo henne ut, og det har i ettertid slått meg at det jo ikke er så rart, siden det er stappfullt av melkeprotein.

En del av symptomene hun har nå, som afrikamage, vektendgang og slimete avføring kom etter at vi kuttet ut melk.

Skrevet

Det er jo helt utrolig å være så frekk! Og usaklig. Egg er en anelse vanligere i norge enn det zebraer er... Og veldig spesiellt at de ikke tok eggallergi på alvor, da, det kan man jo få ganske ekstreme reaksjoner av. Bare å ringe 113 om babyen slutter å puste, ja. Joda, men det er jo ikke mye å be om en allergitest,så kan man jo vite sikkert at det er egg som gjør det, så man kan holde babyen unna det! Og hadde det ikke vært egg, men noe annet hun reagerte på, så hadde jo det vært uvurderlig informasjon.

Kjempeflott at dere ikke ga opp, og endelig har fått diagnose!

Skrevet

Kor gammal er jenta di forresten? Eg bestemte meg for å slutte å amme når ho fikk diagnosen, amma kun morgen og kveld og kjente eg savna sjokolade og andre melkeprod =p Vi fikk en time hos ernæringsfysiolog no i januar, men var lite tak i ho, skal be fastlegen om å få en ny henvisning og sia det er fritt sjukehusvalg skal vi søke på haugeland. Har hørt dei er veldig flinke der. For å ha eit kosthold unten egg og melk, blir veldig enspora! Er so redd ho skal bli kresen og feilernært..

Heldigvis gikk det greit for oss å introdusere nutramigen, men sia ho over her seie barnet henna brukte so lang tid på å bli heilt bra fordi det hadde fått melk so lenge kan de vere det som er problemte hos oss og. Jenta vår har fått nan innimellom frå fødselen av og spesielt sia ho begynte i bhg, var etter bhg start ho vart veldig dårlig. So kanskje eg må vere meir tolmodig.

Uannsett fikk vi vite at et barn over 1 år trenger 6 dl i døgnet med nutramigen for å få dekka kalsium behovet sitt. Veit ikkje om det er like masse kalsium i mm? ver vertfall ops på det.

Syns ikkje du skal vente til mars med å snakke med lege. Viss ho blir so dårlig, er det no noke som ikkje stemmer. Det må jo legen sjå også. Og viss han ikkje er enig so får du sei at det er ikje han kvalifisert til å svare på. men det er ein barnelege og du forlanger henvisning. Var det som funka med oss, legen var ikkje blid og har ikkje vert det sia ,når vi kjem , men det er hans problem, vi har no bytta fastlege.=p

Skrevet

Hun er 13 mnd. Ammer 4-5-6 ganger i døgnet, og bruker en del havremelk med kalsium i maten, i tillegg til at hun spiser mye grønnsaker, så er ikke redd for at hun ikke får i seg nok kalsium nå. Hun er ikke allergisk mot kumelk, men intolerant, og reagerer ikke dersom jeg spiser litt melkeprodukter, som sjokolade og ost. Trodde først hun gjorde det, men det var nok gluten hun reagerte på. JEg tåler ikke melk så godt selv heller, og har veldig lite melkeprodukter i kosten, så det er ikke noe jeg savner veldig :)

Mat uten melk er ikke så vanskelig, man kan bytte ut melk med vann eller melkeerstatninger (havre, soya, ris osv) i nesten alt, tilogmed is :) Men egg er jo verre. Man får vel kjøpt eggerstatning, men ernæringsmessig så er det jo ikke det samme i det heletatt.

Får besøk av ei vennine som er lege i kveld, skal snakke litt med henne om hvordan jeg bør gå fram. Hun er ikke barnelege, men kjenner kanskje noen gode :) Dessuten vet hun nok bedre enn meg hva som skal til for å bli tatt på alvor, og hvor det er lurest å starte.

Håper vi finner ut av dette! Hun har det så åpenbart mye bedre når hun ikke frå gluten/hvete, og det skal veldig lite til for at hun reagerer, med diare, dårlig humør og dårlig søvn.

