Marsbaby! Skrevet 21. januar 2011 #1 Del Skrevet 21. januar 2011 Hei Jeg har en liten gutt på 2 uker, og han er ofte våken i 2-2,5 timer etter ammingen. Så sovner han. Jeg lurer på om jeg bør gi han påfyll før han sovner, for ellers må jeg vekke han etter bare 1,5-2 timer, det skal jo gå max 4 timer mellom hvert måltid på dagen. Det er jo ikke mye søvn med bare 1,5 time, og jeg syns så syndt på han nå jeg hele tiden må vekke han. Hvis jeg gir han påfyll før han sovner, kommer han bare til å suge litegrann, ikke så sulten da, og det blir veldig mange småmåltider hele tiden, noe jeg helst vil unngå...Hva hadde dere gjort? Gir dere påfyll før dere skal ut for eksempel, når det er litt tid siden sist måltid? (2 timer f eks?). Jeg har mye melk så må ikke amme ofte for å opprettholde produksjonen. Gutten min sliter også med å sovne etter natt-ammingen, han sovner ved puppen men våkner alltid når vi er ferdige og jeg holder han oppe for raping, eller når jeg legger han ned igjen på rygg enten mellom oss i senga, eller i egen seng. Da begynner han å lage masse rare lyder, sutre/ klynke/hikke/grine , og det kan han holde på med i 1,5 time hvis jeg ikke tar han opp, det er helt forferdelig å høre på. Jeg holder han oppe i et par- tre minutter etter hvert bryst, er det nok?? Det er så utrolig kjedelig å sitte å vente på gulp/rap midt på natten, og ofte kommer det ikke noe i det hele tatt, eller tar kjempelang tid. Tips for noe som kan hjelpe? jeg tror han syns det rett og slett er veldig ubehagelig å sove på ryggen. Når han ligger på siden sovner han lettere,men dette er jo ikke anbefalt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142815575-amme-hvor-ofte-gi-litt-p%C3%A5fyll-i-ny-og-ne-eller-holde-ammerutiner-innsovning-etter-natt-amming-problematisk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 22. januar 2011 #2 Del Skrevet 22. januar 2011 Du trenger ikke rape han om han ikke har problemer med magesmerter pga luft i magen. Raping er muligens kulturelt betinget - mange steder blir ikke babyre holdt opp for raping i det hele tatt, og det kan virke som det kom med flaska her til lands også. Så bare la han sove, du! Max 4 timer betyr at du kan amme mye oftere - så ofte han vil, selv om det er annenhver time og veldig kortvarig. Jeg ville absolutt gitt han påfyll når det passa sånn eller om han virka sulten. Kanskje han sovner lettere om du gir han pupp etter en halvtime eller noe slikt? Er det noen spesiell grunn til at du vil unngå småmåltider? Det pleier gå seg til etterhvert uansett, sånn at de vil ha færre og større måltider, men jeg tror nok en 2 uker gammel unge gjerne vil ha mange små. Sjekk med helsesøster ang sovinga, kanskje hun har noen tips. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142815575-amme-hvor-ofte-gi-litt-p%C3%A5fyll-i-ny-og-ne-eller-holde-ammerutiner-innsovning-etter-natt-amming-problematisk/#findComment-142817495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlmaN Skrevet 24. januar 2011 #3 Del Skrevet 24. januar 2011 En så liten unge kan gjerne få så ofte han virker sulten. Fire timer mellom er ganske lenge for en så nyfødt. La han spise seg helt mett i et langt og stort måltid, så vi han sove bedre o anstanden til neste gang han er sulten vil øke. Denne rapinga er det ikke alle som har behov for nei, det merker du nok fort. Faste ammerutiner er vel ikke vanlig eller nødvendig så tidlig. Du vil se et mønster etterhvert, og så kan du jo prøve å justere det til å bli slik det passer deg, dersom du vil det. Men ellers er det best og lettest å la barnet bestemme de første ukene- par- tre mnd hvis du har muligheten til det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142815575-amme-hvor-ofte-gi-litt-p%C3%A5fyll-i-ny-og-ne-eller-holde-ammerutiner-innsovning-etter-natt-amming-problematisk/#findComment-142826672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sprelle Skrevet 28. januar 2011 #4 Del Skrevet 28. januar 2011 Jeg leste ikke alt - MEN har du en frisk unge som legger på seg, er det ingen grunn til å vekke barnet om det sover for å gi det mat. Er du usikker på vektoppgangen, kan du veie barnet en gang i uka på helsestasjonen for kontroll. Vår snupp begynte å hoppe over et måltid da hun var 3,5 mnd og hun var et veldig lite knøtt. Fikk pes fra hs fordi jeg ikke vekket, men det gikk veldig fint. Ikke noe krise om barnet sover på siden, bare pass på at han ikke kan velte over på magen. Det er helt greit å gi litt påfyll før man skal ut f.eks. Ev planlegge dagen slik at du ammer før du går ut. Planlegging er forøvrig noe som er litt over for en stund nå..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142815575-amme-hvor-ofte-gi-litt-p%C3%A5fyll-i-ny-og-ne-eller-holde-ammerutiner-innsovning-etter-natt-amming-problematisk/#findComment-142843640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå