Gå til innhold

katt og barn med astma

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har en katt som vi fikk før barna ble født. nå har begge ungene fått påvist astma, barneastma som det er stor sjanse for at de vokser av seg.

en lege mente at det å kvitte seg med katten kunne være lurt. Jeg er i teorien helt enig, det er bare det hvem vil ha en 4 år gammel katt..det er ikke aktuelt å avlive den.

men dere som har erfaring med astma og kattehold; når jeg er på ferie med ungene en uke hos mine foreldre som ikke har katt; jeg merker ingen bedring på ungene da. er det et tegn på at katten ikke er med på å gjøre ungene verre, eller er en uke for kort tid til å merke bedring?

skal få vite mer av lege om en mnds tid, men må i mellomtiden undersøke ift hva og hvor katten kan reise om vi ikke kan ha den mer.

jeg vet at ungene er viktigst, men er av den oppfatning at har man skaffet seg et dyr, så sørger man for det og ikke tar livet av det bare fordi det er det letteste

Skrevet

Det er sikkert ikke dette du vil høre, men når vi er hos svigermor, som har katt, blir frøkna mer tett enn ellers. Det er da bare snakk om timer.

Men det kommer vel an på hvor plaget de er.

Har dere ingen som kan passe den i 2-3 uker for å se om det gjør noe forskjell?

Skrevet

Jeg vokste opp med barneastma, og tålte (tåler) ikke katt, eller andre pelsdyr.

Kan bare si at det er veldig ubehagelige å være alergisk, så synes veldig synd på barna dine. I tillegg er det kjedelig for som barn vil man jo gjerne leke, kose med dyr!

Men, jeg husker veldig godt hvor ubehagelig det var å besøke folk med katt. Selv om man ikke kunne se det på meg, eller at jeg ble tett følte jeg at jeg fikk for lite oksygen. Jeg sa vel ikke så mye om det, for ville ikke være anerledes eller rar. Ble jeg skikkelig tett var det nesten lettere for da så folk det og tok automatisk hensyn. Men, om de slapp ut katten, støvsuget o.l. før jeg kom merka jeg detbedre noen steder en andre. Slik er det ennå, hos ei venninne med katt kan jeg sitte en hel kveld uten å kjenne det. Mens hos ei anna venninne blir det ubehagelig etter bare en halv time. Kommer ann på katten, lenge på katte hå, inne / ute katt og størrelse på leil.

Ute katter er bedre enn inne katter da de mister det meste av håret ute.

Det at de ikke er merkbart bedre hos bestemor kan være at kattehårene sitter fast i klærene, håret deres. Om de har vært vasket så kan noe sitte igjen.

Om ikke, så reagerer de fleste med barneastma også på husstøv. Så om dere reiser fra katten, men kommer til ett hjem med f.eks gamle tepper kan det være likt og dermed ingen forskjell.

Ett annet tips, om dere har en ute katt, så kan dere jo sjekke ut om barna blir bedre om dere kvitter dere med alle tepper, dun dyner, bamser og vasker ofte. Så kanskje katten kan bli : )

Skrevet

ingen dundyner eller tepper her i huset. vil si at huset vårt er ganske så godt holdt ift vasking(har litt vaskemani, og det er jo lett for at det blir litt ekstra nå som jeg er i permisjon) ser nok at katten må vike, vil jo at ungene skal ha det bra. Klart jeg helst hadde sett at jeg kunne beholde alle "tre barna" mine(pus er første barn som k om i hus). fikk beskjed om at full virkning av å kaste katten ut ikke ville være før den hadde vært ute i 6mnd. ville gjerne låne vekk katten i de mnd for å evt ha sjansen til å få den igjen. men ser at det kan bli vanskelig.

Skrevet

Er ungene testet for katteallergi? Det er jo synd å omplassere kattene hvis de ikke blir verre av å være i hus med katt.

Jeg har et vennepar som hadde samme problemstilling som dere. De "lånte" bort katten et par-tre måneder og vaska skikkelig ned for å kvitte seg med eventuelle allergifremmende stoff fra katten. Men jenta deres ble ikke noe bedre etter det. Så de tok tilbake katten igjen og jenta er noe bedre av astmaen. Hun er snart 9 år nå.

Ja helt enig i at du ikke skal ta livet av katten. De har livets rett de også. Kjæledyr er så givende både for barn og voksne.

Skrevet

Ene sønnen min på snart 4 år har barneastma.

Han har ikke katteallergi,og han har også bare infeksjonsutløst astma,så det var ingen fare å ha katten.

Han ble også testet for alle andre dyr som han har kontakt med (hunder m.m),men han er ikke allergisk mot noenting =)

Skrevet

En sak til. Glemte å nevne gutten til min eldste bror. Han er nå snart 12 år og er betraktelig bedre av astmaen sin. Og han ble ganske så tett. Var hes nesten hele tiden også. De har både hund og katt i huset. Katten har de hatt i 9 år, og hunden i snart 4 år. Men de støvsuger nesten hver dag for sikkerhets skyld. Det verste for han var forresten midd. Det ble han testet for og det reagerte han sterkt på.

Lykke til :)

Skrevet

Så lenge det ikke er påvist allergi burde man kunne ha katt selv om man har astma. Jeg har allergi og snev av astma, og vi har to katter :-) Jeg tar allergipiller og merker ingenting,

Skrevet

Selv har jeg hatt alvorlig astma og allergi i 27år nå,

og det jeg vet er at ved og ha katt selv om kanskje ikke ungene reagerer akkurat NÅ, så kan de bli dårligere etterhvert.

(katten ol kan utløse det senere..)

En kan forverre astma med slike ting som katt,hund og andre ting en utsettes for allergi,eller evt. mer allergi og det kan også utløse astmaen..

Husk at selv om en har utekatt så er det på klær ol også,

og det enn del som ikke vet at en kan reagere på spytt og flass på dyr også... Jeg hadde ikke tvilt,selv om det er vanskelig..

Masse lykke til,og håper ungene kan vokse det av seg:)

Skrevet

Det kommer ann på graden av astma også.....

De første årene ble jenta vår dårlig bare hun traff pelsdyr ute. (Trengte ikke klappe dem engang)

Å gå på besøk til folk med dyr kunne vi bare glemme. Samme med andre typiske astma alergener, som blomster, parfyme, personer som nettopp hadde røyka, vedfyring.

Nå er hun så godt medisinert, i generelt bedre form og i mer aktivitet så nå tåler hun å treffe "alergener" uten å bli dårlig.

Vi opplever forresten at hun ikke reagerer med en gang på alt.

Når det gjelder katt (og enkelte hunder) kom ikke reaksjonen før natten.

Det er forskjell på å være alergisk og reagere astmatisk! Så selv om det skulle bli tatt allergitester som viser negativt er ikke det det samme som at barnet ikke opplever å bli tett.

Astma er en litt vanskelig sykdom etter min mening. Både fordi den ikke kan sees; hverken av oss foreldre som må styre medisinene eller for andre som treffer på barnet. & fordi det er så store forskjeller. Både mellom personer, og fra dag til dag.

Etter 3år føler jeg at vi til tider kan lese værmeldingene på henne (og omvendt) eller at vi kan forstå litt om hva som har skjedd i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...