Gå til innhold

Snakk om effektiv babymassasje mot "forstoppelse"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi får bare mm så det jo ikke forstoppelse i den grad. Hun hadde ikke bæsjet på snart en uke, men har ikke vist tegn til magesmerter. Leste litt i spedbarnsboken i natt og tenkte jeg skulle forsøke litt babymassasje mot magevondt i håp om at det kunne løsne opp litt. Holdt på ei lita stund, men kun et par små fis kom. Gikk inn på dataen for å søke etter bedre forklaringer på babymassasje og da jeg kom ut i stua lå hun å sov i den ene siden av vugga og det stinket ! Tok henne opp og det var gått masse gjennom og jeg har aldri sett ei bleie som er SÅ full ! Så det var vist mye mer effektiv enn jeg hadde trodd. Tror jeg skal begynne med det litt oftere for hun bæsjer ikke så ofte og det blir alltid stapp fulle bleier når det først kommer. Kan virkelig anbefales !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg gjerne ut detaljert forklaring, for dette kan vi ha nytte av! Snuppa bæsjer hver 7. - 10. dag, og de siste dagene før det kommer noe, er hun utilpass... Får mm her også, så hun er vel per definisjon ikke forstoppet... Men det er tydelig at hun godt kunne fått det ut litt oftere.

Skrevet

ja legg gjerne med forklaring. lillegutt bæsjer også veldig sjeldent så skulle prøvd ut dette :)

Skrevet

Det jeg lærte hos manuell terapeut, var å legge babyen på siden mot høyre. Bøy babyens øverste ben med din høyre hånd, og press kneet mot magen, mens det nederste benet får ligge fritt. Med venstrehånden din, trykker du med flate fingre i midjehøyde på babyens mage.

Trykk på magen, bøy benet, magen så benet. Etter ca 10 press på hver, snur du babyen og gjentar på andre siden. Det er på babyens venstre side det bruker å ligge luft/avføring, siden tarmen ligger nesten dobbelt der og ting har lett for å stoppe opp.

Etter like mange trykk på denne siden, legger du babyen på rygg. Legg hendene dine under rompa, i hofteområdet (en hånd på hver side) og løft litt hurtig opp og ned - litt "risting" eller vibrering for å få ut lufta. Så kan du bruke bare en hånd til å løfte rompa (løft mer enn rompa, alt under skulderbladene skal ikke vært i bakken) og legg den andre hånden på magen og stryk nedover, i sirkler (med klokka) og trykk med en rytmisk bevegelse, samtidig som du "rister" litt med hånda under.

Så kan du bøye bena opp mot magen, først begge, så hver for seg, til sidene, rett opp, sykle med bena osv. Så gjentar du til du får ut luft/bæsj.

Det er ikke sikkert det kommer med engang, men nå har hvertfall tarmene fått skikkelig trim, så det kommer nok etter en stund. Babyer er veldig passive, de ligger i kurven, på babygymmen, i vippestolen eller i noens armer, det blir ikke action i tarmene av det. Jo mer de bøyes og tøyes, jo lettere er det å få ut bæsjen, da vil det gå av seg selv, når tarmene blir stimulert og begynner å jobbe selv.

Håper dere skjønner forklaringen min! Men all bevegelse av mageregionen hjelper! Alt er bedre for en baby å bare ligge der å presse og presse uten at det skjer noe! Med hilsen min manuell terapeut :))))

Skrevet

her hadde ikke mini bæsjet på 4 dager så jeg strøk han over magen.. begynte øverst og strøk nedover samt strøk han på lår og legger og en liten time etterpå var bleien full :)

Skrevet

Så super forklaring! Tusen takk - dette skal prøves :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...