Skrevet

Jeg er allergi mamma - heldigvis ikke med hvete/cøliaki barn - men det meste annet....... melk, egg, fisk etc etc

Det vi gjorde var å få en henvisning til en allergispesialist da jr var ca 5 mnd. Da har var 6-/7 tok denne legen blodprøver samt øvrige tester og vi fikk kartlagt allergi mønsteret. Henvisningen fikk jeg av legen på helsestasjonen, da fastlegen vår ikke ønsket å tenke i de baner.

Kort sagt: Enkelt og greit.

Det blir alltid advart fra profesjonelt hold å eksprimentere med kosthold til små barn uten faglig bistand - og jeg ville vært helt sikker før jeg tok fra et barn så mye "tradisjonelle" næringsstoffer..... Det kan gjøre det vanskelig for henne senere på ulike vis.

Det betyr ikke at du tar feil - men jeg synes du også skal ta med deg det momentet også.

Lykke til

Skrevet

Jeg kommer ikke til å kutte hvete eller gluten fra kosten hennes på sikt, uten at det er i samråd med lege. Det er bare for en kort periode nå (et par uker), for å se om vi merker noen forskjell på henne. Og det gjør vi helt tydelig.

Dersom alle prøver er fine, og vi fremdeles merker at hun har det bedre uten gluten, så kommer vi nok til å kjøre helt glutenfritt, men i samråd med lege og ernæringsfysiolog, samt provokasjonsteste og teste igjen når hun blir litt eldre. For tester for cøliaki kan være negative på små barn, selv om de har cøliaki. OG man kan ha glutenINTOLERANSE, og ikke allergi- som er cøliaki, og det vil ikke gi utslag på tester. Så vi får se.

Men det er ikke noe vi har tenkt å eksperimentere rundt med på egen hånd, iallefall :)

Er det bare å bestille time hos legen på helsestasjonen, eller tok dere det opp på en kontroll?

Fastlegen vår har barselpermisjon, og det er et evig sammensurium av veldig veldig travle leger på legesenteret som nå skal ta hennes pasienter i tillegg til egene. Føler ikke at de har tid til å høre på noe som helst, og kunn kan være til hjelp dersom man trenger antibiotika...

Skrevet

Kan eg spør korleis dåke fant ut at han ikkje tåler fisk? Var det utslag på blodprøver eller fikk han reaksjon? Evt hvilken reaksjon? Og korleis dåke gjer det i kvardagen? Vi fikk beskjed om å vente 6 mnd til med å vurdere å introdusere fisk til dattera vår, men sia ho ikkje tar tran syns eg det var "dumt". ho får d-vitamin dråper, men skulle gjerne fått omega-3 også. Fikk ikkje noke svar egentlig av ernæringsfysiologen anna enn å prøve å gi ho tran igjen. Syns det virka drastisk å unnlate en så viktig ting for å vere på den sikre sida, men eg veit ikkje... Vil jo ikkje risikere noke viss ho kan få ein kraftig reaksjon... Kan også vere fordi eg ikkje stolte så godt på den ernæringsfysiologen, får kanskje høre med legen neste gang.

Skrevet

Hva med å gi henne Udo's Choise eller annen vegetabilsk omega 3 i mellomtiden? Det taes ikke fullt så godt opp i kroppen som marint omega 3, men må man velge mellom to 'onder' så ville jeg nok godt for den ('ingen omega 3' vs 'mulig allergisk sjokk' er liksom litt vanskelig...

Skrevet

Finnes det? Ka søren?! No veit eg no iallefall at den ernæringsfyiologen er heilt ubrukelig.. Det burde ho visst! No veit eg iallefall at vi skal søke oss til haukeland.. Ka anna burde ho vite, som eg heller ikkje har fått vite då..?

Er det helsekost som selger det? Ja det burde vere eit trygt alternativ. hehe, ja var litt vanskelig ja.. =p

Skrevet

Hehe, høres ut som hun har fått yrkestittelen sin på mail eller noe.

Udo's er dyr, da, men man har jo en sånn flaske en god stund!

http://www.helseogkost.no/nettbutikk/fettsyrer/udo_s_choice_optimale_oljeblanding_flytende_250_ml

Ellers er kaldpresset linfrøolje, rapsolje og walnøttolje gode kilder til essensielle fettsyrer.

En annen ting hun kanskje ikke fortalte deg er at de fleste av oss får i oss mer omega 6 enn vi trenger, og at det for de fleste er unødvenig å ta tilskudd av det, men at mye av den omega6'en får vi fra egg (i ikke-økologiske egg er omegabalanse forstyrret, det er 12 ganger så mye 6 som 3. I økologiske egg er det like mye av hver), så dersom jenta di ikke spiser egg er det lurt med en oljeblandig med både omega 3 og 6, være seg vegetabilsk eller marint :)

Skrevet

Vi har også brukt en del rismelk, har vert den einaste melketypen ho har likt. Men blir mest i grauten.. problemet mitt er at eg ikkje er så flink å lage heimelaga mat, so det å eksprimentere er ikkje so lett.. og det er lite halvfabrikat uten melk. Men har fått voksentoppen si kokebok no, so håper eg får masse inspirasjon til å lage mat =)

Fikk du noken gode råd av vennina di? Sia det er samme lege som tar helsestasjonen som vi hadde til fastlege før, so vart det han eg måtte ta det opp med begge gangane. Men viss du har en anna lege på hs, so er det kanskje meir tak i den? Du kan kanskje ringe og spør helsesøster kva ho meiner er lurast?

Ja, dagbok er en lur ting! Det har iallefall hjelpt meg masse hos barnelegane. Dei vart kjempe fornøgde og ser mykje lettare om det er eit mønster. Og so tenker eg at då virker du meir seriøs sjølv også, når du tar deg til til å skrive ned og ikkje berre kjem der og seie neei, ho e no dårlig av og til, og vi trur det er når ho har fått gluten..

Skrevet

Med en god kokebok er det ikke så vanskelig å lage mat av alle varianter :)

Vennina kunne ikke komme likevel, men skal prøve å få møtt henne i morgen. Om hun ikke har noen klarer råd, så skal jeg prøve å få tak i helsesøster, ev legge igjen beskjed om at hun skal ringe meg hun har anledning (stoooor helsestasjon vi hører til, dekker tre bydeler + JM tjenester...). Legen vi var på ettårskontroll virket ikke et fnugg intressert i melkeintoleranse, og kan ikke tenke meg at han er mer intressert i cøliaki. Men hun legen vi egentlig 'hører til' der virker mer oppegående, kanskje høre om vi kan få en time hos henne.

Rismelk er forresten somregel ganske næringsløst, bare så du er klar over det. De fleste andre, som havre og soyamelk, og en del typer mandelmelk, er beriket med bla kalsium og vit A og D, men har ikke funnet rismelk som er det. Om det er det eneste hun vil ha, så er det jo lite å gjøre med, men det kanvære greit å være klar over iallefall :)

Skrevet

Å, det var no kjedelig. Håper du får trefft ho snart og at ho har gode råd! Men viss ho er lege, kan ikkje ho evt henvise jenta di?

Sopass stort ja.. då er det ikkje so lett å blir hørt der heller kanskje. Vi bur i så liten kommune at det som regel er mulig å få time på dagen nesten =p

Er klar over at den ikkje er so næringsrik, fant forresten med ekstra kalsium, men sia ho drikker så pass mykje nutramigen i løpet av dagen so skal ho få dekt dei behova der.

Sjølv om der er mykje so tyder på cøliaki eller intoleranse hos jenta di så krysser eg fingrane for at det ikkje er det! Og at d er noke ho kan vokse av seg med alderen! det er mi trøst, at dei fleste vekse det av seg..

Skrevet

Løvemamma jeg blir skremt av at du prøver dette ut når du tydeligvis ikke har satt deg så veldig inn i dette med cøliaki!

For det første bør du få deg en time til fastlegen din og bli henvist til en barnelege og få tatt 1 blodprøve for og få påvisst cøliaki.

Det har jo overhode ingen hensikt og la henne gå på en nesten glutenfri kost enten så må det være glutenfritt eller så er det jo ingen poeng!

Og begynne og teste ut div andre kornsorter med hvete er jo ikke noe poeng! Gutten min han blir syk av og putte en smørkniv i samme smørpakken som oss og smøre på brødskiven, eller ta av samme leverposteiboks som vi andre har spist av.

