Gå til innhold

Må man oppgi vekt når man kjøper ski?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når de skal tilpasse bindinga?

Eller er det bare når det gjelder slalomski??

Hater å si vekta mi høyt..

Skrevet

For at de skal kunne merke av smøresoner riktig, er det best om de har riktig vekt, ja... Husk at de jobber med det! Det er alltid noen verre :-)

Du trenger ikke si det, da. Men du får mye bedre skiopplevelser hvis du gjør det!

Skrevet

det spiller da ingen rolle hvor mye du veier, de ser jo hvoedan du set ut!

Skrevet

Utseendet har svært lite å si for smøresonene :-)

Skrevet

Det spørres om vekt for å få det riktige spennet i skiene. Men du kan jo nekte å opplyse om det, se en annen vei, eller komme med en hvit løgn.

Skrevet

ja, jeg har uttrykt meg klønete her.:-)

Jeg mener at det er ikke farlig å oppgi vekt, fordi det uansett bare er et tall. Du ser ut som du gjør, om kg er jevnt fordelt eller ikke. Om du er stor vil de ikke få sjokk av vekta de, for de ser deg. Kanskje de til og med tenker, jøss, det må være mye muskler!

Jeg har aldri skjønt det med hvorfor det skal være flaut, og heller ikke alderen...

Skrevet

JO! Det bør du! Det har ingenting med bindingene å gjøre, men med hvilket spenn du skal ha. Ski kan være myke (lite spenn) eller stive (høyt spenn), og jo tyngre du er i forhold til høyden din, jo høyre spenn bør du ha.

Får du for myke ski vil store deler av smøresonen tråkkes ned i sporet hele tida = dårlig gli helt til du har slitt av all smurninga og deretter bakglatte ski. Er skiene for stive vil du ikke greie å tråkke smøresonen ordentlig ned og du vil slite med bakglatte ski uansett hva du smører med.

Dette kan bare til en viss grad kompenseres for ved å forlenge/forkorte smøresonen og bare om skia er noenlunde riktige i utgangspunktet. Så for å få ski som faktisk passer deg og dermed større skiglede bør du absolutt si ca hva du veier.

Skrevet

Du bør faktisk teste ski med ulikt spenn i butikken før du kjøper, uansett vekt etc. Det er da de ser om du prøver ut riktige ski. På "gli" skal ikke smøresonen ta nedi underlaget mens når du tar "tak" f.eks for å få fart eller i oppoverbakke skal skiene touche ned i underlaget.

Skrevet

Nå er det kommet hele tre ulike innlegg om grunnen til at de spør om vekt (nemlig spennet i skiene), det første kl 12.49. Så da burde akkurat det være klart for de fleste, også for dem som kanskje er litt tunge i oppfatningen, eller som ikke gidder å lese tidligere innlegg.

Skrevet

Hehe...må le litt av det siste innlegget :)

Noen som var litt irritabel?

Hi

Skrevet

Tror jeg må drikke mer øl jeg leste "Går man opp i vekt av å kjøpe ski?"

Ble mange merkelige svar før jeg leste overskriften ordentlig...

Skrevet

Hehe..da ble hvertfall tråden desto mer interresant ;)

Skål!

Hi

Skrevet

merket det jeg også, da jeg så freidig og glad skulle ha nye ski for sesongen. Så da sklir jeg halveis oppreist med litt diss her og der fremdeles på gamle ski med rottebindinger og litt knekt der foran etter etter et fall der jeg ikke fikk med meg mine 90+ rundt siste sving i løypa sist påske.

Ut på tur, aldri sur!

Skrevet

Huff :/ Skulle spandert kvikk lunsj å kakao på deg :)

Kanskje jeg må pynte litt på vekta...hmm blir sikkert ikke ski i år nei!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...