Gå til innhold

Er det noen erfarne ammemammaer her? Amming av 7 mnd gammel baby.

Anbefalte innlegg

Jeg er så sliten nå og vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre med ammingen. Jeg fullammet til nesten 6 mnd og ønsket å amme henne til hun var 12 mnd, men nå vet jeg ikke. Hun er veldig matglad og virker faktisk mye mer fornøyd etter at hun har begynt med fast føde. Hun sover nesten hele natta og har nattavvent seg selv...

Saken er at interessen varierer noe veldig. Jeg kan kun amme henne rett etter en lur. Totalt blir det ca 4 ganger om dagen nå. Men melkemengden synker jo! Jeg forsøker å pumpe litt de dagene hun plutselig nekter å amme og det er lite som kommer ut. Jeg begynner å bli veldig klar for å ha barnevakt en natt snart, fordi jeg trenger å få sovet skikkelig ut, men jeg vil ikke gi flaske når ammingen er som den er!! Argf!

Har du noen råd eller litt trøst..? :-)

Jeg vurderer å pumpe ut et stort lager og gi henne flaske 2 ganger daglig frem til melken er borte.. Men da bør jeg bestemme meg for flaske eller pupp mener jeg. Jeg er nemlig opptatt av at de skal avvenne seg selv, da jeg tror de trenger litt av den kosen som hører med ammingen.

Fortsetter under...

Det er vanlig at interessen går i bølger. De trenger også mindre melk når de får fast føde, spesielt grøt/mos som det er mye vann i. Får hun vann? Mange måltider fast føde? Antar du har prøvd å amme før fastføde-måltidet? Om hun får 3 måltider fast føde nå synes jg ikke 4 amminger pr døgn er så ille. Min unge er 10 mnd nå og ammes kun morgen og kveld unntatt i helgene (jeg jobber). Da hun var 7 mnd fikk hun i tillegg 150ml pumpemelk i løpet av dagen, og ble ammet ca 6 og 19, og av og til i 1630tida. I helgene ble (blir) hun ammet ca 6, 10, 13, 16 og 19, ca en time etter grøt/mat.

Det er helt vanlig å få ut mindre med pumpe enn med amming, og selv synes jeg det ble mindre og mindre å pumpe ut etterhvert, uten at jeg tror jeg produsertee mindre. Kanskje brystet endrer seg litt? Men ikke stress med pumpinga iallfall.

Produksjonen tilpasser seg behovet. For et halvt år siden produserte du kanskje 1 liter om dagen, nå er det kanskje halvparten. Jeg ville fortsatt som nå, tilbudt pupp og evt pumpa om hun absolutt ikke vil ha, og så vil nok interessen øke igjen snart.

Lykke til! :-)

Hei!

4 ganger om dagen er vel bra, det! Tror jeg ville prøvd å fortsette med det, men jeg hadde nok ikke giddet/orket å pumpe hvis hun ikke ville ha noen av de gangene. Hvis det blir en kamp, går det jo an å redusere til bare morgen og kveld? Jeg tenker at behovet for morsmelk er jo ikke like stort som før, men litt er bedre enn ingenting:-)

Mini her er 8 mndr og ammer nå 3 (-4) ganger på dagtid (men er ikke nattavvent enda). Det er jo naturlig at de vil ha mindre melk når de spiser fast føde. Min er dessuten utrolig nysgjerrig, slik at her skal han helst være skikkelig sulten + at vi bør ligge i senga på soverommet for at han skal få i seg noe melk. Helt håpløst egentlig... Storesøster var mye mer "puppeglad", så henne ammet jeg vel 4 ganger daglig til hun var 11 mndr og jeg skulle begynne å jobbe, da kuttet jeg ned til 3 og etter hvert 2 fram til hun var 15 mndr. Tror nok det blir litt annerledes med lillebror, ja! Men jeg tenker at jeg iallfall skal prøve å holde på minimum 2 amminger i døgnet fram til han er 1 år.

Tusen takk for svar, jenter! Jeg forstår nå at 4 ganger er bra. Så nå kan jeg kanskje klare å stresse ned de dagene hun bare vil amme 2-3 ganger, for det kan jo hende hun vil amme 4 ganger dagen etter igjen.. ;-) Jeg ammer henne alltid før måltidene og rett etter at jeg har tatt henne opp fra senga/vogna. Slik har jeg måttet gjøre lenge, også før vi startet med fast føde for hun er en aktiv jente som vil se seg litt om..

Jeg tror jeg er en avslappet mor, men så tar jeg meg stadig i å stresse med ting og tang likevel! Er ikke alltid like lett, altså! Hehe..

Tusen takk for trøstende råd! :)

Flink mamma! Slapp av ja :)

Så lenge hun har våte bleier (typisk en time kanskje etter måltid, husk at de tisser sjeldnere og mer når når de er 7 mnd enn når de er nyfødt, så regelen om 5-8 våte bleier funker ikke helt) får hun nok væske i seg, og så lenge hun ser ut til å trives og være blid og glad som vanlig (unntatt når hun får tenner og rett før hun lærer noe stort og nytt, som feks å reise seg eller å rive tårn) så får hun ganske sikkert nok melk. (Vekta trenger du ikke bry deg så mye om lenger.)

Hvis hun er syk vil hun sannsynligvis die oftere, og det kan vare noen dager etter at hun er frisk også.

Jeg hadde fortsatt å tilby de antall gangene i døgnet du vil at hun skal ha. Interessen går litt i bølger.

Ikke begynne med pumping og styr med mindre det er for å ha til barnevkat. Kommer interessen tilbake, øker produksjonen også.

Et tips er å sørge for at det ikke er noen distraksjoner i rommet når du ammer. I den alderen er plutselig verden litt større enn bare ditt fang og puppen. Er det ikke noe spennende i nærheten så kan det hende at puppen er mer spennende.

Lykke til!

Annonse

Ja du er flink! Jeg oppfatter at du ønsker å amme en stund til, og det er jo flott. Interessen kan variere noe veldig ja, det er også min erfaring. Og at en trenger mer ro rundt amminga når barnet blir større, som flere skriver. Har du bra med tid så kan du prøve å amme først, og går det ikke så pumpe, så kan jo det være en grei løsning hvis du gidder. Kanskje mest for å få tømt puppen hvis du har spreng tenker jeg, men det har du kanskje ikke?

Selv om barnet får mye næring fra annen mat så vil uansett ammingen være med på å styrke immunforsvaret, tror nå jeg da. I alle fall så lenge hun ammes og kanskje en god stund til. Hvis det virkelig stemmer så er det en god investering. Friske barn er så utrolig greit.

Når det kommer til å slutte med amming så tenker jeg det er best for både mor og barn om det skjer gradvis. Brystet får også trekke seg sammen gradvis og du får forhåpentligvis ikke den der "tomsekk effekten". Mener å ha lest noe om det i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...