Kjenner at eksprimenteringen enkelte gjør med barna sine her inne er rystende!!!

Skrevet

Grunnen til at vi har prøvdandre kornsorter er fordi vi håpet det 'bare' skulle være hveteintoleranse, for det har jeg. Så jo, det har en hensikt. Men det ser desverre ikke slik ut.

Det er sikkert vanskelig når gutten din får så lett reaksjoner som han tydeligvis gjør, men det gjør ikke min datter.

Det er klart jeg ta henne med til lege å få tatt blodprøver (man får jo ikke påvist cøliaki av 1 blodprøve, slik du sier), men som jeg har nevnt flere steder i denne tråden er det både vanskelig å få time på fastlegekontoret (fastlegen har permisjon) og vanskelig å bli tatt på alvor, da legene der er utrolig travle nå som de skal ta seg av fastelegen vår sine pasienteer i tillegg til egene. Derfor vil jeg ha litt mer å komme med enn 'jeg lurer på om muligens kanskje'.

Forøvrig går hun ikke på en nesten glutenfri kost. Hun har fått mat med gluten innimellom, når vi har valgt å gi henne det for å observere om vi merker noen forskjell på oppførsel, humør, søvn og avføring.

Og det er selvfølgelig ikke noe vi har tenkt å gjøre i det uendelige! Har gjort det nå i to uker, og det holder i massevis, jeg kan uten tvil si at det gjør stor forskjell for henne. Det er alt jeg, og fårhåpentligvis legen, trenger å vite.

Så nå kommer hun til å få utelukkende glutenfri met til vi har vært i kontakt med lege. Er klar over at hun muligens må gjennom en provokasjonsperiode før testing, men det får heller være. Det kan være lang ventetid for biopsi, og mange leger ønsker å utsette det så lenge som mulig på små barn, siden et ev negativt ressultat uansett kan være feil.

Og jo, jeg har satt meg veldig godt inn i cøliaki.

Skrevet

Der sier du noe, ja! Det tenkte jeg faktisk ikke på, men skal spørre henne om hun kan henvise oss, ja! Håper å få møtt henne i løpet av dagen, nå er jeg uansett så sikker på at der er glutenet hun reagerer på, at enhver lege som forteller meg at jeg er hysterisk kan bare gå å legge seg. I går fikk hun en bit loff av sin lille vennine før vi rakk å stoppe dem, og hun har vært våken med mageknipe halve natten, stakkar....

Cøliaki kan man jo desverre ikke vokse av seg, og glutenintoleranse vet jeg sannelig ikke om man kan bli kvitt, eller om det varer hele livet, det også..

Skrevet

. Ved blodprøve kan man bestemme glutenantistoff og andre antistoffer som nesten alltid er tilstede ved cøliaki, likeledes kan man finne ut om du har den vevstypen som er vanlig ved cøliaki. Den endelige diagnosen stilles ved undersøkelse av vevsprøve fra slimhinnen øverst i tynntarmen. En slik prøve kan tas i forbindelse med vanlig tarmskopi-undersøkelse av magesekk og tolvfingertarm.

Så en blodprøve vil gi deg klare indikasjoner på om hun har cøliaki eller ikke.

Skrevet

Ja, det vil gi en klar indikasjon, men det kan også gi falskt negativt resultat.

Skrevet

Jeg sto på som f....for og få en time til barnelege fordi vår fastlege var ute i permisjon og vikaren tror jeg hadde fått legeutdannelsen sin i Ellos:)

Han hadde en rekke teorier om hva som feilte han som brokk, trang lungepose, sureoppstøt osv osv. Barnelegen vi kom til tror jeg hadde krysset ut alt av prøver på labratoriet tester og det var slik de fant ut at han hadde cøliaki.

Har en vennine som har en lite sønn med de samme symptonene de vises ikke verken på blodprøve eller på biopsi - men så lenge han ikke spiser gluten så er gutten frisk.

Bare du kommer deg forbi fastlegen og blir henvist til barnelege så går ting fort, det tok ca 14 dager fra blodprøve til biopsi, dette ble gjort på et større sykehus fordi legene på det lokale sykehuset ikke gjorde dette på barn:) Små barn blir prioritert og så dekommer raskt i gang med glutenfrikost

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...