Gå til innhold

mangel av protein S, flere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har mangel av protein S i kroppen og kan derfor fort få blod propp i svangerspaket. (søsteren min fikk det)vet jeg må gå på tabletter daglig men foreløbig går jeg bare på noen som jeg tar en gang i uka. noen med erfaring når jeg må begynne med de andre som man må ta daglig???

takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg har også protein-S mangel.

I mitt førrige svangerskap for 5 år sen var det rikshospitalet som satt på det største kompetansen når det gjelder dette og de satte meg på Fragmin sprøyter dagligen som jeg begynte med to uker før planlagt keisersnitt. Ellers ingenting.

Har en venninne med samme diagnos som nettopp fått barn, hun gikk på fragminsprøyter dagligen fra uke 12 og ut hele svangerskapet. Hverken hun eller jeg har hørt noen nevne tabletter..

Tror også de bedømmer dette fra person til person og veier in om man har nære slektinger som hatt blodpropp mm.

Best att du får noen å se på akkurat ditt sykdomsbilde og be fastlegen din konsultere rikshospitalet (hvis h'n ikke allerede gjort det selvfølgelig)

La meg gjerne få vite hva du får for anbefalning og hvordan det går!

Masse lykke til!

Skrevet

takk for svar fra deg:)

jeg skal snakke med legen til mandag så tenkte å ta det opp med henne da. er nå 17 uker så er vel greit å snakke om det. skal skrive igjen når jeg har snakket me henne:)

Skrevet

Hei! Samme situasjon her, og jeg tar både Albyl E tbl og klexane sprøyte daglig, begge to fra positiv test. Tablettene skal jeg slutte med i uke 36 men sprøytene skal jeg ta til 6 uker etter fødsel.

Skrevet

takk for info:) jeg ringte legen i dag men jeg skulle vente til jeg skulle på ultralyd til uka. da er jeg 18 uker og skulle ta det opp med de da. Så da får jeg vel sprøyte og tabletter jeg også da tenger jeg...

sender et innlegg igjen her når jeg har vert på ul:)

Skrevet

Hei igjen!

Nå har jeg vart hos min lege på Rikshospitalet. Det resulterte i at jeg skal ta fragminsprøyter fra fødsel og 6 uker etter. Jeg trenger ikke hverken sprøyter eller tabletter i svangerskapet pga at jeg har et svangeskap bak meg uten blodpropp og ingen plodpropper ellers. Fantastisk å slippe sprøyter - de gjør så vooont etter en stund.. :)

Dere som går på medicin - har dere hatt blodpropp, eller hvorfor medicineres dere? Bare lurer..

:)

• 3 uker senere...
Skrevet

legen ringte meg fra sykehuset og skal bruke klexane 40 mg fra nå og 6 uker etter fødsel. har ikke startet ennå for skal til legen til onsdag. ikke hatt blodpropp før men søster fikk det da hun var gravid. derfor fare for meg også siden jeg mangler protein S også...

Skrevet

>Protein S mangel henger vel litt sammen med Leiden mutasjon faktor 5?

Jeg er i uke 9 og har gått på fragmin i 2 uker og skal det frem til fødselen. LAAAAAAAANG tid med sprøyter i mageskinnet fremover gitt!Men bedre en å få blodpropp. Om du blir satt på medisin i svangerskapet kommer ann på familie historie(om noen har hatt blodpropp),din egen vekt og helse,om du har hatt blodpropp tidligere svangerskap.

trodde det mest vanlige var fragmin sprøyter?Men ikke lett å finne så mye om det.Håper du får god oppfølging i svangerskapet og ikke stresser med det :) Ikke noe skummelt så lenge tilstanden er oppdaget! Lykke til!

Skrevet

jeg må gå på blodfortynnende (albyl-e 75mg) daglig pga mangel på protein s.

Skrevet

flere som går på forskjellig her:) men som dere sier - godt det er oppdaget:)

jeg tar klexane sprøyte 40 mg som jeg skrev over hver dag. første sprøyte i dag 20 uker på vei....

Skrevet

MEN: hvordan blir dette i forhold til at jeg skal til syden????? tror dere legen ikke skriver legeerklæring for å kunne fly pga jeg har protein S mangel??? kom til å tenke på det i dag å ble veldig nervøs...

Skrevet

Hvis du får blodfortynnende så får du jo behandling.. da er det sikkert sikkrere for deg å fly en for de fleste andre gravide, siden Protein - S nivået synker for alle gravide.

Jeg får altid med sprøyter når jeg skal fly over 4 timer, uansett graviditet eller ikke.

Ordner seg sikkert. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

ja håper det ordner seg:) takk for alle svar:):):):) å lykke til videre dere også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...